اصفهان مهد پرورش و حضور بزرگان است

محقق و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه حفظ هویت فرهنگی، پیشینه تاریخی و میراث باید در نگاه شهرسازی مدنظر باشد، گفت: تخت فولاد یکی از مکان‌های افتخارآمیز شهر اصفهان با نزدیک به ۸۰ تکیه بی‌بدیل از علما، هنرمندان و بزرگان کشور، موید این مطلب است که اصفهان مهد پرورش و حضور بزرگان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین ریاحی امروز _جمعه بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه_ در مراسم اختتامیه پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها اظهار کرد: شاید کتاب‌های تاریخی متعددی را مطالعه کرده باشید، از گذشته‌های دور بسیاری از محلات و شهرهای ایرانی، تاریخ تذکره خاص خود را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین تاریخ‌های موجود از شهرها مربوط به نیشابور و طبرستان (مازندران کنونی) است، افزود: قدیمی‌ترین کتاب تاریخی تألیف شده درباره اصفهان به بیش از هزار و چند سال پیش بازمی‌گردد.

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اهتمام به حفظ کشور، شهر و رجال و تبیین شخصیت گذشتگان و اینکه ما چه میراث‌هایی داشته‌ایم، مهمترین فلسفه نگاشت این کتب تاریخی بوده است.

وی افزود: وقتی صحبت از تاریخ می‌کنیم، باید این موضوع در شهرسازی شهرها لحاظ شود؛ در واقع حفظ هویت فرهنگی، پیشینه تاریخی و میراث باید در نگاه شهرسازی مدنظر باشد.

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نقش اصفهان در زمینه‌های مختلف گذشته کشور قابل اعتنا است، چراکه این شهر برخورداری‌های متعددی داشته و در سه دوره مهم تاریخی کشور، آن هم در مقاطع قدرتمند سلسله‌ها، پایتخت بوده است.

وی با بیان اینکه آل‌بویه، دولتی بود که توانست تشیع را ترویج دهد و از سلطه خلافت عباسی نجات پیدا کند، گفت: صدارت خواجه نظام‌الملک در دولت سلجوقیان نیز که وسیع‌ترین قلمروی ایرانیان را داشته در اصفهان بوده است.

ریاحی با اشاره به پایتختی شهر اصفهان در دوران صفوی و شاه عباس که از دیگر دوره‌های شگرف این شهر بوده است، گفت: شهر اصفهان در گذشته از لحاظ مختلف همچون پرورش استعدادهای فراوان، مکاتب گوناگون هنری و معماری در زمینه دانش‌های متعدد از جمله مکتب فلسفی، ادبی و فقهی پیشتاز بوده است.

وی با بیان اینکه صنعتگران اصفهان زبانزد دوران تاریخ بوده‌اند، به‌طوری که هنرهای برجسته این شهر، امروزه در موزه‌های برجسته دنیا جلوه‌گری می‌کند، تصریح کرد: مسجد جامع اصفهان با مجموعه‌ای از هنرها و ظرافت‌های متعدد معماری از قرن دوم هجری تاکنون در جهان اسلام از آندلس تا جنوب شرق آسیا بی‌بدیل است.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای حراست و حفظ این آثار، باید تلاش لازم را در بافت شهری داشته باشیم، ادامه داد: تخت فولاد از دیگر مکان‌های افتخارآمیز شهر اصفهان با نزدیک به ۸۰ تکیه بی‌بدیل از علما، هنرمندان و بزرگان کشور موید این مطلب است که اصفهان مهد پرورش و حضور بزرگان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تالیفات ابن‌سینا در این شهر پرورش یافت و حتی در دوران مغول تا عهد صفوی اصفهان، پرورش شخصیت‌های فوق‌العاده ادامه داشته است.

ریاحی با بیان اینکه در تاریخ، بزرگترین دانشگاه‌های ایران را به نام اصفهان نوشته‌اند، گفت: مدرسه نظامیه و مدرس ابن‌سینا گواه بر این ادعا است، کاخ‌ها، میادین، پل‌ها و ابنیه‌های تاریخی در این شهر نشان می‌دهد که اصفهان چه موقعیت و جایگاهی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در دوران باستان نیز اصفهان جایگاه خوبی داشته است و ما شخصیت‌های اساطیری همچون کاوه آهنگران را داشته‌ایم، افزود: لازم است نهادهای شهری مانند میراث فرهنگی و اداره اوقاف برای حفظ میراث ارزشمند اصفهان در کنار هم تجمیع شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خواستار جدیت ادارات میراث و اوقاف در کنار مدیریت شهری هستیم تا حصول نتیجه مطلوب شود، البته مدیریت شهری این دوره اصفهان به این موضوع اهتمام داشته است و امیدواریم این موضوع به تمام شهرها تسری پیدا کند، چراکه همه شهرهای ایران تاریخ محلی دارند.

کد خبر 662149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.