نبود دفن‌گاه زباله بزرگ‌ترین مشکل مدیریت شهری است 

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن گفت: شهرهای شمالی از جمله فومن به دلیل بالا بودن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، وسعت زیاد اراضی کشاورزی و نزدیکی مناطق مسکونی به یکدیگر، زمین مناسب و استاندارد برای دفن‌گاه زباله موقت ندارند.

جواد جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روزانه به طور میانگین ۳۰ تن زباله در شهر فومن تولید می‌شود که این مقدار در زمان حضور مسافران تا ۴۵ تن افزایش پیدا می‌کند و زباله‌های تولیدی برای تفکیک و تبدیل به کمپوست به کارخانه کود آلی واقع در جاده لاکان رشت منتقل می‌شود.

وی افزود: در ایام تعطیلات نوروز امسال، فومن پربازدیدترین و پراقامت‌ترین شهرستان استان گیلان بود و زباله تولیدی این شهر به ۵۰ تن در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج تن افزایش داشت.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن با بیان اینکه شهرداری دفن‌گاه زباله بهداشتی و مناسب ندارد، خاطرنشان کرد: اواخر اسفندماه سال گذشته با بسته شدن سایت زباله سراوان و انباشت حجم زیادی زباله در کارخانه کود آلی رشت، دریافت زباله‌ها به کندی انجام شد، به همین دلیل زباله‌های شهری در محل دپوی موقت زباله (محوطه آتش‌نشانی واقع در خیابان شهید بهشتی) دپو شد.

جباری اضافه کرد: محل دپوی موقت زباله شهرداری فومن در منطقه مسکونی قرار دارد و بوی نامطبوع زباله‌ها موجب رنجش خاطر ساکنان خیابان شهید بهشتی می‌شود که بابت مشکلات پیش آمده از شهروندان پوزش می‌طلبیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم زیادی زباله دپو شده در محوطه آتش‌نشانی شهرداری جمع‌آوری و به دفن‌گاه زباله سایر شهرستان‌های گیلان منتقل شده است؛ روزانه زباله‌های تولیدی فومن به صورت موقت به محوطه آتش‌نشانی منتقل و پس از چند ساعت با خودرو به کارخانه کود آلی حمل می‌شود.

مسئول مدیریت پسماند شهرداری فومن گفت: اختصاص زمین مناسب به عنوان دفن‌گاه زباله موقت و استاندارد برای مواقع بحرانی از سوی منابع طبیعی به شهرداری، در گروه مدیریت پسماند شهرستان تصویب شده است، اما شهرهای شمالی از جمله فومن به دلیل بالا بودن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، وسعت زیاد اراضی کشاورزی و نزدیکی مناطق مسکونی به یکدیگر، زمین مناسب و استاندارد با شاخصه‌های دفن‌گاه زباله موقت ندارند.

جباری نبود دفن‌گاه زباله مناسب و استاندارد را بزرگترین چالش و مشکل مدیریت شهری فومن دانست و تاکید کرد: رفع مشکلات پسماند شهرهای گیلان نیازمند اختصاص اعتبارات ملی، نیروی انسانی مورد نیاز، تجهیزات و امکانات لازم از جمله ماشین‌آلات حمل زباله، زمین مناسب، لندفیل بهداشتی، احداث کارخانه کمپوست، تصفیه‌خانه شیرابه و دستگاه زباله‌سوز برای تمام شهرستان‌ها است.

به گزارش ایمنا، شهر فومن در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 661097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.