شیوع وبا در اصفهان نداشته‌ایم / لزوم رعایت بهداشت دست در پیشگیری از شیوع روتاویروس

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیماری به نام کلرا (وبا) یا التور در استان و کشور شیوع نیافته است، گفت: هرساله با شروع فصل گرما درصدی از کودکان دچار علائمی مانند دل‌درد، اسهال و استفراغ می‌شوند که عامل اصلی این بیماری روتاویروس است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شیوع اسهال و استفراغ، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری به نام کلرا (وبا) یا التور (یک بیماری حاد اسهالی است که عامل آن میکروب وبا است) که تمام مردم گرفتار آن شوند در استان اصفهان و کشور وجود ندارد؛ آنچه اکنون درباره آن صحبت می‌شود "روتاویروس" است.

وی افزود: روتاویروس نوعی از ویروس است که با شروع فصل گرما به دلیل رعایت نکردن افراد در شست‌وشوی دست‌ها، میوه و سبزیجات افزایش پیدا می‌کند و ممکن است باعث انتقال و انتشار این ویروس بین افراد جامعه شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این استان روتاویروس مانند سال گذشته شیوع پیدا نکرده و کمتر از سال گذشته کودکان را درگیر کرده است، تصریح کرد: اسهال و استفراغ به ویژه در کودکان به دلیل روتاویروس بوده که به صورت مختصر نسبت به فروردین‌ماه بیشتر شده که این امر طبیعی است.

وی گفت: هرساله با شروع فصل گرما درصدی از کودکان دچار علائمی مانند دل درد، اسهال و استفراغ می‌شوند، این بیماری ویروسی تحت عنوان روتاویروس بوده که ممکن است در فصل تابستان بیشتر شود.

عقدک ادامه داد: مهم‌ترین روش انتقال روتاویروس از طریق دهان و دست است؛ افرادی که دست‌های آلوده داشته باشند و در دهان خود فرو ببرند به این ویروس مبتلا می‌شوند و همین ویروس دوباره از روده فرد خارج می‌شود، این در حالی است که اگر دفع فضولات به خوبی صورت نگیرد؛ می‌تواند باعث آلوده شدن بسیاری از موارد دیگر شود و این چرخه دوباره ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خوراکی‌هایی که مردم مصرف می‌کنند به خوبی شست‌وشو و گندزدایی شود و دست‌ها به صورت مرتب شست‌وشو داده شود، احتمال ابتلاء به روتاویروس بسیار کمتر خواهد شد.

۱۶ شهر استان اصفهان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: ویروس کرونا در یک ماه گذشته شیب نزولی را طی کرده و تعداد افراد بستری رو به کاهش بوده است، همچنین تعداد افراد بستری نسبت به افراد با تست مثبت و بستری در آی‌سی‌یو رو به کاهش بوده است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، تنها دو شهر دهاقان و نائین در وضعیت نارنجی، چهار شهر در وضعیت زرد و ۱۶ شهر از جمله کلانشهر اصفهان در وضعیت آبی قرار دارد. همچنین افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و شست‌وشوی دست را فراموش نکنند، زیرا این عوامل در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر است.

کد خبر 661543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.