احداث مراکز بازپروری حیات وحش / ۱۷۵ میلیون اصله نهال در سال جاری تولید می‌شود

برقی شدن ۲۰ درصد خودروها، جزئیات زیست‌محیطی حقابه کشاورزی رود هیرمند، احداث چهار مرکز بازپروری حیات وحش، نیازمندی زیستگاه‌های کشور به ۲۷ هزار محیط‌بان و تلاش برای تولید ۱۷۵ میلیون اصله نهال در سال جاری را در بسته خبری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حاکمان افغانستان (طالبان) که با پذیرش تأمین حقابه کشاورزی رودخانه هیرمند اعلام کرده بودند در قبال محیط زیست مسئول نیستند، اکنون این مسئولیت را نیز پذیرفتند.

وی با بیان اینکه طالبان مسئولیت زیست‌محیطی حقابه کشاورزی رود هیرمند را پذیرفت، افزود: رئیس جمهور با تاکید ویژه در هیأت دولت، مأموریت ویژه درباره حقابه هیرمند را اعلام کرده و امید است به زودی خبرهای خوش برسد.

احداث ۴ مرکز بازپروری حیات وحش در دستور کار سازمان محیط زیست

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه سازمان برای احداث چهار مرکز بازپروری حیات وحش خبر داد.

وی با بیان اینکه مرکزی که قرار است این کارخانه تأسیس کند در واقع یک مرکز درمان، احیا و باز وحشی‌سازی منطقه‌ای است و به اشتباه بیان شده که قرار است باغ وحش تأسیس شود، اظهار کرد: آنها در گذشته یک مرکز نگهداری یا باغ وحش ایجاد کرده بودند، اما زمانی که برای مجوز توسعه این مرکز به سراغ ما آمدند، شرط کردیم که مرکز را به سمت درمان، احیا و باز وحشی‌سازی ببرند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد استقبال می‌کنیم. بخش خصوصی یک ظرفیت بالا برای حمایت از حیات وحش در بحث‌های دامپزشکی، تیمار و… دارد که باید از آن استفاده شود، به دنبال ایجاد مرکز استانداردی هستیم که گونه‌های ارزشمندی که پیدا می‌شود را در آنجا نگهداری کنیم.

وی درباره برنامه‌های سازمان برای احداث مراکز تیمار و احیای حیات وحش، گفت: ما برای احداث چهار مرکز اعتبار گذاشته‌ایم، البته با توجه به اینکه ظرف انرژی، اعتبار و نیروی سازمان محدود است و اگر بیش از اندازه‌ای که باید روی احداث این مراکز تمرکز کنیم، از وظیفه اصلی خود که حفاظت در زیستگاه است، دور می‌شویم.

گام‌هایی برای برقی شدن ۲۰ درصد خودروها

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش روزافزون مصرف سوخت در کشور و آلایندگی‌های ناشی از آن، اظهار کرد: با وجود زیرساخت‌های حوزه نفت و گاز طی سال‌ها در کشور تغییری نداشته اما در این مدت مصرف سوخت در کشورمان افزایش قابل توجهی داشته است، البته وزارت نفت در این دولت در راستای کاهش مصرف سوخت و کیفی‌سازی سوخت و ارتقای زیرساخت‌های نفت و گاز در حال برداشتن گام‌های خوبی است.

وی برقی شدن بخش مهمی از حمل و نقل عمومی کشور را به عنوان یکی از گام‌های اساسی دولت مردمی در این بخش دانست و افزود: دولت چه در زمینه تولید اتوبوس‌های برقی و چه در زمینه تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی گام‌های بسیار خوبی برداشته است و لذا امید است که در بازه کوتاهی حداقل در کلانشهرها ۲۰ درصد وسایل نقلیه عمومی برقی شوند که همین خبر خوشی برای "هوای پاک" در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم مسئولان در این بخش خبر داد و اضافه کرد: در همین راستا ارتقای سوخت چه در بخش نیروگاهی و چه در صنایع و وسایل نقلیه متحرک در حال پیگیری جدی است. ضمن اینکه در زمینه پتروپالایشی‌ها نیز گام‌های مؤثری برداشته شده است.

زیستگاه‌های کشور نیازمند مراقبت ۲۷ هزار محیط‌بان است

پرویز فلاحی، معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مراقبت از زیستگاه‌های کشور نیازمند ۲۷ هزار محیط‌بان است در حالی که فقط حدود سه هزار نیروی محیط‌بان در سراسر کشور مشغول خدمت رسانی هستند.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس چارت تشکیلاتی باید حدود ۷۳۰۰ نفر نیروی محیط‌بان در سراسر کشور مشغول فعالیت باشند، در حالی که در حدود ۳۵۰۰ نیروی محیط‌بان استخدام شده‌اند.

معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: از این محیط‌بانان بیش از ۴۰۰ نفر در بخش اجرایی به عنوان فرمانده یگان شهرستان‌ها و استان‌ها مشغول فعالیت هستند و تنها حدود سه هزار نفر به طور عملیاتی در عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌ها فعال هستند.

وی گفت: اگر تعداد دو سوم از این سه هزار نفر با توجه به شرایط خدمتی در شیفت‌های کاریشان باشند در شبانه روز دو هزار نفر در سر کار هستند که با توجه به گستره ایران، زیستگاه‌های حیات وحش و طبیعی ۲۷.۵ میلیون هکتار وسعت دارند.

فلاحی افزود: این مناطق شامل ۳۰۹ منطقه چهارگانه شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی و ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده و یکسری مناطق پشتوانه‌ای که شامل ۲۰۰ منطقه شکار ممنوع که وسعت هشت میلیون هکتار دارند که در مجموع با ۲۷.۵ میلیون هکتار وسعت جزو مناطق رسمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم در پنج میلیون هکتار نوار مرزی کشور تیراندازی ممنوع را داریم که اگر حتی این میزان را در نظر نگیریم و تنها مناطق شکار ممنوع و چهارگانه را در نظر گیریم با توجه به استانداردهای تعریف شده که به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان داشته باشیم یعنی با این مساحت باید ۲۷ هزار محیط‌بان داشته باشیم.

تولید ۱۷۵ میلیون اصله نهال در سال جاری

تقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از افزایش تولید نهال نهالستان‌ها به ۱۷۵ میلیون اصله در سال جاری خبر داد و گفت: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تولید نهال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و در سال جاری به ۲۵۰ میلیون اصله دست خواهیم یافت.

وی افزود: رئیس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی پیگیر اجرای این طرح هستند، در حال حاضر ۱۲۶ نهالستان کاشت نهال‌های جنگلی با ظرفیت دو هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور داریم، بخشی از این فضاها تخریب شده بودند که در یک سال گذشته و جهت اجرای طرح یک میلیارد درخت احیا شدند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر فرد را شش تا هفت مترمربع دانست و خاطرنشان کرد: اهداف اجرای این طرح در چهار بخش جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها، زراعت چوب، احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز پیرامون شهرها تعریف شده‌است که با اجرای آن، سرانه فضای سبز هر فرد به ۱۵ مترمربع افزایش می‌یابد.

کد خبر 662125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.