پایان‌نامه‌های دارای ایده فناورانه نیازمحور حمایت می‌شوند

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگرا از اهداف اصلی طرح ملی گرنت فناوری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، امید رضایی‌فر اظهار کرد: بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی، ارتقای ظرفیت توسعه فناوری و زمینه‌سازی حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه کارآفرین و تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از انجام فعالیت‌های پژوهشی محض به پژوهش‌های کاربردی، توسعه و تجاری سازی فناوری از اهداف دیگر «طرح ملی گرنت فناوری» محسوب می‌شود.

وی جهت‌گیری و هدایت بخشی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها به سمت نیازهای صنعت و بازار، هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین، کمک به تقویت کمی و کیفی ورودی‌های پارک‌های علم و فناوری و مراکز فناوری، ارتقای سطح همکاری پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و مرا کز پژوهشی را از دیگر اهداف این طرح دانست.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم جامعه هدف این برنامه را «اعضای هیئت علمی و پژوهشگران فعال» در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دانست و در مورد عملکرد این طرح تصریح کرد: تاکنون پنج فراخوان با همکاری ۳۹ پارک علم و فناوری (۳۱ پارک استانی و هشت پارک دانشگاهی) و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۷۳۰ دانشگاه، عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای این برنامه می‌توان به مشارکت بیش از ۷۰۰ عضو هیئت علمی و سه سازمان حامی فعال (وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و دفاع و نیروهای مسلح (به ترتیب حضور در برنامه) اشاره کرد که منجر به اعطای ۵۲۱ گرنت فناوری در طرح جوانه (به ترتیب ۳۶۲ و ۱۵۹ در مقاطع ارشد و دکتری) شده است.

رضایی‌فر گفت: میزان حمایت گرنت فناوری، در هر برنامه، با توجه به شرایط اقتصادی و سایر ملاحظات کشور، توسط دبیرخانه ملی تعیین و اعلام می‌شود و این حمایت برای انواع گرنت و مقاطع ارشد و دکتری متفاوت است.

وی اضافه کرد: پس از احیای معاونت فناوری و نوآوری در آذرماه ۱۴۰۰، این برنامه همچنان در فهرست اولویت فعالیت‌های این معاونت قرار گرفت و آئین‌نامه اجرایی آن نیز با اندکی تغییرات، به دلیل تغییر ساختار وزارت عتف در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ به تأیید مقام عالی وزارت رسید.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در مورد علت ویرایش و بازبینی «آئین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» گفت: برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که همه حوزه‌های تخصصی و علمی را پوشش می‌دهد و در سراسر کشور امکان فعالیت دارد. لذا به منظور دستیابی به اقتدار علمی، فناوری و نوآوری کشور، آئین‌نامه گرنت فناوری مجدد ویرایش و بازبینی و در نهایت «آئین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» تدوین شد که هم‌اکنون مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در آئین‌نامه جدید برنامه ملی گرنت فناوری، علاوه بر سه سرفصل قبلی (گرنت جوانه، گرنت شکوفایی و گرنت رشد)، ۶ سرفصل جدید نیز پیش‌بینی شده تا در قالب مجموعه‌ای پویا و یکپارچه، با راهبری این معاونت و همراهی ذی‌نفعان دخیل در پیشرفت فناوری کشور، ارتباط گسترده با جامعه علمی، در سطح ملی و بین‌المللی را ساماندهی نماید.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در مورد ساختار طرح ملی گرنت فناوری گفت: ارکان اجرایی برنامه در دو سطح ملی و منطقه‌ای به ترتیب دبیرخانه ملی (مستقر در معاونت فناوری و نوآوری) و پارک‌های علم و فناوری مجری (مستقر در منطقه، استان یا دانشگاه) هستند. دبیرخانه ملی زیر نظر «شورای راهبری و سیاست‌گذاری گرنت فناوری»، هدایت مجریان منطقه‌ای و نظارت بر اجرای برنامه در سطح کشور و پارک علم و فناوری استانی یا دانشگاهی، مسئولیت اجرای برنامه در سطح استان را به‌عهده دارند.

وی در خصوص تأمین‌کنندگان منابع مالی برنامه گرنت فناوری که در کل چهار منبع مالی بلاعوض برای حمایت از برنامه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: حمایت تأمین‌شده بلاعوض، توسط پارک استان محل اجرای برنامه گرنت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان‌های حامی و صندوق شکوفایی و نوآوری که متولی اعطای تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری است.

کد خبر 661499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.