از چرای بی‌رویه دام تا آسیب به مراتع و پوشش گیاهی

با فرارسیدن فصل چرای دام ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت زمان استفاده از مراتع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا ممکن است چرای بی‌رویه به مراتع و پوشش گیاهی آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله با آغاز فصل چرای دام نگرانی دوستداران محیط‌زیست نسبت به ازدیاد چرای دام و آسیب به مراتع و پوشش‌های گیاهی قوت می‌گیرد، چراکه به گفته کارشناسان و دوستداران محیط زیست سه موضوع ورود و خروج دام، ظرفیت دام و مدت زمان استفاده دام از مراتع در زمان فصل چرای دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد به مراتع آسیب می‌زند.

پیش‌تر نیز اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست و بوم‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نابودی مراتع در پی ازدیاد سه تا چهار برابری چرای دام در کشور، اظهار کرد: این میزان دام موجود سبب نابودی پوشش گیاهی در مراتع، رشد بیابان‌زایی و افزایش ریزگردهای داخلی می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی موجود در مراتع می‌تواند غذای مناسبی برای دام باشد، افزود: با بایر شدن زمین‌ها و بی‌حاصلی خاک از گیاهان، باد و طوفان ریزگردها را به سمت شهرها سوق خواهد داد و سلامتی مردم به دلیل هجوم ریزگردها و آلاینده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه فرسایش خاک قدرت زایندگی و رویش را از آن می‌گیرد و خاک فرسایش یافته می‌میرد، تصریح کرد: فرسایش خاک بیشتر بر اثر پدیده جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود، جنگل‌ها را قطع می‌کنیم، لذا خاک از پوشش گیاهی جنگل عریان می‌شود و از بین می‌رود. این پدیده‌ها به صورت متوالی یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه لازم است پوشش گیاهی خاک در ایران افزایش یابد، گفت: اگر پوشش گیاهی مناسب باشد، فرسایش خاک صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر علوفه‌ای که توسط باران و برف رشد می‌کند توسط چهارپایان خورده می‌شود، این چهارپایان خاک را خالی از پوشش گیاهی می‌کنند و زمینه‌ساز فرسایش می‌شوند. تنها راه کوتاه‌مدت برای کاهش فرسایش خاک این است که باید به خاک زمان استراحت داد تا تقویت شود.

کهرم ادامه داد: زیر جنگل‌ها آب‌انبار عظیمی وجود دارد که با نابودی پوشش گیاهی جنگل‌ها علاوه‌بر از بین رفتن این منبع با ارزش و عظیم، خاک و حیات‌وحش کشور نیز نابود خواهد شد، باید هرچه سریع‌تر جلوی تخریب این جنگل‌ها گرفته شود. اگر مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم بگیرند، با پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها کاری نداشته باشند، طبیعت به روزهای خوب خود بازخواهد گشت.

علت سیل امامزاده داوود، چرای بی‌رویه بود

علیرضا رحمتی، معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به تبعات چرای بی‌رویه دام در البرز مرکزی، اظهار کرد: فرسایش‌پذیری بالای خاک از جمله پیامدهای چرای بی‌رویه دام است.

وی درباره معضل چرای بی‌رویه و اجاره بی‌رویه مراتع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، افزود: البرز مرکزی اکوسیستمی است که باعث حفاظت و پایداری شهرها و روستاهای منطقه می‌شود، اکنون در فصل چرای دام و استفاده از ظرفیت مراتع هستیم و دام‌ها از مناطق جنوبی تهران به مناطق کوهستانی وارد می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به ظرفیت این منطقه برای چرای دام، گفت: ظرفیت چرای دام در البرز مرکزی - که از سمت کرج وارد منطقه می‌شوند سه هزار تا چهار هزار رأس دام است؛ اما عملاً ۲۰ تا ۲۵ هزار رأس دام از این مناطق استفاده می‌کنند. این موضوع باعث فشار مضاعف بر منابع آب و خاک منطقه خواهد شد چراکه پوشش گیاهی در حال رشد است و می‌خواهد به گل‌دهی و بذرافشانی برسد، اما با چرای بی‌رویه از بین می‌روند. در نتیجه ظرفیت فرسایش‌پذیری خاک بالا می‌رود و با بارانی اندک سیلاب روانه خواهد شد.

وی با اشاره به سیل امامزاده داوود در سال گذشته، گفت: علت آن همین موضوع و چرای بی‌رویه دام در منطقه البرز مرکزی بوده است.

رحمتی درباره اقداماتی که برای حفظ این منطقه در حال انجام است، تاکید کرد: برای این موضوع با هماهنگی و همکاری دادستانی به دامداران بدون پروانه چرا، اجازه ورود به منطقه را نمی‌دهیم بلکه آن‌ها را به مناطق مجاز دیگر هدایت و از چرای بی‌رویه در منطقه البرز مرکزی جلوگیری می‌کنیم.

کد خبر 661955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.