۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
آب گرم زودتر از آب سرد یخ می‌زند

دانشمندان بر این باور هستند که ذرات آب هنگام گرم بودن دارای موقعیت خاصی هستند که می‌توانند راحت‌تر منجمد شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان همواره در حال کشف موضوعات جدید هستند، موضوعی که امروز در مورد آن نمی‌دانیم ممکن است فردا کشف شود؛ بنابراین همیشه می‌توانیم دانش خود را گسترش دهیم. در ادامه به بررسی تعدادی از حقایق جالب می‌پردازیم:

در سیارات دیگر الماس می‌بارد

فشار موجود در جو نپتون، اورانوس و زحل چنان شدید است که می‌تواند اتم‌های کربن را متبلور کند و آن‌ها را به الماس تبدیل کند. محققان موفق شدند شرایطی را در آزمایشگاه فراهم کنند تا ثابت کنند که این اتفاق در سیاره‌های نپتون و اورانوس رخ می‌دهد. محققان حدس می‌زنند که ممکن است سالانه ۲.۲ میلیون پوند الماس در قسمت‌هایی از زحل ببارد.

وزن یک ابر ممکن است یک میلیون پوند باشد

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، یک ابر کومولوس متوسط می‌تواند تا یک میلیون پوند وزن داشته باشد. این وزن تقریباً به اندازه بزرگ‌ترین جت جهان است، زمانی که کاملاً مملو از بار و مسافر است.

اقیانوس‌ها اکسیژن زمین را تولید می‌کنند

مطالب منتشر شده نشان می‌دهد که موجودات دریایی مانند پلانکتون‌ها، جلبک‌های دریایی و دیگر فتوسنتزکننده‌ها بیش از نیمی از اکسیژن مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند.

زمانی که موش‌ها را قلقلک می‌دهید، می‌خندند

زمانی که موش‌ها را قلقلک می‌دهید، آن‌ها می‌توانند بخندند. یک ویدئوی منتشر شده از National Geographic نشان می‌دهد که موش‌ها به قلقلک پاسخ مثبت می‎‌دهند و حتی دست فردی که آن‌ها را قلقلک می‌دهد را با بازیگوشی تعقیب می‌کنند.

موز رادیواکتیو است

موز سرشار از پتاسیم است و از آنجایی که پتاسیم تجزیه می‌شود، این میوه زرد را اندکی رادیواکتیویته می‌کند. البته یک متخصص اعلام کرده است که پس از مصرف تقریباً ۱۰ میلیون موز ممکن است بر اثر تشعشعات ناشی از موز مسموم شوید.

آب گرم زودتر از آب سرد یخ می‌زند

این اتفاق ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما دانشمندان بر این باورند که ذرات آب هنگام گرم بودن دارای موقعیت خاصی هستند که می‌توانند راحت‌تر منجمد شوند. در صورتی که صحت این موضوع ثابت شود، می‌توان از آن برای خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کرد.

تعداد درخت‌های روی زمین بیشتر از ستاره‌های کهکشان ما است

کارشناسان ناسا معتقدند که در کهکشان راه شیری بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره وجود دارد. مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Nature منتشر شد، تخمین زده بود که تعداد درختان در سراسر جهان بیشتر از ۳.۰۴ تریلیون است.

پلاستیک به طعم‌دهنده وانیل تبدیل می‌‎شود

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ میلادی در مجله Green Chemistry منتشر شده است، محققان نحوه تبدیل بطری‌های پلاستیکی به طعم‌دهنده وانیل به وسیله باکتری‌های مهندسی ژنتیکی را کشف کردند. نویسندگان این مطالعه اعلام کردند که تقاضا برای وانیل با سرعت زیادی در حال رشد است و در طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی، آرایشی و دارویی به کار می‌رود. البته این مطالعه فقط ثابت کرده است که این اتفاق ممکن است، اما هنوز مشخص نشده است که برای مصرف انسان ایمن است یا خیر.

خفاش‌ها از طریق ویروس‌ها بیمار نمی‌شوند

خفاش‌های می‌توانند ویروس‌ها را انتقال دهند، اما خودشان بیمار نمی‌‎شوند، این موضوع در مورد ویروس کرونا نیز صدق می‌کند. طبق مطالعات انجام شده، خفاش‌ها دارای ژن‌های زیادی هستند که فعالیت ضدویروسی انجام می‌دهد و آن‌ها را از خطر دور نگه می‌دارد. البته گروهی از محققان دانشگاه بوستون به این نتیجه رسیدند که خفاش‌ها گاهی در اثر ویروس هاری بیمار می‌شوند و این بیماری به ندرت باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

خاک سرشار از زندگی است

فقط در یک قاشق چای‌خوری خاک، میکروارگانیسم‌های بیشتری نسبت به تعداد افراد روی کره زمین وجود دارد. مطالب ارائه شده نشان می‌دهد که خاک حاوی میلیاردها موجود زنده شامل باکتری‌ها، جلبک‌ها، حشرات میکروسکوپی، کرم‌های خاکی، سوسک‌ها، مورچه‌ها، کنه‌ها، قارچ‌ها و سایر موجودات است.