رایج‌ترین گرایش‌های زندگی شهری در آینده

بدون شک، شهرها در آینده بسیار متفاوت با امروز خواهد بود، چراکه هم‌اینک نیز تحولات بسیاری در آن‌ها در حال وقوع است که می‌تواند زندگی شهرنشینان نسل‌های بعدی را به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرهای سراسر جهان به‌طور باورنکردنی در حال افزایش است و همین امر مدیران را با چالش‌های بسیاری برای طراحی شهرها با هدف افزایش سازگاری مناطق مواجه کرده است. از سوی دیگر، شیوع بیماری کووید -۱۹ پرده از نقص‌های بی‌شمار طراحی زیرساخت‌های شهری برداشته که همین امر مدیران را به تأمل در مورد بهبود زیرساخت‌های برای ارتقای سلامت شهروندان و محیط زیست سوق داده است. امروزه معماران و برنامه‌ریزان در تلاش هستند از جنبه‌های مختلف مانند افزایش سازگاری شهرها با رشد جمعیت، بهبود خدمات عمومی به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده، ارتقای زیرساخت‌های شهری، کارآفرینی (به‌ویژه در زمینه اقتصاد سبز)، بهبود حمل‌ونقل و افزایش ایمنی و امنیت فضاهای عمومی به ایجاد تحولاتی در شهرها بپردازند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود آینده مناطق شهری بسیار متفاوت با امروز باشد. در ادامه به مهم‌ترین گرایش‌های شهری در آینده پرداخته می‌شود که به دنبال اقدامات امروز رخ خواهد داد و زندگی شهرنشینان را به‌طور چشمگیری متمایز خواهد کرد.

هوش مصنوعی دنیای آینده را متحول خواهد کرد

امروزه بهره‌گیری از هوش مصنوعی توسط مدیران سراسر دنیا به یک روند عادی تبدیل شده است و همین امر، جنبه‌های مختلف زندگی شهری نظیر حمل‌ونقل و انرژی را متحول کرده است. البته فناوری‌های دیگری نیز نظیر اینترنت اشیا و ربات‌ها، ایجاد تحولات بسیاری را در شهرها به دنبال داشته و به خودکفایی مناطق منجر شده است.

توسعه شبکه‌های اینترنت نسل پنجم، که امروزه در بسیاری از شهرهای جهان رایج است، در آینده رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و به بهبود دسترسی شهرنشینان به اینترنت فراپرسرعت منجر خواهد شد که این امر به سهم خود می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی شهری را تحت تأثیر قرار دهد. حتی بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که فناوری‌های روز دنیا همه‌روزه بر پیشرفت حمل‌ونقل و ترویج بیشتر تردد از طریق وسیله‌های نقلیه‌ای مانند خودروهای بدون راننده یا تاکسی‌های پرنده منجر شود، ضمن این‌که از طریق ایجاد تحولاتی در روابط رسانه‌ای انسان‌ها، به اشتراک هرچه بیشتر استراتژی‌های شهرنشینی منجر شود و در نهایت، شهرهایی با خودکفایی بیشتر را به وجود بیاورد.

استراتژی‌های تکنولوژیک ایجاد تونل‌های زیرزمینی و مراکز فروش بزرگ در سطوح زیرین زمین را به دنبال خواهد داشت و از این طریق به کاهش ازدحام در شهرها منجر خواهد شد. در این راستا، مدیران لندن در انگلستان و سنگاپور ادعا کرده‌اند که بخش اعظم شهرهای خود را به زیر زمین انتقال خواهند داد و از این طریق به کاهش انتشار گازهای آلاینده در محیط‌های سکونت افراد نیز کمک زیادی خواهند کرد.

آفریقا، میزبان کلانشهرهای آینده

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۸۰۰ تنها سه درصد از جمعیت جهان در شهرها سکونت داشت، با این حال به تدریج بر این نرخ افزود شد تا به ۵۵ درصد امروز رسید. امروزه اغلب شهرهای جهان رشد چشمگیر جمعیت را تجربه می‌کند و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که تا چند دهه آینده، بسیاری از شهرهای ۲۰۰ هزار جمعیتی کنونی جهان به کلان‌شهرهایی با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت تبدیل شود.

جالب است بدانید که تا سال ۱۹۹۰ تنها ۱۰ شهر با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان وجود خواهد داشت، با این حال اینک ۳۰ شهر با همین جمعیت در دنیا وجود دارد که همواره بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. البته به نظر می‌رسد که کشورهای آفریقایی در میان سایر نقاط دنیا، بیشترین افزایش جمعیت را تجربه می‌کند و به همین دلیل، تعداد زیادی از کلان‌شهرهای جهان در آینده، سهم این قاره خواهد بود.

حتی نتیجه تحقیقاتی که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه تورنتو در کانادا انجام شده حاکی از آن است که بعضی از شهرهای آفریقایی نظیر لاگوس در نیجریه تا سال ۲۰۷۵، بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جا خواهد داد.

رایج‌ترین گرایش‌های زندگی شهری در آینده

تجربه بیشتر قطبی شدن در جوامع غربی

همه‌روزه بر جمعیت افراد نسل هزاره که کسب و کار جدیدی را شروع می‌کنند افزوده می‌شود، ضمن این‌که بسیاری از آن‌ها به گروه‌های سیاسی و کمپانی‌های بزرگ جهان می‌پیوندد. از سوی دیگر، نرخ فقر و وقوع جنگ در کشورهای در حال توسعه رو به کاهش است و همواره بر جمعیت جوامع طبقه متوسط افزوده می‌شود. البته نرخ جوامع طبقه متوسط در کشورهای غربی به‌طور قابل‌توجهی رو به کاهش گذاشته و همین امر به افزایش قطبی شدن در این شهرها منجر شده است.

گسترش دولت‌شهرها در سراسر دنیا

چنین به نظر می‌رسد که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به تدریج از دولت‌های میزبان خود فاصله می‌گیرد و حتی بعضی از آن‌ها، پس از مدتی خود را به عنوان یک قلمروی مستقل به دنیا معرفی می‌کند. بدون شک، این روند به دنبال تحولات بی‌شمار در شهرها، به‌ویژه افزایش چشمگیر جمعیت، ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی برسد که بسیاری از شهرها به عنوان دولت‌شهر در جهان گسترش پیدا کند. در واقع آینده شهرهای امروز را قلمروهایی مستقل تشکیل خواهد داد که در بسیاری از زمینه‌ها نظیر تولید انرژی و خوراک، کاملاً خودکفا خواهد بود. حتی سازه‌های شهری نیز بسیار کارآمدتر از ساختمان‌های امروزی خواهد بود و بخش اعظم انرژی آن‌ها از منابع تجدیدپذیر تولید خواهد شد.

رایج‌ترین گرایش‌های زندگی شهری در آینده

افزایش طول عمر شهرنشینان

جمعیت شهرهای جهان در آینده رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد که این افزایش تنها به واسطه افزایش نرخ زاد و ولد رخ نخواهد داد، بلکه تحت تأثیر افزایش طول عمر شهروندان به دنبال ارتقای استاندارهای زندگی و کاهش میزان مرگ و میرها قرار خواهد گرفت.

نتیجه تحقیقاتی که توسط پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی انجام شده حاکی از آن است که تا پایان دهه ۲۰ تعداد شهرنشینان بالای ۶۰ سال بسیار بیشتر از کودکان زیر پنج سال خواهد بود و این در حالی است که اکنون نیز افراد پیر بیش از ۱۲ درصد از جمعیت کل جهان را از آن خود کرده‌اند. در واقع، محققان بهداشت جهانی ادعا کرده‌اند که جمعیت افراد بالای ۶۰ سال تا سال ۲۰۵۰ به حداقل دو برابر نرخ کنونی افزایش یابد که این امر چالش‌های اجتماعی بسیاری را پیش روی مدیران و سایر اعضای جامعه قرار خواهد داد.

رایج‌ترین گرایش‌های زندگی شهری در آینده

کد خبر 661098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.