پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

اصفهان که در این روزها به کانون رویدادهای ملی و بین‌المللی تبدیل شده، پایان هفته گذشته میزبان وزیر کشور و مدیران شهری کلانشهرها بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری و استانی اصفهان از ابتدای سال ۱۴۰۲ سعی کرده با رویکرد جدید و تخصصی در راستای رفع مشکلات و توسعه و آبادانی استان و کلانشهر اصفهان گام بردارد. در این راستا از حدود یک ماه گذشته روزهای پرتکاپویی را پشت سر گذاشته و میزبان مسئولان کشوری و نشست‌های ملی و تخصصی در حوزه فرهنگی، ایمنی، حمل و نقل و شهرسازی بوده است.

یکی از مهمترین رویدادهای آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه نیز سفر دو روزه وزیر کشور اصفهان بود.

سفر وزیر کشور به اصفهان

سردار احمد وحیدی، وزیر کشور در ابتدای ورود در کلام خود این استان را «اصفهانِ عزیز» خوانده و گفت که برای بررسی مسائل و چالش‌های این استان به اصفهان سفر کرده است.

آقای وزیر در ابتدای سفر خود، شرق اصفهان را برای بازدید انتخاب کرد، جایی که کشاورزان زحمت کش آن چشم به راه تصمیمی هستند که مسئله آب را برایشان حل کند.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

دیدار با کشاورزان ورزنه

زنان و دختران چادر سفید ورزنه و کشاورزان پیر و جوان برای دست یافتن به لحظه‌ای برای دیدار و بیان مشکلات در گلزار شهدای ورزنه به استقبال وزیر آمدند، آنجا که محلی است برای تجدید میثاق با شهدای دفاع مقدس و ادای دین به آنها.

فرماندار ورزنه به نمایندگی از مردم ضمن قدردانی از وزیر کشور که این شهرستان را اولین مقصد سفر خود انتخاب کردند، گفت: معیشت کشاورزان این منطقه به آب وابسته است، استاندار اصفهان به صورت شبانه روزی پیگیر تأمین آب استان هستند و ما نیز از طرف مردم عنوان می‌کنیم که بزرگترین خواسته مردم ما تأمین آب و جاری شدن زاینده‌رود است.

آب؛ مهم‌ترین خواسته این کشاورزان بود که با توجه به کشت فعلی همچنان به آن نیاز دارند تا کشت پاییزه را نیز به ثمر بنشانند. وزیر کشور نیز بی واسطه با آنان گفت‌وگو کرد. گفت‌وگویی که نشان از گشایش داشت.

وزیر کشور در رابطه با زمین‌های شهرستان ورزنه اظهار کرد: امسال در بخشی از زمین‌های شهرستان ورزنه، مردم کشت و زرع کرده‌اند و در ادامه به آب پاییزه نیاز دارند؛ وزارت نیرو به دنبال ساماندهی آب اصفهان است که این کار با تلاش استاندار و فرماندار شهرستان ورزنه در حال انجام بوده، امیدوارم مقدار آبی که مردم برای کشت نیاز دارند به آنها برسد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

مقصد بعدی وزیر تالاب گاوخونی بود. جایی که به دلیل سو مدیریت‌های پیشین، امروز کاملاً خشک شده و اکوسیستم آن در حال نابودی است. اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا به وضعیت آن رسیدگی کند.

نماینده‌ای از کشاورزان و فعالان محیط زیست، رئیس سازمان محیط زیست و مدیرکل آب منطقه‌ای استان در این بازدید حضور دارند تا وضعیت تالاب را به اطلاع وزیر کشور برسانند.

برای احیای اکوسیستم این تالاب سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است که حتی می‌توان آن را از سیلاب‌ها، باقیمانده آب کشاورزی و بندهای اطراف تأمین کرد که البته این مهم به مدیریت صحیح منابع آب نیازمند است.

یکی از کشاورزان حاضر در این بازدید، گفت که طرح‌های آبخیزداری که در مسیر اجرایی شده یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی تالاب است، در حالی که اگر کشاورزی در این منطقه همچون گذشته در جریان بود، تالاب هم سیراب می‌شد.

وزیر کشور نیز پس از این بازدید تاکید کرد که احیای تالاب گاوخونی در دستور کار جدی دولت است، البته او معتقد بود باید راهکار آن را پیدا کرد، زیرا راهکارهای احیای تالاب گاوخونی با دریاچه ارومیه متفاوت است.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

وزیر کشور پای درد و دل فعالان اقتصادی و دانش بنیان‌ها

نشست با فعالان اقتصادی و دانش بنیان استان اصفهان برنامه بعدی آقای وزیر بود که با حضور تعداد زیادی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد؛ از صنایع کنسرو ایران گرفته تا صادرات محصولات کشاورزی و ارائه تسهیلات به دانش بنیان‌ها مسائلی بود که در این نشست توسط نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد.

وزیر کشور نیز اعلام کرد که با توجه به ظرفیت‌های موجود، اصفهان می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و مسائل مطرح شده و راهکار آن را می‌توان به کل کشور تسری داد.

وحیدی به جنگ تمام عیار اقتصادی اشاره کرد و گفت: تلاشگران عرصه جهاد اقتصادی، فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان هستند. فعالان اقتصادی باید به دولت پیشنهاد دهند تا مشکلات به حداقل‌های برسد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

بررسی چالش‌های ادارات استان اصفهان در نشستی با وزیر کشور

پس از این نشست، شورای اداری استان اصفهان با حضور آقای وزیر تشکیل شد تا مسائل و چالش‌هایی که ادارات استان با آن مواجهند به اطلاع وزیر برسد.

در این جلسه، مدیرکل آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس مسائلی همچون کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، خط فقر، میزان پیشرفت مسکن ملی در استان و موضوع فرونشست را مطرح کردند تا وزیر کشور به عنوان مهم‌ترین مقام وزارت بتواند به نمایندگی از مسئولان اصفهان در دولت به آنها رسیدگی کند.

وزیر کشور نیز پس از شنیدن نقطه نظرات مسئولان استانی با تاکید بر اینکه هیچ لحظه‌ای را برای خدمت به مردم استان اصفهان از دست نخواهیم داد، گفت که اصفهان در تمام وقایع انقلاب و پس از آن در کشور پیشتاز بوده از این رو اصفهانِ عزیز باید نقطه امید و توجه برای همگان باشد، این استان با توجه به زمینه‌های توسعه و پیشرفت جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

وی در خصوص فرونشست نیز تاکید کرد که دولت سیزدهم به مسائلی همچون فرونشست اهمیت می‌دهد، اما به این معنا نیست که مقصر این مشکلات است چرا که بسیاری از این مشکلات از سال‌ها پیش به وجود آمده است.

به گفته وزیر کشور حل مشکل آب استان اصفهان که یک مشکل واقعی است مورد اهتمام دولت بوده و طرح‌های مختلفی برای آن وجود دارد که برخی در دست اقدام و برخی در دست مطالعه است، زیرا نیاز واقعی مردم اصفهان به آب کاملاً روشن است در این راستا دولت نیز اهتمام داشته و در حال پیگیری است، همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای طرح کوهرنگ سه انجام شده و پیگیری خواهد شد.‌

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

دیدار وزیر کشور با نمایندگان اصناف کشاورزان

در ادامه وزیر کشور در نشستی مشترک با نمایندگان اصناف کشاورزان استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست اظهار کرد که در رابطه با مسئله آب اینکه در گذشته چه اتفاقاتی افتاده را کنار می‌گذاریم، اما از اولین مسائلی که دولت سیزدهم با آن مواجه شد مسئله تأمین آب آشامیدنی در برخی استان‌ها بود. در این میان مسئله آب اصفهان همیشه در محور بحث‌ها بوده و هست و باید برای این موضوع مهم گام‌های اساسی برداشت. ریاست جمهوری بارها در خصوص آب استان اصفهان جلسات متعددی برنامه‌ریزی و موضوع را پیگیری کرده‌اند.

وحیدی تاکید کرد که هر موقع اسم آب استان اصفهان می‌آید ریاست جمهوری میگویند «بدون تردید هرکاری لازم است انجام دهید.» بنابراین پروژه‌های آبرسانی به استان اصفهان حتماً دنبال می‌شود.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

بررسی مخاطرات فرونشست با حضور وزیر کشور

بررسی مخاطرات فرونشست، آلودگی هوای اصفهان و قرارگاه آب نیز جلسه‌ای بود که با حضور وزیر کشور در ادامه این سفر تشکیل شد.

به گفته وزیر کشور رفع مشکل آلودگی هوا ساده‌تر از معضل کمبود آب است زیرا تأمین آب زمان بر است، اما مقابله با آلودگی هوا با راهکارهای کارشناسی شده در سریع‌ترین زمان، عملیاتی می‌شود.

وزیر کشور همچنین از استاندار اصفهان به عنوان یکی از استانداران برتر کشور در حوزه مدیریت بحران تقدیر کرد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

بررسی آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان- قم -تهران

در ادامه، نشست وزیر کشور با فرمانداران، شهرداران و دهیاران استان برگزار شد تا مسائل و چالش‌های این حوزه نیز بررسی شود.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این نشست عنوان شد آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان- قم -تهران بود. پروژه‌ای که اگر راه اندازی شود می‌تواند پیشران فناوری در کل کشور باشد. با توجه به اعلام مجری طرح‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی در منطقه اصفهان، پس از اجرایی شدن این پروژه می‌توان دانش آن را بومی کرد که پس از آن ۱۱ استان کشور از طریق شبکه ریلی به قطار سریع‌السیر مجهز می‌شود.

البته، موضوع هزینه‌ها و به صرفه بودن این پروژه منجر شده که ادامه آن در هاله‌ای از ابهام باشد که پس از این جلسه وزیر کشور اعلام کرد با وجود مسائل مالی، به دلیل پیشران بودن این پروژه، نمی‌توان آن را نیمه‌کاره رها کرد.

وحیدی تاکید کرد: «قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران نباید نیمه‌کاره رها شود؛ حتماً پیگیر اجرا خواهم شد»

در ادامه نیز وزیر کشور شهرداران خود را مورد خطاب قرار داد و گفت که انتظار می‌رود شهرداری‌ها و رؤسای شوراهای اسلامی شهرها برای حاشیه نشینی برنامه و پیشنهاد داشته باشند. نقش شهرداری‌ها در سلامت اداری نیز مهم است بایستی مردم احساس کنند در شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها منابع شفاف و روشن هزینه می‌شود.

وزیر کشور همچنین تاکید کرد که شفاف سازی درآمد و هزینه‌ها راهی برای جلب اعتماد مردم است از این رو باید جلوی گلوگاه‌های فساد گرفته شود.

وحیدی در خصوص تعیین تکلیف عوارض آلایندگی در استان اصفهان، بیان کرد: این موضوع در جلسه با شهرداران مطرح شد که براساس قانون باید درصدی توسط کسانی که آلایندگی را ایجاد می‌کنند به شهرداری‌ها تخصیص یابد تا صرف بهسازی وضعیت شهر شود. در گزارشی که در خصوص اصفهان شنیدیم در سال‌هایی این عدد تأمین شده و در سال‌هایی تأمین نشده که باید منابعی که آلایندگی ایجاد می‌کنند در سازمان محیط زیست مشخص شوند تا توسط سازمان امور مالیاتی تحقق یابد.

وی در پایان نشست‌های خود نیز مجدداً از استاندار اصفهان تقدیر کرد و گفت: استاندار اصفهان انقلابی، جهادی و پرتلاش است و برنامه‌های خوبی برای شهرستان‌های استان دارد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

میزبانی اصفهان از مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شوراهای کلانشهرها

یکی دیگر از رویدادهای ملی که اصفهان در پایان هفته گذشته میزبان آن بود گردهمایی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی کلانشهرها و معاونان شهرسازی شهرداری‌ها بود. البته مدیریت شهری اصفهان از ابتدای امسال به دنبال رونق شهر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حمل و نقل و ایمنی میزبان رویدادها و نشست‌های تخصصی در سطح ملی بود.

یکی از این موارد، نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شوراهای اسلامی ۳۰ شهر کشور بود که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

برگزاری نشست مدیران عامل آتش‌نشانی کشور در اصفهان که در آن از پدیده جدید حوزه ایمنی یعنی نخستین مرکز علت‌یابی حریق غرب آسیا در اصفهان رونمایی شد، برپایی نخستین همایش ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه‌های معتبر کشور و مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری برای بررسی معضلات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و عرضه محصولات همچون اتوبوس برقی و سامانه مدیریت ترافیک نیز از جمله رویدادهای ملی طی یک‌ماه گذشته بوده است.

اما بیست و هشتم و بیست و نهم اردیبهشت ماه نیز مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها و همچنین نخستین نشست معاونان شهرسازی شهرداری‌ها برگزار شد تا تجارب کلانشهرها در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده، حوزه شهرسازی و معماری و بافت تاریخی به اشتراک گذاشته شود.

در روز نخست این اجلاس ابتدا تجربه‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها مطرح و دغدغه‌ها با حضور تصویری وزیر راه و شهرسازی بیان شد، همچنین بازدید تخصصی، معنوی و تفریحی نیز در پایان روز رقم خورد و شرکت‌کنندگان، از پروژه بازآفرینی همت آباد که پروژه مدرن و یادگار نظام جمهوری اسلامی است، همچنین از آرامستان تخت فولاد و گلستان شهدا نیز به عنوان معنوی‌ترین نقاط شهر دیدن کردند.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

بافت فرسوده مهمترین موضوع این نشست بود که چرا که همه کلانشهرها مبتلا به آن هستند، از این رو در این جلسه رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شوراها ابتدا از دغدغه‌ها، مشکلات خود در این خصوص سخن گفتند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.

در این اجلاس عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار از اجرای طرحی جدید تحت عنوان تحول و توانمندسازی اجتماع محور محلات کم برخوردار خبر داد و گفت که این طرح در تهران اجرایی شده و پس از بررسی در شهرهای کشور به اجرا در می‌آید.

در این طرح بدون آنکه نیاز به پول و ساختار جدید باشد برای هر کوچه شهرداری انتخاب می‌شود تا مسائل هر کوچه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، بر این اساس هر ۱۲ شهردار نیز زیر نظر یک مسئول پهنه هستند و مسئولان پهنه شورای خانه محله را تشکیل می‌دهند.

در این نشست همچنین به استفاده از تجربه گذشتگان و پیش‌بینی آینده برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی تاکید شد، البته این موضوع مطرح شد که تنها نباید از گذشته تعریف کنیم، زیرا آثار معماری زیادی در دنیا وجود دارد که باشکوه است اما نمی‌توان با آن انس گرفت و به آرامش برسید، لذا در این نشست تاکید شد که نباید در تاریخ باقی ماند، بلکه تاریخ را باید ساخت.

همچنین در این نشست لزوم حفظ و صیانت از هویت شهرها مطرح و جامعه سازی و تمدن سازی مورد تاکید قرار گرفت. در حاشیه این اجلاس نخستین نشست معاونان شهرسازی شهرداری کلانشهرها نیز برگزار شد و مسائل و چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی، طرح‌های توسعه شهری و بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفت و راهکارها و پیشنهادات کلانشهرها مطرح و به اشتراک گذاشته شد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

دستاوردهای اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شوراهای کلانشهرها

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از دستاوردهای گردهمایی روسازی کمیسیون‌های شهرسازی گفت: انتقال تجربیات موفق شهرها و مراکز استان‌ها در زمینه بافت تاریخی، بافت فرسوده و بازآفرینی شهر از دستاوردهای مهم این اجلاس بوده است که به خوبی رقم خورد.

وی ادامه داد: بحث، تبادل نظر و بررسی اهم موضوعات حوزه شهرسازی شهرها با حضور وزیر راه، شهرسازی، انتقال مشکلات شهرها و مراکز استان‌ها بدون واسطه و در ارتباط مستقیم با وزیر و معاونان سطح عالی وزارت راه و شهرسازی فرصت مغتنمی در حاشیه برگزاری این اجلاس بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همچنین دو الی سه مشکل خاص شهر اصفهان در حوزه بازآفرینی شهری، مشکلات شهرسازی، طرح جامع شهری با وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر کشور مطرح و قول پیگیری و رفع آنها اخذ شد.

پایان پرتکاپوی اردیبهشت در نصف جهان / آب محور مشترک مطالبات از وزیر

یکی از دیگر از برنامه‌های آخرین روزهای اردیبهشت مدیریت شهری بازدید شهردار و رئیس شورای شهر اراک از اصفهان و دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر این کلانشهر بود.

در این راستا شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اراک از مجموعه رسانه‌ای شهرداری اصفهان بازدید کردند و خواستار کسب تجربه این کلانشهر و اجرای آن در شهر خود شدند.

پس از بازدید از مجموعه رسانه‌ای شهرداری، با علی قاسم زاده شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر دیدار کردند و خواستار انتقال تجربیات اصفهان در حوزه فرهنگی نیز شدند.

به گزارش ایمنا، اصفهان در روزهای باقی مانده از اردیبهشت ماه آماده میزبانی از رویدادی بین المللی است تا جشن ۳۴ سالگی عقد خواهرخواندگی خود با شهر شیان چین را برگزار کند.

کد خبر 662315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.