رویدادی بی‌سابقه در اجلاس جده؛ صدور بیانیه پایانی بدون اشاره به ایران و جزایر سه‌گانه

 در یک رویداد بی‌سابقه و برای نخستین‌بار، در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در جده به نام ایران و جزایر سه‌گانه هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

به گزارش ایمنا، اگرچه حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در اجلاس دیروز سران کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب در جده، یک رویداد کم‌سابقه محسوب می‌شود، اشاره نکردن به نام ایران و جزایر سه‌گانه در بیانیه پایانی اجلاس جده، در نوع خود اتفاقی نادر است.

بیانیه پایانی دیروز اجلاس سران عرب در جده از این لحاظ حائز اهمیت است که در آن هیچ‌گونه اشاره‌ای به نام ایران و جزایر سه‌گانه اشاره نشده است، این در حالی است که در بیانیه‌های پایانی نشست‌های قبلی سران عرب همواره علیه ایران موضع‌گیری می‌شد و عمدتاً شامل محوریت ضد ایرانی در رابطه با جزایر سه‌گانه بود.

از همین روی، می‌توان این رویداد مهم را که برای نخستین بار طی سال‌های متمادی رخ داده است، یکی دیگر از دست‌آوردهای مثبت توافق ایران و عربستان دانست.

در بیانیه پایانی اجلاس جده همچنین بر محوریت مسئله فلسطین برای کشورهای عربی به عنوان یکی از عوامل اصلی ثبات در منطقه تأکید شد و سران عرب تجاوزها و اقدامات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را به شدت محکوم کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بر افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی فراگیر و عادلانه و یافتن چشم‌انداز واقعی برای تحقق صلح (سازش) براساس راهکار دو دولتی و اصول و قوانین بین‌المللی به طوری که حق بازگشت آوارگان، حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی را تضمین کند، تأکید می‌کنیم.

سران عرب در بیانیه پایانی خود از جامعه جهانی خواسته‌اند تا به مسئولیت خود برای پایان دادن به اشغالگری و توقف تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی که روند یافتن راه حل‌های سیاسی و تلاش‌های بین‌المللی برای سازش را مختل می‌کند، عمل کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 662432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.