از سفر بشار اسد به سعودی تا التهاب انتخابات در ترکیه

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

بن‌سلمان درخواست آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده است.

رد درخواست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط ولیعهد سعودی در بخشی از گزارش نشریه آکسیوس درباره تلاش‌های جو بایدن برای جوش دادن رابطه ریاض-تل‌آویو مورد اشاره قرار گرفته است.

آکسیوس چهارشنبه به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد کاخ سفید در تلاش است ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده و قبل از تمرکز بر روی رقابت‌های انتخاباتی تل‌آویو و ریاض را به سمت امضای توافق عادی‌سازی روابط ترغیب کند.

مطابق این گزارش، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته در جده با بن‌سلمان دیدار و با وی درباره موضوعات مختلف از جمله احتمال عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض گفت‌وگو کرده است.

مقاومت همچنان دست به ماشه

پس از ۵ روز آوار بی‌امان موشک‌های مقاومت بر شهرک‌های صهیونیستی، سرانجام مقامات تل آویو چاره‌ای جز پذیرش شروط گروه‌های مبارز فلسطینی نیافته و توافق آتش بس را به امضا رساندند.

این توافق از ساعت ۱۰ شامگاه شنبه به وقت قدس به اجرا درآمد و در حالی که به اذعان رسانه‌های عبری شمار راکت‌های شلیک شده مقاومت به سمت فلسطین اشغالی از ۱۲۰۰ فروند گذشته و حدود ۳۵ فلسطینی از جمله ۵ فرمانده جهاد اسلامی به شهادت رسیده‌اند، درگیری‌ها متوقف شد.

بنا بر آمار رسانه‌های محلی گرچه این حملات ۵ روز به طول انجامید اما حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی باریکه غزه در مجموع ۵۱ خانه را به کلی تخریب کرده و هزار واحد مسکونی نیز آسیب دیده‌اند که در نتیجه آن بسیاری از فلسطینیان مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده‌اند.

انتشار خبر موفقیت گروه‌های مصری برای به ثمر نشاندن توافق آتش بس در فلسطین، موجی از شادی را در غزه و کرانه باختری رقم زد و مردم با حضور در خیابان‌ها پایکوبی کردند. همزمان رزمندگان گردان‌های جنین نیز با سردادن شعارهایی برای حمایت از گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی این توافق را جشن گرفتند.

بشار اسد وارد عربستان شد

شامگاه پنجشنبه، هواپیمای حامل «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در فرودگاه بین‌المللی «الملک عبدالعزیز» در شهر جده به زمین نشست.

رئیس جمهور سوریه به منظور شرکت در نشست سران اتحادیه عرب و به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی به عربستان سفر کرده است.

مشارکت اسد در این نشست برای نخستین بار پس از بیش از یک دهه جنگ، تحریم و انزوای سوریه صورت می‌گیرد.

اردوغان، چهره اصلی دور دوم انتخابات ترکیه

انتخابات روز یکشنبه ترکیه در حالی با قطعی شدن حاکمیت دوباره ائتلاف جمهور با رهبری حزب عدالت و توسعه بر پارلمان به پایان رسید که هر چند انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد، اما آمار به دست آمده نشان داد، رجب طیب اردوغان بر خلاف نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات کمال قلیچداراوغو را پیشتاز می‌دانستند، توانست با فاصله خوبی از رقیب خود قرار گیرد و نشان دهد، با وجود بحران اقتصادی که آثار آن در تورم ۴۴ درصدی کاملاً عیان است، نزدیک به نیمی از رأی دهندگان این کشور همچنان به او اعتماد دارند. با این حال چهره اصلی دور دوم انتخابات، نه اردوغان است و نه قلیچدار اوغلو، او سنان اوغان است.

هرچند اردوغان در دور نخست انتخابات با کسب ۴۹.۵۰ درصد آرا توانست جلوتر از رقیب خود قلیچدار اوغلو با ۴۴.۸۹ درصد آرا بایستد اما این به آن معنا نیست که کار برای اردوغان تمام شده باشد و بتواند در دور دوم انتخابات بسادگی از سد قلیچداراوغلو عبور کند. به عبارتی در کمتر از دو هفته پیش رو باید دید دو طرف تا چه میزان در دادن وعده‌های خود و جلب اعتماد عمومی موفق خواهند بود.

تضمین امنیت منطقه‌ای از طریق گسترش ناتو امکان پذیر نیست

وانگ ونبین، وزیر امور خارجه چین در واکنش به اظهارات هنری کیسینجر درباره الحاق بالقوه اوکراین به ناتو گفت: تضمین امنیت منطقه‌ای از طریق تقویت و توسعه بلوک‌های نظامی غیرممکن است. امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت دیگر کشورها تضمین شود.

وی افزود: چین انتظار دارد تمامی طرفین درگیر در جنگ اوکراین به یک مفهوم امنیتی مشترک، جامع و پایدار پایبند باشند. چنین امنیتی از طریق گفت‌وگو و رایزنی بر مبنای احترام به منافع امنیتی مشروع تمامی احزاب قابل دستیابی است.

چشم در مقابل چشم

در حالی که نبردها در باخموت با شدت تمام ادامه دارد و اوکراین مدعی شده است، نخستین ضدحمله خود را علیه روسیه دراین شهر انجام داده است، مقامات کی یف از حملات سنگین روسیه به پایتخت اوکراین خبر دادند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، با تأکید بر اینکه این حملات «استثنایی» بود، گفت: «حداکثر تعداد موشک‌های تهاجمی در کوتاه‌ترین زمان به سمت کی‌یف شلیک شدند.» وی با این حال مدعی رهگیری اکثر این موشک‌ها شد.

الکسی رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین هم در توئیتی خبر داد، واحدهای ارتش این کشور ۱۸ موشک از جمله شش موشک مافوق صوت روسیه موسوم به کینژال را سرنگون کرده‌اند. این در حالی است که این موشک‌ها با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، به‌دلیل سرعت بالای خود به سختی قابل رهگیری هستند.

مقامات اوکراینی همچنین اذعان داشتند، ریزش آوار ساختمان‌ها حاصل از حملات موشکی در نواحی اوبولونسکی، شوچنکیفسکی، سولومیانسکی و دارنیتسکی در پایتخت گزارش شده است.

حملات هوایی به کی‌یف در حالی انجام می‌شود که جنگ در جبهه باخموت با شدت ادامه دارد و مقامات نظامی اوکراینی گفته‌اند نیروهایشان ۱۰ موضع نظامیان روس در اطراف این ناحیه را تصرف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کی‌یف وضعیت باخموت را دشوار توصیف کرده و هشدار داده است که مسکو هدف خود از تصرف باخموت را تغییر نداده و نیروهایش را به حومه این شهر می‌فرستد.

کد خبر 662124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.