تورم نتیجه ناترازی عملیاتی بودجه و بانک‌ها / نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی داخلی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و بانک‌ها می‌آید، گفت:‌ در حوزه مسائل داخلی، بنا به رهنمودهای مقام معظم رهبری، نیازمند یک تحول هستیم، این تحول را مقام معظم رهبری در سال ۹۹، قبل از شیوع کرونا، در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز _یکشنبه، بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ در سومین همایش بین‌المللی حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم از طرف دولت در این نشست بسیار مهم و تأثیرگذار حضور دارم برنامه هفتم برنامه پایه‌ای برای حرکت‌های بعدی باشد.

وی افزود: ما به‌عنوان یک دولت، به عنوان یک نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) و فرمایش‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران، موظف هستیم هر تصمیمی و هر سیاستی را که می‌خواهیم اجرایی کنیم، شرایط محیطی خود را در حوزه داخلی و خارجی به‌طور دقیق و با یک نگاه راهبردی خوب بشناسیم و خوب تحلیل کنیم و دقیق بدانیم که در چه شرایطی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همه اندیشمندان و متخصصان اتفاق نظر دارند و قدرت‌های جهانی و همه کشورهای جهان و دولت‌های ملی در کره خاکی معتقدند که در آستانه تغییر نظم جهانی هستند، باید بدانیم در این تغییر نظم جهانی چه جایگاهی داریم و در کجا باید قرار گیریم و بدون شک باید نسبت به گذشته در یک نقطه برتردر حوزه منطقه و بین‌الملل قرار گیریم.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه مسائل داخلی هم بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند تحول هستیم، یادآور شد: این تحول را مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و قبل از شیوع کرونا در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند و فرمودند" امام راحل اساساً امام تحول بود و ما باید آن مسیر را طی کردیم. ما باید بدانیم در کجا قرار داریم و باید نقشه راه خود را بدانیم و بدانیم نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و دفاعی و امنیتی هستیم و نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم. "

رئیس مجلس شورای اسلامی تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف را ضروری دانست و گفت: حرکت ما باید مبتنی بر مکتب حضرت امام (ره) باشد که مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است، ما یک دیوان‌سالاری مستحکم و سرکش داریم و یک قوه دیوانسالاری بر سه قوه دیگر حکمرانی می‌کند.

وی تعارض منافع را یکی از چالش‌های جدی دانست و ادامه داد: یکی از مسائل مهم در دستور کار ما طرح مدیریت تعارض منافع است که در مجلس یازدهم حتماً آن را پیگیری می‌کنیم. نیازمند جهاد تصمیم هستیم. باید سختی‌ها و تلخی‌های تصمیمات را بپذیریم و آبروی خود را به مردم هدیه دهیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در آستانه ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس هستیم که نیازمند فهم مشترک از این برنامه هستیم، آنقدر منابع نداریم که اولویت‌های مهم زیادی داشته باشیم و باید چند اولویت مهم و مشترک داشته باشیم. در رسیدن به اهدافمان باید اتفاق نظر داشته باشیم.

وی اتفاق نظر را نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی برای برنامه‌ریزی و تنظیم یک برنامه پنج‌ساله خواند و افزود: معتقدم همین برنامه پنج‌ساله با توجه به شرایط علم و فناوری و تحولاتی که اتفاق می‌افتد، پنج سال امروز شاید با چند دهه در سال‌های گذشته، به‌لحاظ پیشرفت و تحول در این عرصه‌های علمی و دانش‌بنیان برابری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت سیاست ما خلق ثروت است نه جذب ثروت گفت: باید معلوم شود که با ارز می‌خواهیم چه کنیم؟ آیا ارز فقط متغیر است؟ ارز حتماً یک متغیر مهم است و لازم است برای آن تصمیم بگیریم. امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ها به وجود می‌آید و این برای همه ما روشن است و نتیجه آن سلطه مالی بر سلطه پولی می‌شود. ما می‌توانیم در برنامه پنج سال هفتم به یک ثبات اقتصادی با تصمیم عالمانه و شجاعانه برسیم.

وی مردمی‌سازی را یک نگرش و نه یک رویکرد معرفی کرد و ادامه داد: اقتصاد مردمی به معنای اقتصاد مقاومتی است، عدالت را نیز مردم باید پیاده کنند، دفاع مقدس را با مردم اداره کردیم و موفق شدیم. ارتش و سپاه به تنهایی از پس کار برنمی‌آمدند و مردم پای کار آمدند و موفق شدیم.

قالیباف هوافضای امروز را نتیجه حضور مردم در دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: امروز جزو شش کشور اول دنیا در این حوزه هستیم، باید بین مردم و دولت تعامل باشد. در نیروی انتظامی و ۱۱۰ هوشمندسازی کردیم. اقتصاد مردمی اقتصادی است که به صورت تعاملی با مردم تعامل داشته باشیم. ما امروز مزاحم کارآفرینان هستیم و به جای حل مشکلات و تسهیل کار آنها، چوب لای چرخ آنها می‌گذاریم.

منبع: فارس

کد خبر 661139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.