از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی تا آخرین وضعیت بارش‌های بهاری

تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر رشکان، لزوم میانجی‌گری سازمان ملل در مسئله حقابه "هیرمند" و "سدسازی‌های منطقه"، نقش حشرات در بقای گیاهان، ثبت ۵۰ شهید و ۶۰ محیطبان جانباز در کشور و کاهش ۳۵ درصدی بارش‌های بهاری را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نقش تسهیل‌گری سازمان ملل برای تخصیص حقابه رودخانه هیرمند و تالاب‌های هامون تأکید کرد و گفت: مسئله سدسازی در برخی کشورها موجب بروز مشکلات محیط زیستی فراوان در منطقه شده که باید با میانجی‌گری سازمان ملل حل شود.

وی با هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری‌های محیط زیستی با محوریت مشارکت در برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گردوغبار دیدار کرد، افزود: ایران در سال گذشته میزبان نشست‌های متعدد محیط زیستی بوده و در سال جاری نیز این میزبانی تداوم خواهد داشت.

سلاجقه با ابراز خرسندی از تصویب قطعنامه با موضوع "مقابله با طوفان‌های گرد و غبار در "مجمع عمومی ملل متحد" و برگزاری "کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار" در ایران، این کنفرانس را فرصتی مغتنم برای استفاده از تجارب و مشارکت حداکثری دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در مدیریت و کاهش اثرات این معضل عنوان و بر تشکیل دبیرخانه و شکل‌گیری کمیته‌های فنی و اجرایی ذیل آن تأکید کرد.

وی گفت: در نشست سال گذشته، مسئله سازمان منطقه‌ای محیط زیست و صندوق منطقه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های سازمان مذکور در بیانیه تهران مورد تأیید قرار گرفت و رایزنی‌های متعددی برای اجرای شدن آن در دستور کار قرار گرفته است، همه ظرفیت‌های کشور با توجه به تجارب عملیاتی در زمینه مقابله با طوفان‌های گرد و غبار برای برگزاری نشست و استفاده از تجارب سایر کشورها مهیا است. در این راستا دو برنامه عمل زیر منطقه‌ای از سوی ایران تهیه شده و در نشست بیست‌ویکم تیرماه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده در نشست قرار گرفته است و امیدواریم با استفاده از همه ظرفیت‌ها، این معضل رفع شود.

معاون رئیس جمهور به استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل و نقش تسهیل‌گری سازمان ملل در جلب همکاری کشورهای همسایه برای تخصیص حقابه تاریخی محیط زیستی رودخانه هیرمند برای تالاب‌های هامون تأکید کرد و ادامه داد: مسئله سدسازی در برخی کشورها موجب بروز مشکلات محیط زیستی فراوان در منطقه شده است و لازم است این چالش با میانجی‌گری سازمان ملل حل و فصل شود.

تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان

سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی اظهار کرد: با فراهم شدن شرایط مناسب برای زادآوری این گونه در معرض انقراض، نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان متولد شد.

وی با بیان اینکه شش رأس گوزن زرد ایرانی در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت و احیای این‌گونه، آبان سال گذشته از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و سایت تکثیر و پرورش رشکان منتقل شدند، گفت: تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی، نشانگر سازگاری این‌گونه با محیط و شرایط مطلوب زیستی آنها در این سایت پارک ملی دریاچه ارومیه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طی شروع فصل زادآوری گوزن‌ها، پایش و کنترل وضعیت زیستگاه آنها شدت یافته است، افزود: محیط‌بانان و دامپزشکان پارک ملی دریاچه ارومیه به‌صورت شبانه‌روزی، وضعیت زیستی و سلامتی آنها را پایش می‌کنند و شرایط مطلوبی برای زادآوری گوزن‌ها و رشد گوساله‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی خاطرنشان کرد: احداث آب انبارها و ترمیم آبشخورها، نصب دوربین‌های مداربسته، اجرای عملیات زیستی برای گونه‌های مهاجم گوشتخوار، افزایش گشت و کنترل در جزیره اشک و احداث مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه برای جلوگیری از انقراض این گونه، بخشی از برنامه ملی حفاظت از گوزن زرد ایرانی بوده است که با تولد نخستین گوزن در این سایت، امیدها برای احیای این گونه ارزشمند بیشتر شده است.

نقش حشرات در بقای گیاهان

احمدرضا محرابیان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره فرایند گرده افشانی و وابستگی حیات گیاهان و جانوران به یکدیگر، اظهار کرد: گرده‌افشانی مکانیزمی است که همیشه در طول تاریخ تکامل گونه‌های گیاهی وجود داشته و بقای گونه‌های گیاهی و جانوری که حشرات گرده افشان هستند به یکدیگر وابسته است و با آسیب دیدن یکی از این دو گونه دیگر نیز آسیب می‌بیند.

وی افزود: در فصل بهار گیاهانی وجود دارد که بقای نسل آن‌ها به حشرات وابسته است. در صورتی که هر عاملی از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی بر حشرات تأثیر بگذارد و موجب از بین رفتن مکانیزم گرده افشانی در حشرات شود، به تبع آن جمعیت گیاهانی که به این حشرات وابسته هستند نیز کاهش می‌یابد و در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی با ذکر مثالی، گفت: گیاهی به نام «گون گز» در ایران وجود دارد که برای گرده افشانی و حفظ بقای خود به یک حشره وابسته است. این حشره به دلیل سم‌پاشی‌های انجام شده از بین رفته و به همین دلیل نیز گون‌گز که تولیدکننده کتیرا همچنین مواد اولیه «گز انگبین» بوده، دچار آسیب شده است و به لحاظ اقتصادی نیز تأثیرات منفی دارد.

وی تاکید کرد: در کره زمین گونه‌هایی وجود دارد که کلیدی هستند و نسبت به گونه‌های دیگر اهمیت بسیار زیادی دارند. به‌طور مثال در میان گونه‌های حیات وحش، زنبور به عنوان یک عامل گرده افشان مهم است. در بحث گیاهی نیز کل گونه‌های گیاهی به‌ویژه گونه‌های درختی بسیار شاخص هستند و بر اساس بررسی‌ها و تخمین اطلاعات، زنبور عسل در شرایط فعلی زمین عامل گرده افشانی باغات کشاورزی و محصولات جالیزی است و اگر از بین بروند طی یک بازه زمانی دو تا چهار ساله اکثر اکوسیستم‌های زمین دچار مشکل می‌شوند و بقای خود را از دست می‌دهند.

محرابیان خاطرنشان کرد: زنبور در گرده‌افشانی بسیار مؤثر است، به‌طور مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی قراردادی میان باغداران و زنبورداران منعقد می‌شود که بر اساس آن زنبوردار، کندوهای زنبور خود را در کنار باغ‌های کشاورزی مستقر می‌کند که با این اقدام میزان باروری آن باغ تا هشت برابر افزایش پیدا می‌کند. این کار بسیار به نفع کشاورز است این درحالی است که زنبوردار نیز با مستقر شدن در کنار باغ‌ها می‌تواند عسل باکیفیتی را تولید کند که ارزش اقتصادی و خاصیت بسیار بالایی دارد.

ثبت ۵۰ شهید و ۶۰ محیط‌بان جانباز در کشور

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تقدیر از جانفشانی‌های محیط‌بان برای حفظ و صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشورمان اظهار کرد: علاوه بر ۵۰ شهید محیط‌بان و ۶۰ محیط‌بان سازمان هم به درجه جانبازی نائل شده‌اند.

وی گفت: با پیگیری‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست احراز شهادت محیط‌بان استان خراسان شمالی - زنده یاد سعید پرهام - که در سال ۱۳۸۹ طی مأموریت سازمانی و در درگیری با شکارچیان متخلف به درجه رفیع شهادت نائل شد، به تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با قدردانی از همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در احراز شهادت این محیط‌بان، افزود: پیرو جلسات و مذاکراتی که ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم، بحث تشکیل «کارگروه حقوقی شهیدان و ایثارگران محیط‌بان و جنگل‌بان» پیگیری شد و این امر در به ثمر رسیدن تلاش‌های صورت گرفته بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال پیش نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیط‌زیست تغییر کرد، گفت: این سازمان در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ نیرو در سراسر کشور دارد که نزدیک به نیمی از این تعداد در بخش محیط‌بانی فعالیت می‌کنند.

سلاجقه با تقدیر از جانفشانی‌های محیط‌بان برای حفظ و صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشورمان خاطرنشان کرد: علاوه بر ۵۰ شهید محیط‌بان ،۶۰ محیط‌بان سازمان هم به درجه جانبازی نائل شده‌اند. پرونده‌های احراز جانبازی و شهادت دیگر محیط نیز در حال بررسی است.

کاهش ۳۵ درصدی بارش‌های بهاری

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: از ابتدای بهار تاکنون، متوسط بارندگی‌های کشور حدود ۳۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بارندگی‌های بلندمدت در این بازه زمانی ۵۰ میلیمتر بود بنابراین بارندگی‌های بهار سال جاری نشان‌دهنده کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت است.

وی درباره بارندگی‌های فصل بهار تا اواسط اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: از ابتدای بهار تاکنون، متوسط بارندگی‌های کشور حدود ۳۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بارندگی‌های بلندمدت در این بازه زمانی ۵۰ میلیمتر بود، بنابراین بارندگی‌های بهار سال جاری نشان‌دهنده کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت است. در نتیجه می‌توان گفت که اصلاً بهار خوبی را به لحاظ بارش سپری نمی‌کنیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور متوسط حدود ۱۶۵ میلیمتر بارندگی در کشور دریافت کرده‌ایم این درحالی است که میزان بارندگی‌ها در در این بازه زمانی باید به ۲۱۱ میلیمتر می‌رسید، بنابراین میانگین بارندگی‌های کشور حدود ۴۶ میلیمتر معادل با ۲۲ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است. هرچند که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد بیشتر است اما به دلیل اینکه سال گذشته نیز کم‌بارش بود، بارندگی‌های سال جاری موجب جبران کم‌بارشی‌ها نشده است.

کد خبر 660702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.