ضرورت ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی/افزایش تعاملات بین کرمانشاه و دیالی از درگاه تردد زوار اربعین

استاندار کرمانشاه در دیدار استاندار دیالی عراق با تاکید بر ضرورت ۲۴ ساعته شدن تردد از مرز بین المللی خسروی در ایام اربعین حسینی، خواستار فعال شدن ظرفیت‌های اقتصادی و افزایش همکاری بین دو استان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدطیب صحرایی روز جمعه در دیدار مثنی تمیمی، استاندار دیالی عراق و هیئت همراه که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به سابقه طولانی تعامل بین استان‌های کرمانشاه و دیالی عراق به واسطه قرابت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی مردم دو منطقه اظهار کرد: مردم این دو منطقه فارغ از مرزهای جغرافیایی، سالیان سال با یکدیگر تعامل داشته‌اند.

وی با اشاره به ظهور پدیده تروریستی داعش طی سال‌های گذشته در کشور عراق و حتی در مناطق مرزی استان دیالی، افزود: تمام مردم منطقه تحت تأثیر جنایات این گروه تکفیری قرار گرفتند که البته مورد حمایت استکبار جهانی بود و سبب رنج مردم شد.

استاندار کرمانشاه با ابراز خرسندی از پایان این دوران سخت در عراق، گفت: از افزایش تعاملات در همه زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو استان کرمانشاه و دیالی عراق استقبال می‌کنیم.

برکات مادی و معنوی تردد زوار برای دو استان

وی تردد زوار اربعین از مرز خسروی را یکی از درگاه‌های مهم و متبرک برای افزایش تعاملات بین کرمانشاه و دیالی دانست و اضافه کرد: در کنار تعاملات تجاری، بازرگانی و اقتصادی که در همه ایام سال بین دو استان وجود دارد، باید در ایام اربعین از برکات مادی و معنوی تردد زوار برای دو استان استفاده کنیم.

صحرایی تسهیل تردد زوار از مرز خسروی برای ایام اربعین را ضروری معرفی کرد و گفت: از جمله پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی و افزایش گیت‌ها و ظرفیت عبور است.

وی محدودیت ساعت تردد از مرز خسروی را باعث تراکم جمعیت در مرز و دشوار شدن کار دو طرف اعلام کرد و ادامه داد: از آنجا که تا ۱۵ سال ایام اربعین در فصل گرما خواهد بود، فراهم شدن امکان تردد شبانه و در ساعات خنکی برای زوار ضروری است.

استاندار کرمانشاه همچنین خواستار تعریض ورودی و خروجی‌های مرز برای تسهیل تردد زوار شد و گفت: همچنین تقاضا داریم زیرساخت‌ها در سمت عراق بهبود یابد و گیت‌های مرزی به تعداد قابل قبولی افزایش یابد، در بعد تأمین امنیت زوار نیز اگرچه نگرانی وجود ندارد، اما آماده هرگونه هر اقدامی در حوزه امنیتی انتظامی هستیم.

وی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در بعد اقتصادی برای افزایش همکاری بین دو استان وجود دارد نیز یاد کرد و گفت: باید در این زمینه نیز اقداماتی صورت بگیرد.

بررسی ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی

استاندار دیالی عراق نیز با اعلام آمادگی برای افزایش تردد زوار در ایام اربعین از مرز دو استان دیالی و کرمانشاه اظهار کرد: ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی را بررسی کرده و نتایج آن را برای وزیر کشور عراق ارسال خواهیم کرد.

مثنی تمیمی با بیان اینکه در ایام اربعین شاهد پذیرش حدود ۲۵۰ هزار زائر ایرانی در استان دیالی بودیم، گفت: آمادگی پذیرش تعداد بیشتری از زوار را برای اربعین امسال داریم.

وی از احساسات خاص مردم این منطقه برای استقبال از زوار ایرانی در ایام اربعین یاد و ابراز امیدواری کرد بتوان از ظرفیت مرز بین دو استان برای پذیرش تعداد بیشتری از زوار استفاده کرد.

استاندار دیالی همچنین خواستار تبادل بیشتر هیئت‌های تجاری و اقتصادی بین دو استان شد که برای دیالی بسیار دارای اهمیت است و افزود: در زمینه‌های دیگر همچون پذیرش دانشجویان نیز آماده همکاری هستیم.

وی به حضور داعش در دیالی عراق هم اشاره کرد و حمایت‌های ایران برای مقابله با داعش را فراموش‌نشدنی دانست.

تمیمی از استاندار کرمانشاه خواست به دیالی عراق سفر کند تا ضمن بازدید از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های این منطقه، بتوان برای گسترش مناسبات نیز برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 662217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.