تأثیر خدمات الکترونیک بر عملکرد روابط عمومی در مدیریت شهری هوشمند

«در مدیریت شهری هوشمند، روابط عمومی الکترونیک یک عنصر مهم است. روابط عمومی که به‌عنوان حلقه واسط و اتصال‌دهنده نهادها و سازمان‌ها در جامعه عمل می‌کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی یادداشتی که عرفان امینی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش خط‌مشی‌گذاری عمومی در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، آمده است:

«در عصر حاضر فناوری‌های نوین تمام زندگی و محیط کار ما را تحت شعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره گیری از تبعات آن امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد. شتاب انتشار اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است که می‌توان از آن به انفجار اطلاعات تعبیر کرد؛ به طوری که در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات، به‌عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح شده است.

از نظر کاستلز بعد از انقلاب صنعتی و نیز انقلاب دوم که انقلاب دانش و فناورانه است، در سومین دوره، جامعة شبکه ای و مبتنی بر اطلاعات ظهور پیدا می‌کند. در این میان، با گسترش فناوری و استفادة روزافزون از اطلاعات و فناوری در همة زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و رخنه آن به زندگی شهروندان، شهرها و فضاهای شهری با ساختاری متفاوت روبه رو شدند و مدیوم‌های زندگی شهری دستخوش تغییرات اساسی شد.

در چنین فضایی توجه به مؤلفه‌های شهر هوشمند که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه ریزان و سیاست گذاران است، ضروری به نظر می‌رسد. یکی از راهکارهای دستیابی به شهر هوشمند در چارچوب توسعة پایدار اولویت هوشمندسازی مدیریت (حکمرانی) شهری است. بر اساس نظر فورستر، مدیریت ICT (حکمرانی هوشمند) هسته اصلی طرح‌های شهر هوشمند است. به کمک مدیریت هوشمند می‌توان سرمایة فیزیکی را با سرمایة اجتماعی پیوند دارد و دیدگاه‌های سیاسی را بر اساس برنامه‌ای منسجم که منجر به بهبود خدمات شهری می‌شود گردآوری کرد.

در مدیریت شهری هوشمند، روابط عمومی الکترونیک یک عنصر مهم است. روابط عمومی که به‌عنوان حلقه واسط و اتصال‌دهنده نهادها و سازمان‌ها در جامعه عمل می‌کند، نخستین و مؤثرترین نهادی است که وظیفه شفاف‌سازی و پاسخگو بودن سازمان‌ها را بر عهده دارد.

روابط عمومی در عصر اطلاعات موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات در جهت نو شدن است که با ایجاد و گسترش زیربنای ارتباطی، ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و جذب نیروهای متخصص این امکان فراهم می‌شود که نظام نوینی پدید آید. امروزه روابط عمومی‌ها به دلیل شرایط بسیار متحول شده، دیگر استراتژی‌های بلند مدت ندارند. در دنیای معاصر، روابط عمومی‌ها، سازمان‌های ۲۴×۷ نامیده می‌شوند که به معنی ۲۴ ساعت کار در هر هفت روز هفته است که البته به معنی الزام به حضور فیزیکی در محل کار نیست، بلکه ارائه خدمات روابط عمومی به صورت دیجیتال است و تبدیل روابط عمومی‌های سنتی به روابط عمومی‌های دیجیتال، یک ضرورت است. روابط عمومی دیجیتال عبارت است از استفاده از فناوری دیجیتالی، خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران، سازمان‌ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. بنابراین وظیفه روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال، کسب نظرات مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دریافت نظرات و انتقادات آنها در کمترین زمان ممکن است، چرا که تعامل با مخاطب بیشتر می‌شود و در بسیاری از سایت‌های موجود بلافاصله می‌توان نظرات مخاطبان را جویا شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خدمات الکترونیک بر عملکرد روابط عمومی در مدیریت شهری هوشمند بسیار تأثیرگذار است؛ به طوری‌که مؤلفه‌های کیفیت طراحی خدمات، کیفیت طراحی وب سایت، کیفیت پشتیبانی فناوری، کیفیت پشتیبانی مشتری، ریسک درک شده / ریسک حریم خصوصی، ریسک عملکرد، ریسک ممیزی مالی، ریسک زمان و ریسک اجتماعی بر عملکرد روابط عمومی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در دوره جدید مدیریت شهری در شهر اصفهان که تصمیم‌گیرندگان شهری با شعار «اصفهان من، شهر زندگی» توانستند امورات شهر را دست بگیرند، تلاش می‌شود گفتمان شهر زندگی در کلیه عرصه‌های فعالیتی شهرداری حاکم گردد و در این مسیر بهره‌گیری از چارچوب نظری و عملیاتی مفاهیمی نظیر شهر هوشمند بیش از پیش احساس می‌شود؛ به طوری که روابط عمومی الکترونیک در این بین می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

پیشنهادات راهبردی زیر می‌تواند برای دست‌یابی به روابط عمومی الکترونیک راهگشا باشد:

کمک به ارتقای طرز فکر مدیران و کاربران جهت راه‌اندازی و توسعه‌ی فناوری اطلاع‌رسانی در شهرداری

ایجاد ساختار قابل اتکا جهت راه‌اندازی و توسعه‌ی فناوری اطلاع‌رسانی خدمات الکترونیک در شهرداری

ایجاد و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با روابط عمومی الکترونیک برای کارکنان، مدیران و کارگزاران روابط عمومی، از سوی انجمن‌های حرفه‏ای و یا مؤسسات خصوصی که در زمینه آموزش روابط عمومی فعالیت دارند

تهیه و تولید برنامه‌های سمعی و بصری مناسب جهت بستر سازی و ایجاد فرهنگ استفاده صحیح و کارآمد از ICT در شهرداری

پیشنهاد و ایجاد پست سازمانی کارشناس IT در واحدهای اطلاع‏رسانی از جمله روابط عمومی‌ها با هدف ارتقا خدمات دهی، عدم وابستگی به کارشناسان غیر عمل گرای روابط عمومی و در نهایت فراهم شدن امکان برنامه‏ریزی مطلوب‌تر برای بهره‏گیری مؤثرتر از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی

شرکت در جشنواره‌های برترین‌های روابط عمومی‏ با هدف ارزیابی وضعیت موجود در مقایسه با واحدهای موفق‌تر، و اخذ مشاوره و تبادل نظر در زمینه بهره‏گیری هر چه مطلوب‌تر از اینترنت»

کد خبر 661249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.