تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست‌محیطی

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ شامل دانمارک، لوکزامبورگ، سوئیس، انگلستان، فرانسه، اتریش، فنلاند و سوئد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در جذب توریست، میزان تمیزی یک کشور و شرایط زیست محیطی آن است؛ به بیانی دیگر هیچ گردشگری تمایل ندارد به کشور کثیف و آلوده سفر کند. شاخص عملکرد زیست‌محیطی (EPI)، یکی از مؤلفه‌های اصلی برای تعیین میزان تمیزی یک کشور است و بسیاری از کشورهای جهان در تلاش هستند با اتخاذ قوانینی در جهت کاهش آلودگی هوا و ابتکارات سازگار با محیط زیست، سرزمین خود را تمیز نگه دارند و علاوه بر رضایت ساکنان خود، محیطی پاک را برای بازدید گردشگران ایجاد کنند. در ادامه به معرفی تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ و رتبه EPI آن‌ها می‌پردازیم:

دانمارک

دانمارک با امتیاز 82.5 EPI، مقام نخست را در بین تمیزترین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور در فاکتورهای مختلف محیطی از جمله تصفیه فاضلاب، مدیریت آب و شاخص حفاظت از گونه‌ها، در صدر فهرست قرار دارد. دانمارکی‌ها در مورد تمیزی محیط اطرافشان با کسی شوخی ندارند و بسیار نگران این موضوع هستند. آن‌ها قوانین و سیاست‌های مؤثری را در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر انتشارات سمی به اجرا گذاشته‌اند و تمرکز اصلی مسئولان بر سیاست‌های دوستدار محیط زیست، استفاده از وسایل برقی خورشیدی و وسایل نقلیه برقی است.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ، یکی از کشورهایی است که جمعیت آن در حال افزایش است و از این رو با مشکلات زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، اما ساکنان این سرزمین، کشور خود را با محیط زیست سازگار کرده و توانسته‌اند امتیاز عملکرد زیست محیطی EPI 81.5 را کسب کنند. این کشور کوچک با وسعت تنها ۱۶۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر، با وجود رشد سریع جمعیت، قوانین و سیاست‌های سازگار با محیط زیست مختلفی را اجرا کرده است. بیشتر مناطق کشور لوکزامبورگ، روستایی و متشکل از پارک‌های طبیعی و مناظر زیبای زیادی است. امتیاز این کشور در زمینه کیفیت آب، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا، بسیار خوب است. ساکنان لوکزامبورگ به انسان‌ها یادآوری می‌کنند که افزایش جمعیت، بهانه‌ای برای افزایش آلودگی نیست.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

سوئیس

با شنیدن نام سوئیس، اغلب مناظر زیبا، یخچال‌های طبیعی، هتل‌های عالی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر در ذهنمان تداعی می‌شود. این کشور دارای آب و هوای معتدل است که یک امتیاز مثبت برای بازدیدکنندگان به شمار می‌رود، اما لازمه این ویژگی، تمیز بودن کشور و برخورداری از خانه‌هایی است که به طبیعت نزدیک‌تر و دوستدار محیط زیست باشند. سوئیس با امتیاز شگفت‌انگیز EPI 81.3، توانسته است جایگاه سوم را در فهرست تمیزترین کشورهای جهان از آن خود کند. همچنین این کشور به دلیل افزایش حیات وحش، مکان‌های طبیعی زیبا، ابتکارات سازگار با محیط زیست و پاکیزگی در جهان شهرت دارد. علاوه بر این، سوئیس، کمترین میزان آلودگی و جرم و جنایت را در بین کشورهای جهان دارد.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

انگلستان

چهارمین کشور تمیز دنیا ، دارای امتیاز EPI برابر با سوئیس یعنی، ۸۱.۳ است. بسیار تعجب‌آور این است که این کشور پهناور با جمعیت بیش از ۶۶ میلیون نفر بتواند محیط زیست خود را اینگونه تمیز نگه دارد. انگلستان در مواردی مانند کیفیت آب آشامیدنی و مدیریت فاضلاب نیز امتیاز بسیار خوبی کسب کرده و بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در جهان و سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به خود اختصاص داده است.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

فرانسه

امتیاز EPI 80، فرانسه را به یکی از تمیزترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. مردم این سرزمین به تمیز بودن محیط اطراف خود افتخار می‌کنند. همچنین فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپا با مکان‌های طبیعی زیاد است که بهترین سیاست‌ها و قوانین را جهت رفع آلودگی هوا و تمیز بودن کشور اتخاذ کرده است. این کشور برترین مکان‌های توریستی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و با بیش از ۸۳ میلیون بازدیدکننده خارجی در سال، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل شده است.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

اتریش

اتریش با امتیاز EPI 79.6، جایگاه ششم را در فهرست تمیزترین کشورهای جهان به خود اختصاص می‌دهد. سوئیس از نظر اکوسیستم و کشاورزی دوستدار محیط زیست، در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد. حدود دوسوم مساحت این کشور را فضای سبز، جنگل و زیستگاه‌های طبیعی برای حیوانات تشکیل می‌دهد. اتریش برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین را در مورد انتشار مواد شیمیایی دارد و به طور جدی از محیط زیست خود در برابر آلودگی خاک و هوا محافظت می‌کند.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

فنلاند

فنلاند از نظر هوای پاک و بهداشت محیطی در رتبه اول کشورهای جهان قرار دارد ، اما امتیاز EPI 79، آن را به هفتمین کشور تمیز جهان تبدیل کرده است. منابع انرژی تجدیدپذیر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز مردم فنلاند را تأمین می‌کند. در این کشور قوانینی برای حفاظت از زندگی حیوانات و محیط زیست وجود دارد و جریمه‌ها و مجازات‌های سنگین برای کسانی که سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازند، در نظر گرفته می‌شود. همچنین آمارهای جدید نشان می‌دهد که فنلاند در جذب گردشگران بین‌المللی رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

سوئد

سوئد، هشتمین کشور پاک جهان با شاخص عملکرد زیست محیطی ۷۸.۷ است. جالب است بدانید که گازهای گلخانه‌ای، مسئول ایجاد ۸۰ درصد دی‌اکسیدکربن، افزایش دمای جهانی و گرم شدن کره زمین است و خوشبختانه این کشور به دلیل انتشار کم دی‌اکسیدکربن در دنیا شناخته شده است. بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز مردم سوئد از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود. این کشور برای هوای پاک، امتیازی برابر با اتریش دارد. سوئدی‌ها به سمت حفظ زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش سوق داده شده‌اند و به افزایش و حفظ جنگل‌ها در کشور کمک کرده‌اند. سوئد مانند سایر کشورهای اسکاندیناوی، تمیز، ثروتمند و توسعه یافته است و در فهرست بکرترین کشورهای دنیا قرار دارد.

تمیزترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳+ شاخص‌های زیست محیطی

کد خبر 661259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.