مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها، نظام مدیریت شهری را راهبری می‌کند

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور را تشکیل دادیم تا در دو بستر هدایت و نظارت، نظام شهری کشور را همراهی و نظام مدیریت شهری را راهبری کنیم.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از مشکلات قرن حاضر، رشد سریع شهرها است، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته، دنیای اطراف در حال تبدیل به شهر بوده و به‌طور معمول مشکلات پیچیده جامعه با یکدیگر آمیخته شده است.

وی افزود: شهرها قادر به باز کردن قفل‌ها به‌سوی توسعه ملی هستند و می‌توانند ارائه‌دهنده موقعیت‌ها و فرصت‌هایی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، افزایش بهره‌وری از انرژی، کاهش کمبودها و ایجاد یک محیط زندگی مناسب برای همه باشند.

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ‏تاریخ نشان داده است که شهرسازی باعث توسعه و پیشرفت خواهد شد، همچنین مشهود است که نه‌تنها کالای حاصله از توسعه و پیشرفت نیست، بلکه یک منبع است، به‌طوری که مناطقی با کمترین میزان رشد و توسعه، سریع‌ترین نرخ شهرسازی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و در نتیجه شهرسازی می‌تواند به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییر در زندگی و روش‌های آن در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها ناگزیر با مشکلات و پیچیدگی‌هایی از قبیل رشد حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، رشد و توسعه و قدرت‌گیری بخش غیررسمی، محدودیت دسترسی به منابع حیاتی از جمله آب، کمبود انرژی، توسعه برنامه‌ریزی نشده، مشکلات و تضادهای سیاسی و اجتماعی و تعارضات منافع، قرارگیری در معرض ریسک بلایای طبیعی و ضعف در سیستم حمل‌ونقل خواهد بود، گفت: اگر قرار است شهرها نقش محرک در توسعه اقصادی و اجتماعی داشته باشند، باید مشکلات و این نگرانی‌ها را با یک برنامه‌ریزی مؤثر و نظارت قوی جبران کرد.

عباسی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از موقعیت‌ها و فرصت‌های مطرح شده در شهرسازی برای توسعه پایدار انسانی، یکی از مسائلی است که شهرها و کشورها به‌وفور با آن روبه‌رو بوده‌اند، افزود: بسیاری از کشورهای در حال توسعه استراتژی‌های لازم و مناسب را برای برنامه‌ریزی و طراحی شهری ندارند و با یک برنامه‌ریزی شهری مؤثر می‌توانند تا حدی اثرات نامناسب حاصل از رشد سریع شهرها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور را تشکیل دادیم تا در هم‌فکری و هم‌افزایی با یکدیگر و بر اساس قوانین موضوعه در دو بستر هدایت و نظارت، نظام شهری کشور را همراهی و نظام مدیریت شهری را راهبری کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: این مجمع تشکیل شد تا در هم‌اندیشی با سایر مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها برای مسائل اساسی شهری چاره‌اندیشی و ظرفیت‌های مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی شهری را فعال کنیم، همچنین فاصله و گسل بین شهرها و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان با مردم را پر کنیم و به مسئولان شهری یادآور شویم که باید ارتباط موثرتری با شهر و شهروند داشته باشند.

کد خبر 661850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.