دیجیتالی کردن میراث فرهنگی برلین برای استفاده راحت عموم

برلین آلمان قصد دارد آرشیو میراث فرهنگی خود را دیجیتالی کند و آن را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات محلی برلین، پایتخت آلمان‌، با هدف ایجاد مجموعه‌ای از داده‌ها و متاداده‌ها که به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، برنامه جدیدی را برای دیجیتالی کردن میراث فرهنگی شهر معرفی کردند. این برنامه بودجه‌ای را در اختیار سازمان‌های دولتی و خصوصی قرار می‌دهد تا با استفاده از آن به پیاده‌سازی پروژه‌هایی بپردازند که آرشیوهای خاص، کتاب‌ها، آثار هنری و مواردی از این قبیل را به عصر دیجیتال می‌آورد.

مقامات خاطرنشان کردند که یکی از الزامات بسیار مهم برای مشارکت در این طرح و دریافت بودجه این است که داده‌ها باید آزادانه و با قابلیت استفاده نامحدود از طریق مجوزهای دسترسی آزاد در اختیار عموم قرار بگیرد. علاوه بر این، پروژه‌های اجراشده باید برای مدت یک سال اعتبار داشته باشد.

برنامه دیجیتالی‌سازی میراث فرهنگی برلین توسط دپارتمان فرهنگ و انسجام اجتماعی سنای شهر اجرا می‌شود و و در حال حاضر امکان ارسال درخواست برای شرکت در مناقصه عمومی آن وجود دارد. علاوه بر این آخرین مهلت ارسال درخواست‌ها بیست‌ویکم جولای تعیین شده است و نتایج بررسی آن‌ها در اکتبر سال جاری با تصمیم هیئت داوران مستقل بر نتایج اعلام خواهد شد. به پروژه‌های منتخب حداکثر ۱۵۰ هزار یورو بودجه تخصیص پیدا خواهد کرد، با این حال هنوز مشخص نیست که به چه تعداد طرح مجوز اعطا شود. در عین حال سازمان‌ها باید طرح خود را تا سال ۲۰۲۴ نهایی کنند.

دیجیتالی کردن فرهنگ آرشیو شده برلین برای استفاده راحت عموم

پروژه‌ها باید بر دیجیتالی کردن آثار میراث فرهنگی از جمله آرشیو کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مکان‌های یادبود در برلین و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای عموم مردم متمرکز شوند. عمومی کردن مجموعه داده‌ها و استفاده آسان برای عموم به دموکراتیک کردن آن‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این، مؤسسات و سازمان‌ها می‌توانند در اتحاد با یکدیگر پیشنهادهای دسته‌جمعی ارائه دهند و بودجه مشترک دریافت کنند. پروژه‌ها همچنین می‌توانند از طریق برنامه‌های کاربردی دیجیتالی با قابلیت پیمایش آسان‌تر، مردم را به استفاده از آرشیوهای ارائه‌شده تشویق کنند.

کد خبر 661922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.