هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان از تشکیل هیئت امنای بازار این کلان‌شهر خبر داد و گفت: بازار سرمایه‌ای است که در قبال حفظ آن برای انتقال به نسل‌های بعدی مسئول هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _ یکشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه تشکیل هیئت امنای بازار اصفهان با بیان اینکه اصناف بزرگترین قشر و از ستون‌های سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به شمار می‌روند، اظهار کرد: مسئله بازار دغدغه نخست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است، لذا در حد توان خود تلاش کردیم تا در این زمینه بتوانیم تسهیلگر باشیم.

وی با بیان اینکه زنده‌ترین محله شهر همان بازار به عنوان قلب شهر محسوب می‌شود، افزود: در مرکز پژوهش‌های شورا مطالعاتی پیرامون مسئله‌یابی و دسته‌بندی مسائل مربوط به بازار از جمله ایمنی، بافت، کالبد و حوزه‌های مرتبط به خدمات شهری به عنوان یکی از بزرگترین محله‌های اصفهان انجام شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میراثی بودن بازار گفت: بازار سرمایه‌ای است که در قبال حفظ آن برای انتقال به نسل‌های بعدی مسئول هستیم، در این راستا ذی‌نفعان بازار از جمله اداره اوقاف، حوزه علمیه، کلانتری و شهرداری و مالک بازار به‌عنوان ذی‌نفع‌محوری در قبال آن مسئولیت دارد.

وی با اشاره به تاریخچه بررسی تشکیل هیئت امنای بازار گفت: ابتدای دهه‌های ۸۰ و ۹۰ هیئت امناهایی تشکیل شده است، اما مدتی بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برای بازار به عنوان میراث ملی کشور از طرف دولت و پایتخت چیزی تکلیف نشده است در حالی که این مسائل حاکمیتی بوده است.

وی با اشاره به مطالعه الگوهای بهینه در این خصوص از جمله هیئت امنای بازار بزرگ زنجان و ارومیه اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده دستور آماده‌سازی فرایندی برای تشکیل هیئت امنای بازار به فرمانداری داده شد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه بازار به تأسیس فرهنگسرایی در آن متشکل از صنف بازاریان که مخاطب آن بازاریان باشد، نیاز دارد که صحبت‌هایی در این خصوص نیز انجام شده است، گفت: در جلساتی که پیرامون موضوع تشکیل هیئت امنای بازار برگزار شد، دوگانه‌های مختلفی وجود داشت؛ یکی اینکه ترکیب حقیقی یا حقیقی _حقوقی باشد و آیا دستگاه‌ها در این هیئت امنا حضور داشته باشد و عوارض حضور این دستگاه‌ها در این هئیت چیست؟ و دیگری توزیع نرمال هیئت مدیره از این لحاظ که به صنف خاصی متعلق و مربوط نباشد، است.

وی با بیان اینکه فرمانداری یک نهاد حاکمیتی بوده و مأموریت از طرف استانداری به آن سپرده شده است و شورای اسلامی شهر و اتاق اصناف از نهادهای مردمی است، اظهار امیدواری کرد: به عنوان نماینده مردم و اصناف مختلف بتوانیم فضا را به سمتی پایدار حرکت دهیم تا تجربیات ناموفق دو دهه قبل اتفاق نیفتد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هیئت امنای بازار نهادی است که باید بتواند در حوزه‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بازار پایداری ایجاد کند و در ارتباط با دستگاه‌ها به بلوغ برسد.

وی ادامه داد: در تأسیس هیئت امنا و در فرایند رشد آن باید اعتمادی دو سویه شکل گیرد، اعتمادی که هم از سمت بازاریان نسبت به هیئت امنا و هم از سمت حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن وجود داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مسائل بازار می‌تواند به خوبی پیشرفت و رشد کند و بازار در برند سازی، فعالیت‌های خوبی داشته باشد که به سهم خود در مدیریت شهری از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آورده‌هایی را از بیرون بازار داشته باشیم، گفت: اعضای هیئت امنا باید صدای بازار بوده و منافع صنف بر منافع شخصی آن‌ها ارجح باشد، حاکمیت را نیز درک کند و در کنار هم بازار را بسازند که در ایجاد این موضوع باید هم سیاست گذاری و هم بنیان گذاری داشته باشیم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه بازار از عناصری شکل گرفته‌است و برای تک تک این عناصر داشتن حق عضویت کمترین چیزی است که باید در این مجموعه در نظر گرفته شود، اضافه کرد: در حال حاضر در مسیر تصمیم‌گیری هستیم و پیش‌نویسی آماده شده که در حال چکش‌کاری است.

وی تاکید کرد: در این راستا باید سهمیه‌بندی‌ها بر اساس راسته‌ها و صنف‌ها و توزیع نفرات باید نرمال بوده و تمرکز به یک سمت از بازار نباشد.

ایمنی بازار اصفهان از دغدغه‌های مهم اتاق اصناف است

محمد نمکی‌زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه ایمنی بازار از دغدغه‌های مهم اتاق اصناف است، گفت: در حال حاضر پیشگیری مهم‌تر از درمان است، از این رو باید از مسائلی که می‌تواند در آینده منجر به بروز اتفاق‌های جبران ناپذیری شود، پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: برای بازار اصفهان به دلیل وسعت، تنوع شغلی و به دلایل بسیار زیاد فنی باید نسخه‌ای فنی پیچیده شود.

رئیس اتاق اصناف افزود: برای تشکیل هیئت امنای بازار باید از تنوع بازاریان و نوع فعالیتی که انجام می‌دهند آگاه و اطلاعات لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ابتدا باید کارگروه‌های تخصصی در این مورد تشکیل شود و سپس به بحث و بررسی مشکلات بازار به صورت موردی بپردازیم.

نمکی‌زاده با اشاره به اینکه بازاریان مطالبه‌گر هستند، گفت: اتاق اصناف به عنوان نماینده بازاریان از آنچه که فکر می‌کنید برای نجات بازار لازم است، دریغ نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی بازار از دغدغه‌های مهم اتاق اصناف است، گفت: اتاق تا جایی که بتواند از این موضوع حمایت می‌کند و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: اتاق اصناف ایمنی بازار را از مسئولان شهری مطالبه می‌کند، اما این مطالبه گری باید سازنده و در توان انجام مسئولان شهری نیز باشد و البته بخشی از این مطالبه گری به پاسخگویی ما نیز باز می‌شود.

کد خبر 661263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.