اصفهان از نظر تعداد واحد صنعتی رتبه اول را دارد / بنزین ۱۷ استان را تامین می‌کنیم

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: اصفهان از نظر تعداد واحد صنعتی رتبه اول را دارد. بالغ بر ۱۰ هزار واحد تولیدی در اصفهان در کنار صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فعال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز _ پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در نشست فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان استان اصفهان که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان به عنوان شهر از خودگذشتگی و ایثار در دنیا شناخته شده است که از نظر تعداد واحد صنعتی رتبه اول را دارد. بالغ بر ۱۰ هزار واحد تولیدی در اصفهان در کنار صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فعال است.

وی افزود: پالایشگاه اصفهان بنزین ۱۷ استان کشور را تأمین می‌کند. این استان همچنین در بخش کشاورزی و تولید دام و طیور همواره سرآمد بوده است.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: در این نشست از حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مسائل اقتصادی و فعالان اقتصادی استان بهره‌مند شده‌ایم تا مسائل خود را مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.

مشکل تولیدکنندگان با قیمت‌گذاری دستوری

در ادامه این جلسه مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرد: بسیاری از مسائل در تصمیمات کلان اقتصادی و مدیران ارشد کشور ریشه دارد. ستاد تنظیم بازار کشور به واسطه اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، اکنون یکی از بزرگترین اخلالگران تولید و صنعت کشور است.

وی افزود: بسیاری از کالاها همچون کنسرو ماهی و لوبیا، مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده‌اند که این کار کارشناسی نیست. لازم است این دو کالا از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج شود. در حال حاضر به واسطه این تصمیم‌گیری‌ها بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند.

تأمین مالی زنجیره‌ای به عنوان پایلوت در اصفهان اجرا شود

همچنین میرزا امیری، راهبر استانی زنجیره ارزش گفت: طرح زنجیره‌های ارزش نویدبخش یک حرکت تحولی در حوزه اقتصاد، صنعت و تولید کشور است. سوال اینجاست که آیا این طرح می‌تواند پیشران تحول اقتصادی در کشور باشد یا خیر.

وی افزود: تأمین مالی زنجیره‌ای که یکی از ارکان موفقیت این طرح خواهد بود. اقدامات فعلی دولت در حوزه اوراق گام و تأمین مالی زنجیره‌ای نقصان دارد، بنابراین لازم است زمینه پذیرش چابک و قاعده مند این اوراق توسط سازمان‌های مربوطه پیگیری شود تا مسیر تأمین مالی زنجیره‌ها توسط اوراق گام روان شود. نرخ فعلی تنظیم این اوراق نیز نیازمند تجدید نظر است.

راهبر استانی زنجیره ارزش گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود اجرای تأمین مالی زنجیره‌ای به صورت پایلوت در یک یا دو حوزه در اصفهان اجرایی شود.

میرزا امیری افزود: پیشنهاد می‌شود همچون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، زنجیره‌های ویژه اقتصادی نیز به صورت موقت با هدف گسترده شدن یک چتر حمایتی ویژه، تعریف و مزایا و حمایت‌هایی برای واحدهای اقتصادی شناسنامه‌دار تعریف شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح‌های اقتصادی بسیاری در نهادهای مختلف در حال اجرا باشد که محتوای آن موازی و مشابه طرح زنجیره ارزش است. بنابراین لازم است این طرح‌ها احصا شده و از ظرفیت آنها برای بهبود طرح بهره برداری شود.

راهبر استانی زنجیره ارزش گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود حداقل ۳۰ درصد منابع مالی صندوق پژوهش و نوآوری و سایر صندوق‌های بهره‌مند از منابع عمومی به طرح‌های فناورانه در زنجیره ارزش اختصاص یابد. تمرکز زدایی و افزایش اختیارات استان‌ها شرط لازم تحقق طرح زنجیره ارزش و ضمانت چابکی آن است.

راندمان تولید افزایش یافته است

در ادامه محمود جعفری، رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: روزانه ۵۷۰۰ تن شیر خام، ۶۰۰ تن مرغ و ۵۰۰ تن تخم مرغ در استان اصفهان تولید می‌شود. تولید در این حوزه‌ها بر مبنای دانش صورت می‌گیرد بنابراین علاوه بر کاهش بهای تمام شده، راندمان تولید نیز افزایش یافته است.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا کنون باوجود افزایش هزینه‌های تأمین مواد اولیه تولید، قیمت شیر خام افزایش نداشته است. قیمت شیر، مرغ و تخم مرغ اقتصادی نیست. هفته گذشته قیمت شیر خام به ۱۵ هزارتومان رسید که همچنان با قیمت تمام شده آن فاصله زیادی داشته و اجرایی نیز نشده است.

رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: قیمت‌گذاری دستوری امروز منجر شده تولید مرغ نیز با مشکل مواجه شود. در حالی که در بسیاری از استان‌ها گوشت مرغ تا ۸۰ هزارتومان نیز عرضه می‌شود، در اصفهان قیمت مصوب با تاکید فراوان رعایت می‌شود که مرغداران را متضرر کرده است. در بخش تخم مرغ مازاد تولید داریم که لازم است مجوز صادرات داده شود.

اصفهان بالغ بر ۱۰ هزار واحد صنعتی دارد

رضا چینی، نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اصفهان بالغ بر ۱۰ هزار واحد صنعتی دارد و لازم است اجازه رشد به آنها داده شود. بهتر است برای جلوگیری از آلایندگی واحدها، طرح‌هایی برای ارتقا اجرایی شود. اینکه واحدها مجبور به ترک اصفهان شوند مسئله‌ای را رفع نمی‌کند.

وی افزود: دولت وظیفه دارد مشکل زاینده‌رود را رفع کند. هزینه‌هایی که برای انتقال آب به اصفهان انجام شده همگی از صنایع استان تأمین شده است که این موضوع، صادرات این صنایع را تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده خانه صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اجازه دهید شرکت تعاونی توسعه اصفهان رشد کند. سهم اصفهان از مازوت به اندازه کل کشور نیست. با وجود آلایندگی صنایع، استفاده از مازوت نیز زمستان‌های آلوده‌ای برای استان ساخته است.

امنیت اقتصادی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط محقق می‌شود

محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: امنیت اقتصادی موضوعی چندسویه است که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط محقق می‌شود. سلامت نظام عرضه کالا نیازمند تصمیمات به موقع و صحیح است. در نظام‌های اقتصادی ایمن، تمایل به سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

وی افزود: ارائه خدمت برای تأمین امنیت اقتصادی از دغدغه‌های مجموعه صنوف است. مصادیق تخلف، در نظام عرضه سالم جایی ندارد که ارتقا رضایتمندی عمومی را به دنبال دارد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: واحدهای صنفی اکنون با محدودیت‌هایی مواجه هستند که با وجود تحریم‌ها در تناقض است‌. برخی کالاهای تحریمی، با دور زدن تحریم‌ها بدون شناسه کالا در بازار توزیع می‌شود که اصناف در این خصوص با اعمال قانون مواجه می‌شود.

نمکی زاده اضافه کرد: حفظ آرامش بازار نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است. کاهش التهابات موجود و تزریق آرامش بر اصناف نیازمند اتخاذ تصمیم‌های صحیح است.

فروش ۸.۵ همتی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

نوید نجات بخش رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان نیز در ادامه گفت: اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت اقتصادی است. در سال گذشته مجموع شرکت‌های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ۸۵۰۰ میلیاردتومان فروش داشته و ۸۵۰۰ اشتغال رسمی بیمه شده در این شهرک ایجاد شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل ۲۰ برابر سایر حوزه‌ها منجر به ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: در شهرک علمی تحقیقاتی تاکنون حدود هفت هزار پذیرش داشته‌ایم اما کمتر از ۷۰۰ شرکت اکنون مشغول به کارند. به نظر می‌رسد دولت باید به صورت دستوری از دانش‌بنیان‌ها حمایت کند چراکه قوانین بالادستی خوبی نیز در این زمینه داریم.

نجات‌بخش اضافه کرد: برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است در مسیر پروژه‌های بزرگ کشور از حضور این شرکت‌ها بهره‌مند شده و قانون پیوست فناوری را جدی بگیریم.

نیازمند تغییر در اختیارات استانی هستیم

محمد کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان هفت درصد جمعیت ایران را دارد و هفت درصد دانشجویان و هفت درصد تولید ناخالص ملی بدون نفت در استان اصفهان است و این استان هشت درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کند. رتبه اول صنعت، رتبه دوم معدن، رتبه اول فولاد، تولید شیر، سنگ، طلا و جواهر و بسیاری از صنایع را در اختیار دارد و این در حالی است که اصفهان فقط سه درصد بودجه عمومی کشور را جذب می‌کند.

وی افزود: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان اصفهان ۲۸ درصد است و این استان رتبه اول تنش آبی، رتبه اول آلودگی هوا و رتبه ۲۵ امنیت سرمایه‌گذاری را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان می‌تواند پیشران رشد اقتصادی منطقه مرکزی کشور باشد. فعالان اقتصادی استان با همراهی استاندار می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند. از وزیر کشور درخواست داریم استاندار اصفهان را به عنوان استاندار ویژه دیده و اختیارات ویژه‌ای به وی بدهد.

کشانی اضافه کرد: همچنین فرمانداران اصفهان و رئیس سازمان صمت می‌توانند اختیارات ویژه داشته باشند. همچنین شکل‌گیری شورای معادن در استان می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی تصریح کرد: حتی بخشودگی جرایم نیز به تهران می‌رود که نیاز است اختیار آن به مدیرکل امور مالیاتی استان سپرده شود. اختیارات بانک‌های استان نیز بسیار محدود است و نیازمند تغییر در اختیارات استانی هستیم.

کد خبر 662014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.