شرایط حضور پرندگان در تالاب بین‌المللی گندمان وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: اقدامات حفاظتی و احیای تالاب گندمان در یک دهه اخیر، شرایط را برای حضور پرندگان تالابی و مهاجر در این زیستگاه استان چهارمحال‌وبختیاری بیش‌ازپیش فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز_ شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه _ در جلسه حفظ گونه‌های جانوری اظهار کرد: از سه فرد پرستوی دریایی خزر برای اولین بار در تالاب گندمان تصویربرداری شد که با این ثبت تعداد پرندگان ثبت شده در استان چهارمحال‌وبختیاری به ۳۰۰ گونه رسید.

وی افزود: وضعیت استان از سطح استان‌های متوسط به گروه خوب از لحاظ تعداد پرندگان در کشور ارتقا یافت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: پرستوی دریایی خزر با نام علمی Sterna caspia از خانواده پرستوهای دریایی و راسته سلیم شکلان است.

وی تاکید کرد: مشاهده این تعداد پرنده با توجه به مساحت یک درصدی استان از کل کشور نشان‌دهنده جایگاه مناسب استان در کریدور مهاجرتی پرندگان و همچنین وضعیت مطلوب زیستگاه‌های استان در پشتیبانی از گونه‌های مختلف پرندگان به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبزی دارد.

یوسف‌پور تصریح کرد: اقدامات حفاظتی و احیای تالاب گندمان در یک دهه اخیر، شرایط را برای حضور پرندگان تالابی و مهاجر در این زیستگاه استان چهارمحال‌وبختیاری بیش‌ازپیش فراهم کرده است.

وی ادامه داد: مشارکت مردمی با فراهم کردن بسترهای گفت‌وگو، تعامل و هم‌اندیشی در حوزه محیط‌زیست تحقق پیدا می‌کند و به همین منظور تأسیس خانه‌های محیط‌زیست از سال گذشته در کشور آغاز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: آموزش همگانی، اثربخش و میدانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی اعم از دولتی، غیردولتی و آحاد جامعه، نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آن‌ها و ایجاد و توسعه مهارت‌ها برای حفظ محیط‌زیست، از کارکردهای خانه‌های محیط‌زیست خواهد بود.

وی اظهار کرد: آموزش و ایجاد حساسیت بین جوامع محلی، یکی از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از آتش‌سوزی در مناطق طبیعی و زمینه‌ساز همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست است و در حقیقت تا همراهی مردم نباشد، حفظ محیط زیست ممکن نیست.

کد خبر 662365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.