نمی‌خواهیم مهار تورم را با رکود دنبال کنیم

رئیس جمهور گفت: مهار تورم را با رشد تولید دنبال می‌کنیم و ما نمی‌خواهیم مهار تورم را با رکود دنبال کنیم کاری که در گذشته انجام شده است.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز -پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه- در نشست با فعالان اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مکران اظهار کرد: باید از همه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، شرکت‌های فعال، کارگران و مهندسان و همه افرادی که در ‏خلق این اثرات ارزشمند برای کشور در منطقه که نوید تولید، ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ‏کار هستند تشکر می‌کنیم که تمام امورات به صورت علمی و مطالعه و فازبندی پیش می‌رود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت بسیاری است، مکران مورد بحث برای همه کارآفرینان و سرمایه گذاران و کسانی که به آینده درخشان برای ایران فکر می‌کنند، است.

رئیس جمهور گفت: در دیدارهایی که با مسؤولان عالی کشورها طی این دو سال داشته‌ایم کمتر شخصیت و رئیس دولتی ‏بوده که مهمان ما باشد اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند از نشست شانگ‌های گرفته تا سایر ‏نشست‌ها با رؤسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مَکُران اشاره کرده‌اند.

وی اضافه‬ کرد: در دیدار امروز با نخست وزیر پاکستان هم اشاره شد که چابهار منطقه بسیار مستعدی است که ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد. و باید از این ظرفیت استفاده کرد. ‏

آیت الله رئیسی گفت: این منطقه بسیار با استعداد و قابل توجه هم برای سرمایه‌گذاری هم اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه ‏در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی است که بدرستی این منطقه انتخاب شده است.

وی ادامه‬ داد: در بازدید امروز مجموعه باختر و کشت و صنعت چابهار را دیدم، این مجموعه نشان داد به طور منظم سرمایه‌گذاری و ‏پیشرفت آن دنبال شده است. ‏

رئیس جمهور افزود: برخی اراضی به بخشی‌هایی واگذار شده که هنوز اقدام‬ جدی روی آنها صورت نگرفته که خود جای ‏سوال است.

وی تصریح کرد: برای تولید موانعی داریم که از ابتدا رهبر‬ معظم‬ انقلاب بر روی تولید تاکید کردند بویژه در هشت سال اخیر که محور بیانات ایشان برای ‏همگان موضوع تولید بوده است.

آیت‬ الله‬ رئیسی ادامه داد: تولید با مشکلاتی مواجه است در ضرورت و اینکه کشور ما اقتصاد مقاومتی محور آن تولید، پیشرفت و رفع مشکلات اجتماعی و ‏اقتصادی و استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند و مهار تورم در گرو تولید است.

وی گفت: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان‬ کرد: یکی از مشکلات این است که نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه‌گذاری است و این خوب نیست که باید نسبت به این شاخص نگران شد و حتماً دنبال کرد که این ‏موضوع جابه‌جا شود تا نگرانی رفع شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران نیز باید تلاش کنند تا نشان دهیم رشد سرمایه‌گذاری بیشتر از استهلاک است.

بانک‌ها از تولید حمایت کنند

آیت‬ الله‬ رئیسی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنند، گفت: اگر نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید نیاید باید تسهیلات تکلیفی آنها با نگاه ‏رشد تولید باشد چون تمام نگاه‌ها باید با رشد تولید تنظیم شود در غیر این صورت جایی از کار ایراد دارد.

وی اظهار کرد: برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به جای اینکه تولید رونق و چرخ‌های تولید بچرخد از آنجایی که ارزش افزوده‌ای برای بانک‌ها ‏دارد؛ این یکی از آسیب‌های نظام پولی ما است که پول در یک ساختمان محبوس می‌شود چرا که این اقدام مشکلی در کشور را حل نمی‌‏کند؛ ‬ برخی از بانک‌ها ساختمان‌هایی می‌گیرند به جای اینکه تولید رونق و چرخ‌های تولید بچرخد از آنجایی که ارزش افزوده‌ای برای بانک‌ها ‏دارد؛ این یکی از آسیب‌های نظام پولی ما است که پول در یک ساختمان محبوس می‌شود چرا که این اقدام مشکلی در کشور را حل نمی‌‏کند رئیس جمهور گفت: نظام بانکی باید تلاش کند که بانک‌ها ثروت خود را در مسیر تولید برای کمک به سرمایه گذار به‌کار گیرند.

رئیس‬ جمهور‬ تصریح‬ کرد: نسبت به مجوزهای کسب و کار در کارهای خُرد سامانه‌ای ایجاد شد که از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران به طور جد می‌خواهیم برای مجوزهای کلان ‏در کشور بدون هیچ توقفی مجوز دریافت کنند.

وی‬ گفت: ‬ما باید علاوه‌بر مسائل کلی و جلسه‌ای، مصداقی جلو برویم؛ اگر مصداقی پیش نرویم مشکل حل نمی‌شود تاکید می‌کنم این موضوع با ‏حساسیت و دلسوزی دنبال شود؛ ‬ فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند باید مصداقی دنبال شود تا شاهد رفع مشکلات آنها باشیم.

آیت الله رئیسی افزود: مجوزهای دولتی باید تسهیل و توجیه منطقی داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

وی گفت: باید تسهیلات لازم در شهرک‌های صنعتی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران به نحوی باشد که مشوق آنها باشد نه مانع آن‌ها، معتقد ‏هستیم گران دادن اراضی به تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران مانع کار آن‌ها می‌شود.

رئیس‬ جمهور‬ خاطرنشان‬ کرد: جلوگیری از خام‌فروشی در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است و معتقدیم این زنجیره باید تکمیل و تداوم داشته باشد تا ارزش افزوده، ‏تولید و اشتغال به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده باید در جیب مردم و مجموعه‌های کاری بیاید و از خام فروشی در صنایع پتروشیمی جلوگیری کرد.

آیت‬ الله‬ رئیسی گفت: فضای این منطقه برای اقتصاد گردشگری نسبت به سایر نقاط بیشتر است و اشتغال ایجاد می‌کند و در این زمینه باید زیرساخت‌ها مورد ‏توجه قرار گیرد. ‏

وی افزود: توجه به بومی‌گزینی باید مورد توجه باشد، گاهی نیروهای بسیار مستعدی در روستاها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده ‏کرد؛ باید مراکز فنی حرفه‌ای را فعال تا نیروهای کارآمد داشته باشیم در کنار آن باید به موضوع بومی گزینی اهمیت داد.

رئیس‬ جمهور‬ تصریح کرد: نسبت به مساله شیلات باید پیگیری شود که چرا وزارت جهاد کشاورزی باعث شده پس از چهار ماه مجوز به برخی افراد داده نشود ‏این مورد باید مصداقی دنبال و رفع شود. ‏

وی گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان مورد توجه قرار گیرد بخش تعاونی است که کارآفرینان و جوانانی که سرمایه ندارند مورد حمایت قرار گیرند.

آیت‬ الله‬ رئیسی‬ افزود: اعتقاد و باور من این است ثبات در قیمت‌ها می‌تواند به تولید ثبات دهد و تولید را قابل پیش‌بینی کند این نوسان برای تولید کننده و ‏مصرف کننده مضر است.

وی گفت: به دنبال این هستیم در سال جدید که با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده است به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌ها برسیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: فلسفه وجودی وزیران در جلسات شوراها رفع مشکلات است؛ باید رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در دستور کار باشد.

وی گفت: امکانات، پول، عمر و جوانی برای ما آزمون الهی است باید از ظرفیت خود و افرادی که می‌توانیم برای انجام ‌امورات کمک کنیم بهره‌مند شویم.

آیت‬ الله‬ رئیسی‬ افزود: ‬ برخی بروکراسی‌های اداری سرمایه‌گذار را خسته می‌کند نباید این روند تداوم داشته باشد.

وی تصریح‬ کرد: شهدای ما تاریخ‌ساز و زمانه‌ساز شدند، برخی با موانع جدی برای انجام امورات مواجه بودند اما رفتند و موانع را رفع کردند، شما نیز ‌باید برای تداوم مشکلات بزرگ راه را هموار و مشکلات را حل کنید نباید خسته شوید در سال "رشد تولید و مهار تورم" خستگی معنا ‏ندارد.

رئیس‬ جمهور‬ افزود: لازمه پیشرفت انگیزه است، انگیزه حرف اول را می‌زند، انگیزه همراه با توکل بر خدا، اقدام و عمل، کار جمعی، انسجام و پیگیری ‌سازمان‌های اداری است تا شاهد باشیم کارهای نو و خوبی در این منطقه با دست توانای شما انجام شود.

وی تاکید کرد: منطق ما منطق "ما می‌توانیم" بوده که سرلوحه آن دفاع مقدس است.

منبع: ایرنا

کد خبر 662036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.