احتمال صعود رمزارزها در سال ۲۰۲۴ / تاثیر بحران بانکی آمریکا بر بازار کریپتو

یک عضو انجمن بلاکچین ایران گفت: در نیمه اول سال احتمالاً فشار روی بازارها حس شود و حتی ممکن است بازار کریپتو و سهام یک افت دیگر هم داشته باشد، اما در نیمه دوم به‌خصوص اواخر سال با شروع سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو، بازارها می‌توانند شاهد صعود در سال ۲۰۲۴ باشند.

جواد کیهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرایط بازار کریپتو برای ادامه سال میلادی به چند مورد بستگی دارد، یکی از مهم‌ترین عوامل، اقتصاد کلان جهانی است که بر تمام بازارها به‌خصوص بازار کریپتو اثرگذار است. اکنون از لحاظ اقتصاد کلان در شرایط انقباضی هستیم و بانک‌های مرکزی نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش می‌دهند.

وی افزود: فدرال رزرو آمریکا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بانک‌های مرکزی است و تصمیمات آن روی دلار اثرگذار است، از آنجایی که دلار در مقابل سایر بازارها قرار می‌گیرد، تأثیرگذاری آن روی قیمت‌های بازارها بیشتر است، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داده و اکنون به ۵.۲۵ رسیده است، پیش‌بینی می‌شود که این عدد اوج نرخ بهره باشد و از این بالاتر نرود.

بازار انتظار کاهش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو دارد

این عضو انجمن بلاکچین ایران افزود: بازار انتظار دارد که از ماه سپتامبر نرخ بهره از جانب فدرال رزرو کاهش پیدا کند اما این صرفاً انتظار بازار است و فدرال رزرو این عقیده را ندارد و برای مهار تورم آن را پایین نمی‌آورد. در واقع بازار خوش‌بین است و در صورت کاهش نرخ بهره بازارها می‌توانند در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وضعیت بهتری را تجربه کنند.

کیهانی گفت: در نیمه اول سال احتمالاً فشار روی بازارها حس شود و حتی ممکن است بازار کریپتو و سهام یک افت دیگر هم داشته باشند، اما در نیمه دوم به‌خصوص اواخر سال با شروع سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو، بازارها می‌توانند شاهد صعود برای سال ۲۰۲۴ باشند.

وی ادامه داد: به عنوان یک تحلیل کلی سال ۲۰۲۳ را می‌توان سالی در نظر گرفت که بازارها به‌خصوص بازار کریپتو کف قیمتی سال ۲۰۲۲ را حفظ کند اما در صورت ثبات شرایط مقادیر چندان بالایی را هم نمی‌توان برای آن تصور کرد. اما طبق داده‌های فعلی، انتهای سال ۲۰۲۳ می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. بنابراین سال ۲۰۲۴ سال بهتری نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

این کارشناس بازار رمزارزها گفت: عامل بعدی در بازار کریپتو وجود ریسک‌های سیستماتیک و اتفاقاتی است که قابل پیش‌بینی نیست و امکان تحلیل ندارد. این ریسک‌ها همیشه در بازار وجود دارند و می‌توانند اثرات مثبت یا منفی بر کلیت بازار و حتی بخش‌های خاصی از بازار بگذارد.

کیهانی افزود: جدا از ریسک‌های سیستماتیک بازار کریپتو که توسط فعالان بازار پذیرفته شده، اصلی‌ترین ریسک بازار شرایط اقتصاد کلان است. اگر خوش‌بینی برای کاهش نرخ بهره وجود نداشته باشد و بازار به این نتیجه برسد که فدرال رزرو قرار نیست نرخ بهره را پایین بیاورد، می‌تواند یک ریسک بزرگ محسوب شود و اصلاح قیمت اتفاق بیفتد. بسیاری از مؤسسات بزرگ و بانک‌های بزرگ بین‌المللی نیز عقیده‌ای مشابه عقیده فدرال رزرو دارند و می‌گویند به احتمال زیاد نرخ بهره پایین نخواهد آمد.

پیش‌بینی بیت‌کوین و سایر ارزهای بزرگ

وی خاطرنشان کرد: بازار کریپتو یک بازار لیدرمحور است و به روند ارزهای بزرگ همچون بیت کوین گره خورده است، حتی شرایط سایر توکن‌ها و رمزارزهای بزرگ دیگر همچون اتریوم نیز به شرایط بیت‌کوین بستگی دارد. در سال‌های گذشته نیز ارتباط منفی بین این رمزارزها مشاهده نشده است و مسیر متفاوتی از یکدیگر را طی کنند. در دید کلی شرایطی که مطرح شد برای کل بازار قابل تعمیم است، بنابراین وقتی برای بیت‌کوین اتفاقی بیفتد، برای سایر بازار نیز با ضریب بتا (درصد بیشتر یا کمتر) اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس بازار رمزارز افزود: نکته مهم دیگر که می‌تواند در بازار کریپتو اثرگذار باشد بحران‌های بانکی اخیر در آمریکا است که یکی پس از دیگری بانک‌ها به مشکل مالی می‌خورند و یکی از دلایل این مشکلات همان سیاست انقباضی فدرال رزرو است. این موضوع می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت به پذیرش کریپتوها کمک کند. طی چند ماه اخیر گاهی با اخبار منفی بانک‌ها، شاهد واکنش مثبت کریپتوها بودیم، البتهاین موضوع  استناد علمی ندارد و نظریه‌ای است که صرفاً بین هواداران کریپتویی طرفدار دارد.

کد خبر 661018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.