این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

تیم فوتبال سپاهان به رغم شایستگی، در نهایت نایب قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کرد. در این گزارش به بررسی عملکرد زردپوشان در لیگ برتر پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر ایران شب گذشته با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. این اتفاق درحالی رخ داد که تا چند هفته مانده به پایان فصل، بیشتر اهالی فوتبال، طلایی پوشان اصفهان را به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی می‌شناختند اما بدشانسی‌های طوفان زرد در مقطعی از فصل سبب شد شاگردان مورایس با ۶۵ امتیاز، فصل موفق خود را با نایب قهرمانی به پایان برسانند. در ادامه قصد داریم برخی از فاکتورهای مسیر موفق سپاهان را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید:

پرتغالی‌های قدرت طلب به نقش جهان رسیدند

در لیگ بیست‌ویکم پس از جدایی محرم نویدکیا از سپاهان، دغدغه اصلی هواداران طلایی پوش انتخاب سرمربی بود که بتواند پس از سال‌ها جام قهرمانی را به اصفهان بیاورد. در همین راستا مدیریت باشگاه سپاهان ژوزه مورایسِ پرتغالی را برای هدایت زرد پوشان در نظر گرفت و با توجه به کارنامه درخشان این سرمربی انتخاب مدیران سپاهان شایسته به نظر می‌رسید. مربی پرتغالی پس از حضور در اصفهان سانتوس را به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها، ژوائو پدرو را به عنوان بدنساز طلایی پوشان و هوگو آلمیدا را که سابقه همکاری با وی داشت به کادرفنی سپاهان اضافه کرد. در واقع طوفان زرد در لیگ بیست‌ودوم با حضور کادرفنی باتجربه و نام آشنا پا به گردونه رقابت‌ها گذاشت و شاید به همین دلیل این‌بار کسب نایب قهرمانی برای هواداران این تیم ناخوشایند نبود.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

خریدهای موفق رمز پیروزی است

کادرفنی سپاهان در زمان نقل و انتقالات با خریدهای معقولانه خود یک تیم منسجم را راهی رقابت‌های لیگ برتر کرد و شاید بتوان گفت در میان خریدهای طلایی پوشان، بازگشت پیام‌نیازمند، حضور رامین رضائیان و خرید میلاد زکی‌پور کمی موفق تر بوده است چراکه این سه بازیکن با تأثیرگذاری خود در بازی‌های حساس به نوعی در روند امتیازگیری طلایی پوشان مؤثر واقع شدند. در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر، باشگاه سپاهان تصمیم به خرید پیام نیازمند و نیمکت‌نشین کردن رشید مظاهری گرفت و باتوجه به کلین شیت‌های نیازمند در رقابت‌های دشوار تصمیم عاقلانه‌ای به نظر می‌رسید. همچنین رضائیان و زکی پور به عنوان مدافعان راست و چپ سپاهان هم در فاز حمله و هم در بخش دفاعی از مهره‌های تأثیرگذار طلایی‌ها به شمار می‌رفتند و شاید به همین دلیل سپاهان در لیگ بیست‌ودوم در فاز تهاجمی و تدافعی حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت. البته علاوه بر این نفرات حفط برخی مهره‌ها از جمله مسعود ریگی، محمد کریمی، شهریار مغانلو و نورافکن باعث شد توازن مهره‌ها در این تیم حفظ شود.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

سپاهان تیم پیروزِ نبردهای دشوار

طلایی پوشان اصفهان در همان ابتدای فصل با قرعه دشواری به نام استقلال روبه‌رو شدند و با شکست دو بر صفر این تیم خط و نشان بزرگی برای سایر مدعیان لیگ کشیدند. فتح نبردهای حساس توسط طوفان زرد تنها در جدال با شاگردان ساپینتو خلاصه نشد و پس از آن نیز طلایی پوشان موفق شدند تیم تراکتور را با نتیجه چهار بر دو از پیش رو بردارند. اگرچه طلایی پوشان اصفهان موفق به شکست پرسپولیس در نیم فصل اول نشدند اما با ارائه یک بازی روان در تقابل با حریف اصلی خود به تساوی بدون گل دست پیدا کردند. در نیم فصل دوم نیز سپاهان موفق به شکست شاگردان ریکاردو ساپینتو و یحیی گل‌محمدی شد اما در مقابل تیم پاکو خمز با نتیجه یک بر صفر سه امتیاز را در تبریز جا گذاشت تا یکی از عوامل قهرمان نشدن طلایی‌ها همین مسئله باشد. به طور کلی شاگردان مورایس در لیگ بیست‌ودوم به عنوان یک تیم شایسته موفق به متوقف کردن مدعیان قهرمانی شدند اما فتح نبردهای حساس در نهایت منجر به قهرمانی طوفان زرد نشد.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

طوفان زرد بدون حاشیه در مسیر موفقیت قرار گرفت

اگرچه طلایی پوشان اصفهان در این فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی نشدند اما بدون تردید یکی از موفق ترین تیم‌های لیگ بیست‌ودوم را در اختیار داشتند و یکی از دلایل آن بی توجهی کادرفنی طوفان زرد به حواشی بود. مورایس در اولین سال حضور خود در لیگ برتر ایران، به دلیل آرامش و متانت رفتاری یکی از مربیان با شخصیت لیگ برتر به شمار می‌رفت و نمونه بارز آن تبریک قهرمانی پرسپولیس در نشست خبری پس از بازی با مس کرمان بود. به رغم اینکه سرمربی طلایی پوشان در مقطعی از فصل گاهاً به تصمیمات کمیته داوران و فدراسیون فوتبال انتقاد می‌کرد اما در نهایت برخلاف ریکاردو سایپنتو که در انتهای فصل قهرمانی تیم رقیب را کوچک شمرد، کسب عنوان قهرمانی توسط قرمز پوشان را واقعی خواند و با تبریک به این تیم فصل موفق خود را با نایب قهرمانی به پایان رساند.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

طلایی‌ها در کنار شایستگی، بدشانسی هم داشتند

شاید بتوان گفت سپاهان اصفهان یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های لیگ بیست‌ودوم بود که به رغم ارائه عملکرد مطلوب و در اختیار داشتن تیم منسجم در نهایت به آنچه که شایستگی و لیاقت آن را داشت دست پیدا نکرد. به رغم اینکه شاگردان مورایس تا پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مطابق با انتظار هواداران نتیجه نگرفتند اما پس از تعطیلات جام‌جهانی به دلیل آشنایی بیشتر کادرفنی با نفرات تیم، طلایی پوشان روندی متفاوت در پیش گرفتند و با کسب پیروزی‌های پی‌درپی علاوه براینکه فاصله شش امتیازی تا صدر جدول را جبران کردند، تیم خود را به جایگاه اول رساندند و تا هفته بیست‌وهفتم نیز شانس اول قهرمانی به شمار می‌رفتند اما لغزش بدموقع طوفان زرد برابر ملوان سبب شد تیم شایسته سپاهان از رسیدن به جام قهرمانی دور بماند.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

مورایس از شهریار آقای گل ساخت

در ابتدای فصل بیشتر اهالی فوتبال اعتقاد داشتند سپاهان اصفهان در خط حمله نیاز مبرم به یک مهاجم شش دانگ دارد و اگرچه شهریار مغانلو از مهاجمان زهردار ایران به شمار می‌رود اما سپاهان برای رسیدن به قهرمانی برای خط آتشین خود باید مهاجمی با سطح بالاتر را در اختیار بگیرد. برخلاف عقیده هواداران طلایی پوش ژوزه مورایس در تمام کنفرانس‌های مطبوعاتی خود با حمایت همه جانبه از مغانلو ادعا می‌کرد به زودی این مهاجم تبدیل به یک بازیکن اثر گذار در خط حمله سپاهان خواهد شد. در نهایت نیز اعتماد کادرفنی زرد پوشان به شهریار مغانلو سبب شد این بازیکن علاوه بر تبدیل شدن به یک مهره کارآمد در سپاهان عنوان بهترین گلزن لیگ برتر را از آن خود کند.

سپاهان قهرمان بزرگ نیم فصل دوم

اگرچه سپاهان تنها یک امتیاز کلی در فصل از پرسپولیس کمتر داشت اما سپاهان با کسب ۳۸ امتیاز در نیم فصل دوم بالاتر از دیگر مدعیان قهرمانی همچون استقلال و پرسپولیس قرار گرفت. در این رتبه‌بندی استقلال با ۳۵ امتیاز در رده دوم و پرسپولیس با ۳۴ امتیاز در رتبه بعدی قرار دارد. این موضوع نشان داد عملکرد طلایی پوشان در نیم فصل دوم تا چه اندازه مؤثر و خوب پیش رفت اما بدبیاری آنها برابر ملوان و تراکتور و آلومینویم موفقیت سپاهان را در راه قهرمانی کامل نکرد.

این سپاهان افتخار ایران و نصف‌جهان است/ آینده روشن در انتظار طوفان زرد آسیا

سپاهان و هواداران طلایی پوش؛ راه موفقیت ادامه دارد..

به گزارش ایمنا، سپاهان اصفهان در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، با برتری در بیشتر فاکتورهای فوتبالی موفق به کسب ۶۵ امتیاز شدند اما عملکرد بهتر پرسپولیس نسبت به این تیم سبب شد تیم مورایس از رسیدن به کاپ قهرمانی دور بماند این درحالی است که با توجه به قرارداد سه ساله مورایس با سپاهان این مربی دو فصل آینده در این تیم حضور دارد و قطعاً برای موفقیت طلایی پوشان در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا تلاش خواهد کرد. البته در این روزها لزوم حفظ همه مهره‌های مؤثر سپاهان در فصل بعد و توجه به ثبات تیم و بازیکنان بیش از پیش مورد توجه است و در این راه مدیران سپاهان باید از همین روزها به فکر موفقیت سپاهان در فصول بعدی رقابت‌ها باشند.

گزارش از: شادی بخشی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 662154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    انشاالا قهرمانی اسیا