واکسن فلج اطفال تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است؟

از سال ۱۹۸۸ میلادی در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال مصوب و تمام کشورها متعهد شدند با تقویت پوشش واکسیناسیون جاری کودکان، در راستای دستیابی به هدف ریشه‌کنی اقدام کنند که به نظر می‌رسد این واکسن از ابتلای تعداد زیادی از کودکان به فلج اطفال جلوگیری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پولیومیلیت یا بیماری فلج اطفال یک بیماری عفونی ناشی از پولیو ویروس است که اغلب موارد به دنبال ایجاد فلج شل ناگهانی، شناخته می‌شود؛ این ویروس در دستگاه گوارش با انتشار به غدد لنفاوی ناحیه‌ای و در تعداد کمی از بیماران به سیستم عصبی اتفاق می‌افتد؛ این بیماری در هر سنی ممکن است ظاهر شود؛ اما بیشتر کودکان و به ویژه گروه سنی زیر پنج سال را درگیر می‌کند.

از سال ۱۹۸۸ میلادی در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال مصوب و تمام کشورها متعهد شدند با تقویت پوشش واکسیناسیون جاری کودکان، عملیات واکسیناسیون تکمیلی و تقویت و استانداردسازی نظام مراقبت فلج شل حاد در راستای دستیابی به هدف ریشه‌کنی اقدام کنند. برای اعلام موفقیت در ریشه‌کنی فلج اطفال باید سه سال از آخرین زمانی که ویروس وحشی فلج اطفال در جهان گزارش شده بگذرد و با وجود فعالیت نظام مراقبت مناسب در سطح تمام کشورها، هیچ مورد جدیدی از بیماری شناسایی نشود.

واکسن فلج اطفال از ۱۰ میلیون ابتلاء جلوگیری کرده است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که به کمک این برنامه کشورهای بومی فلج اطفال (پولیو) از ۱۲۵ کشور در سال ۱۳۶۷ به سه کشور (افغانستان، پاکستان و نیجریه) در سال ۲۰۱۲ کاهش یافت. در سال ۲۰۱۸ کشور نیجریه نیز از فهرست کشورهای بومی فلج اطفال خارج شد و در حال حاضر تنها دو کشور افغانستان و پاکستان فلج اطفال آندمیک محسوب می‌شود.

بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، اجرای برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال با به‌کارگیری واکسن خوراکی، از ۱۰ میلیون مورد ابتلاء به فلج اطفال جلوگیری کرده است و در سال ۲۰۲۲ تعداد افراد مبتلا به ویروس وحشی تیپ یک فلج اطفال در کشور افغانستان دو مورد و در کشور پاکستان ۲۰ مورد گزارش شده است.

با توجه به تعهد کشورمان به سازمان جهانی بهداشت در خصوص ریشه‌کنی فلج اطفال، تقویت نظام مراقبت فلج شل حاد با اهمیت فوق العاده‌ای پیگیری شده است؛ هرچند که با وجود دو کشور همسایه با وضعیت آندمیک شیوع فلج اطفال در مجاورت ایران و گردش ویروس وحشی در این کشورها کار برای سیستم بهداشتی کشور دشوارتر است.

سالانه یک میلیون غیرایرانی علیه فلج اطفال واکسینه می‌شوند

با توجه به ترددهای مجاز و غیرمجاز اتباع این کشورها از طریق مرزهای مشترک با کشورمان، هرساله کمپین‌های واکسیناسیون فلج اطفال در کودکان زیر پنج سال اتباع خارجی (بیشتر افغانستانی) برگزار می‌شود که در آن‌ها حداقل یک میلیون نفر جمعیت غیرایرانی بر علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شود.

یکی از شاخص‌های مهم نظام مراقبت فلج اطفال که نشان‌دهنده عملکرد مناسب نظام سلامت کشور است، شاخص شناسایی موارد فلج شل حاد غیر پولیویی است که باید حداقل دو مورد به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت زیر ۱۵ سال باشد.

شاخص شناسایی فلج شل حاد غیر پولیویی در کشور بین سال‌های ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۴) تا سه ماهه اول ۲۰۲۳ (ابتدای سال ۱۴۰۲) همواره بالاتر از ۲ مورد به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت زیر ۱۵ سال بوده است.

دومین شاخص مهم نظام مراقبت فلج شل حاد، درصد بیماران فلج شل حاد با نمونه کافی است که برای اطمینان از اینکه هیچ‌گونه چرخش انتقال ویروس وحشی پولیو در کشور وجود ندارد، لازم است از هر بیمار با شروع فلج شل حاد ناگهانی سرپایی یا بستری، حداکثر تا ۱۴ روز بعد از بروز فلج، دو نمونه مدفوع کافی با فاصله ۴۸ ساعت گرفته شده و برای آزمایشگاه کشوری فلج اطفال ارسال شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص مطلوب درصد بیماران فلج شل حاد با نمونه کافی باید بالاتر از ۸۰ درصد باشد که بر اساس شاخص بین سال‌های ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۴) تا سه ماهه اول ۲۰۲۳ (ابتدای سال ۱۴۰۲) همواره بالاتر از ۹۴ درصد بوده است.

در مواردی که نمونه‌گیری مطلوب از موارد فلج شل حاد انجام نشود باید حداقل از سه مورد اطرافیان بیمار که در تماس با بیمار بوده‌اند نمونه مدفوع برای بررسی ویروس‌شناسی گرفته شود.

کد خبر 660609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.