انتخابات ترکیه؛ مهمان کاخ «آک سارای» کیست؟

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز آغاز می‌شود؛ انتخاباتی که به شدت فضای جامعه ترکیه را دوقطبی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حساس‌ترین انتخابات ۲۰ سال اخیر ترکیه امروز، چهاردهم مه ۲۰۲۳، با پیش‌بینی مشارکت بیش از ۸۰ درصدی برگزار می‌شود، سرانجام پس از ماه‌ها تبلیغات، مناظره‌ها و درگیری‌های سیاسی در آنکارا، امروز سکاندار کاخ «آک سارای» مشخص خواهد شد.

انتخابات ترکیه؛ مهمان کاخ «آک سارای» کیست؟

مردم ترکیه امروز علاوه بر روشن کردن تکلیف رئیس‌جمهور، تکلیف ۶۰۰ کرسی پارلمان این کشور را هم تعیین خواهند کرد و در صورتی که هیچ‌یک از نامزدها نتواند دست‌کم ۵۰ درصد آرا را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که بیست‌وهشتم مه (هفتم خردادماه) برگزار خواهد شد.

انتخابات امروز ترکیه یکی از چالش‌برانگیزترین موقعیت‌های زندگی سیاسی رجب طیب اردوغان تلقی می‌شود؛ چالشی که شاید طی ۲۰ سال اخیر برای این سیاستمدار باتجربه بی‌سابقه بوده باشد.

انتخابات ترکیه؛ مهمان کاخ «آک سارای» کیست؟

رقابت اصلی امروز انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، بین اردوغان، نامزد ائتلاف «جمهوری» و رهبر حزب عدالت و توسعه است و قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف «امت» و رهبر حزب جمهوری خلق است؛ در حالی که ائتلاف‌های دیگری نیز در انتخابات شرکت خواهند کرد. اما این ائتلاف‌ها در مجموع بر پایه احزاب کوچک شکل گرفته است و تأثیر محسوسی بر نتایج نهایی نخواهد داشت. با این حال، دو نامزد دیگر ریاست جمهوری، علاوه بر اردوغان و اوغلو، می‌توانند در کشاندن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کمک کنند.

بر اساس آمار نظرسنجی دو مرکز تحقیقاتی «Areda»‌و «Asal» که صبح روز گذشته در فاصله یک روز مانده به انتخابات منتشر شد، اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی ترکیه در همین دور اول کار را تمام و با کسب نصف به علاوه یک آرا، جایگاه خود را در رأس نظام سیاسی ترکیه حفظ خواهد کرد.

اما نتایج افکارسنجی مؤسسه تحقیقاتی و خبری saros پیش‌بینی متفاوتی را از نتیجه انتخابات امروز ترکیه منتشر کرده است که نشان می‌دهد با کناره‌گیری «محرم اینچه» از انتخابات، قلیچدار اوغلو مهم‌ترین رقیب اردوغان، با کسب ۵۱ درصد آرا، در دور نخست پیروز خواهد شدو اردوغان با کسب ۹.۴۶ درصد آرا، از کسب مجدد مقام ریاست‌جمهوری بازخواهد ماند.

بر اساس آمار و نتایج این سه مرکز افکارسنجی به نظر می‌رسد انتخابات امروز ترکیه به یک رقابت حیثیتی تبدیل شده و همین موضوع باعث شده است برخی کارشناسان این کشور معتقد باشند که رئیس‌جمهور ترکیه در دور دوم رأی‌گیری مشخص می‌شود زیرا هیچ‌یک از طرفین قادر به کسب ۵۰ درصد آرا در مرحله اول نیستند.

انتخابات ترکیه؛ مهمان کاخ «آک سارای» کیست؟

همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، آرای اردوغان و قلیچدار اوغلو بسیار به یکدیگر نزدیک است. در این میان رسانه‌های غربی و مخالفان اردوغان از یک ماه پیش مدام این گزاره را تکرار می‌کنند که قلیچدار اوغلو در همان دور اول پیروز خواهد شد. شاید بتوان گفت که اطمینان مخالفان بیشتر به دلیل حجم تبلیغاتی است که در رسانه‌های غربی علیه اردوغان می‌شود که باعث شده است سطح انتظارات آن‌ها بالا برود؛ تا جایی که کمال قلیچدار اوغلو معتقد است در همان دور اول رأی‌گیری با ۶۰ درصد آرا، پیروز خواهد بود که البته بعید است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند که اگر اردوغان با درصد ناچیزی شکست خواهد خورد، احتمال اعتراض به نتایج از سوی او وجود دارد، اما اگر با درصد قابل توجهی نتیجه را به رقیب واگذار کند، مجبور است آن را بپذیرد.

در این راستا رجب طیب اردوغان شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی که از شبکه ۱۴ ترکیه پخش شد، در پاسخ به این موضوع که برخی می‌گویند حزب عدالت و توسعه در صورت شکست، نتیجه را نخواهد پذیرفت، گفت: «این سوال زشتی است؛ ما به واسطه دموکراسی به قدرت رسیده‌ایم، همان کاری را خواهم کرد که اقتضای دموکراسی است و هر نتیجه‌ای که از صندوق‌های رأی بیرون آید، قانونی است.»

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که حزب «جمهوری خلق» به رهبری قلیچدار اوغلو کارنامه چندان سفیدی در حوزه دموکراسی ندارد، این حزب پیش از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه برای ده‌ها سال سیاست تک‌حزبی را در ترکیه برقرار کرده بود و از کودتاهای نظامی علیه دولت‌های غیرهمسو حمایت می‌کرد. با این حال مخالفان اردوغان از مدت‌ها پیش در حال ضریب دادن به احتمال تقلب و تشکیک در نتایج انتخابات هستند و به نظر می‌رسد در صورت شکست در انتخابات دست به اعتراض بزنند.

نتیجه انتخابات هرچه که باشد، بدون شک آینده ترکیه و مسیری که این کشور طی خواهد کرد را بسیار تحت تأثیر قرار خواهد داد که ممکن است بر فضای منطقه و روابط خارجی ترکیه نیز تأثیر بگذارد.

کمیسیون عالی انتخابات تا اواخر شامگاه روز انتخابات (چهاردهم می) اجازه درز هیچ اطلاعاتی از نتایج را نمی‌دهد و پس از آن رسانه‌ها می‌توانند به تدریج نتایج را اعلام کنند و تا نیمه‌شب پانزدهم می، کمیسیون عالی انتخابات نتایج اولیه را به تدریج اعلام خواهد کرد.

انتخابات ترکیه؛ مهمان کاخ «آک سارای» کیست؟

پس از اعلام نتایج، احزاب و نامزدها می‌توانند اعتراضات خود را اعلام کنند و پس از بررسی شکایت‌ها، نتیجه نهایی ظرف دو هفته اعلام خواهد شد. در صورتی هم که هیچ‌یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری حائز اکثریت آرا نشوند، انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد که پس از دو هفته، در تاریخ بیست‌وهشتم می برگزار خواهد شد.

انتخابات ترکیه این روزها در اکثر محافل رسانه‌ای و تحلیلی جهان مطرح است و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در فضای داخلی ترکیه و در سطح منطقه بگذارد، بر همین اساس در حال حاضر سناریوهای احتمالی این رقابت و هر احتمالی بدون استثنا قابل اعتنا است؛ همچنان پیش‌بینی نتایج انتخابات بسیار دشوار است، به شکلی که نظرسنجی‌ها نیز از نتایج ضد و نقیض حکایت دارند.

کد خبر 661093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.