از بدهی چند هزار میلیاردی تامین اجتماعی به داروخانه‌ها تا کاهش مبلغ بدهی

سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که بیش از دو هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهکار است که بخشی از آن پرداخت شد، اکنون نیز بر اساس اعلام مسئولان تأمین اجتماعی مبلغ این بدهی کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه‌ها کاهش داشته و در زمینه هوشمندسازی نیز بالغ بر ۴۰ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، اظهار کرد: برای تحقق شعار "تحول، عدالت و اعتماد" در تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی اقتصادی کشور نیاز به کار جهادی همه‌جانبه و گسترده است.

وی افزود: تیم مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی در شرایطی کار را تحویل گرفت که حتی پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه بود، اما در همین دولت و مجلس کارهای بزرگی صورت گرفته و بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته سازمان به نظام بانکی تسویه شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: بزرگترین افزایش سرمایه بانک رفاه در این دوره صورت گرفت و بانک رفاه که سرمایه‌اش متعلق به بیمه‌شده‌ها است در حال حاضر بالاترین شاخص کفایت سرمایه را در نظام بانکی کشور دارد.

وی گفت: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که چراغ راه تحول در حوزه تأمین‌اجتماعی است، ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برای رفع چالش‌های این حوزه و تقویت و کارآمدسازی نظام تأمین اجتماعی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

تأمین اجتماعی ردیف بودجه‌ای ندارد

سال گذشته نیز شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در خصوص میزان بدهی این سازمان به داروخانه‌ها و همچنین دلیل پرداخت نکردن بدهی به داروخانه‌ها، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی ادعا دارد مطالبات داروخانه‌ها را طبق قرار پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح دارویار از بیست‌وسوم تیرماه سال ۱۴۰۱ به موجب تفاهم‌نامه ۴۳ بندی آغاز شد، افزود: زمانی که این طرح مصوب شد ۱,۷۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهی داشتیم؛ اما هم‌اکنون این رقم به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: تأمین اجتماعی ردیف بودجه‌ای ندارد، مگر در یکی دو موارد خاص و این برخلاف سازمان‌های بیمه دیگر است؛ پول ما از حق بیمه مردم و کارفرماها می‌آید.

وی اضافه کرد: روزانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان وصولی سازمان و میزان هزینه‌های روزمره آن ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است، انتظار ما از دولت این است که به عنوان کارفرمایی که پذیرفته حق بیمه بخشی از بیمه‌شدگان را واریز کند، ماهانه ۸۰۰۰ میلیارد حق کارفرمایی‌اش را بپردازد.

غفاری گفت: متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران که بخشی از آن را برای طرح دارویار به عنوان سهام اختصاص داده شد کارآیی برای سازمان ندارد. ما یک تفاهم‌نامه ۴۳ بندی داشتیم و وارد طرح شدیم و قرار بر این شد که مبلغ به میزان پنج هزار میلیارد تومان اوراق یا نفت در اختیار سازمان بگذارند که به ما پرداخت نشد. در نهایت ۲,۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردند و ما یکهزار میلیارد تومان دیگر روی آن قرار دادیم و به داروخانه‌ها پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: بیمه‌های از جمله سلامت و نیروی مسلح ردیف بودجه دارند، ردیف بودجه ما به طور کل حذف نشده و قرار شده ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی‌ها به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: داروخانه‌ها حق دارند که حقوقشان را طلب کنند اما در نظام سلامت نباید جان مردم را به گروگان بگیریم. ما به داروخانه‌ها دو هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم که در هفته‌های آتی به همت سازمان برنامه یکهزار میلیارد تومان آن پرداخت می‌شود.

کد خبر 661411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.