اکسپو ۲۰۲۳؛ دریچه‌ای برای افزایش مقاصد صادراتی

نمایشگاه‌ها می‌تواند راهکاری میانبر برای یافتن بازارهای صادراتی باشد. در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ۲۰۲۳ نیز ۷۵۰ شرکت داخلی حضور داشتند که می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و علاوه بر آشنایی با ظرفیت‌های صادراتی، از نیازمندی‌های کشورهای حاضر در نمایشگاه نیز مطلع شده و محصولات خود را ارتقا دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز یکشنبه _هفدهم اردیبهشت‌ماه_ پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو با حضور ۷۰۰ شرکت داخلی و تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، آفریقا، عربستان، آمریکای لاتین، روسیه، امارات و چین شروع به کار کرده و تا روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه فعال بود.

افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم بوده که برای تحقق آن وزارت امور خارجه از مهرماه سال گذشته برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی با حضور نمایندگانی از کشورهای هدف برنامه‌ریزی کرد. برای دستیابی به بازارهای جدید و افزایش مقاصد تجارتی، این نمایشگاه می‌تواند فرصتی باشد تا دستاوردهای داخلی ایران در قالب یک بسته آماده به جهانیان عرضه شود.

رئیس شورای سیاست گذاری نمایشگاه نیز پیش از برگزاری نمایشگاه اعلام کرد یکی از اهداف این نمایشگاه انعقاد قراردادی برای افزایش یک میلیارد دلاری صادرات کشور است.

برای افزایش صادرات غیر نفتی یکی از راهکارها برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی است که دولت‌ها نیز با فراهم کردن امکاناتی از جمله محل اسکان به آن کمک می‌کنند تا فضایی برای بازدید از توانایی‌های شرکت‌های صادراتی ایجاد شده و مذاکراتی شکل بگیرد. آنچنان که به گفته بسیاری از شرکت کنندگان این نمایشگاه نیز کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه به بسیاری از محصولات تولیدی از جمله کاغذ، علاقه‌مندی نشان داده و مذاکراتی در این خصوص انجام شده است.

بنابراین نمایشگاه‌ها می‌تواند راهکاری میانبر برای یافتن بازارهای صادراتی باشد. در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ۲۰۲۳ نیز ۷۵۰ شرکت داخلی حضور دارند که می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و علاوه بر آشنایی با ظرفیت‌های صادراتی محصولات خود در کشورهای حاضر در نمایشگاه، از نیازمندی‌های آنان نیز مطلع شده و محصولات خود را ارتقا دهند.

البته برای تحقق چنین اهدافی نیازمند تداوم برگزاری نمایشگاه در این حوزه هستیم تا علاوه بر افزایش مقاصد صادراتی بتوانیم گروه‌های کالایی صادراتی کشور را نیز افزایش دهیم.

در اکسپو ۲۰۲۳، ۱۲ گروه کالایی که یکی از آنها محصولات دانش بنیان است حضور دارند. این موضوع نشان می‌دهد که توجه به دانش بنیان‌ها از سطح شعار کنار رفته و اکنون شرکت‌های دانش بنیان در کشور ما توانسته‌اند محصولاتی درخور تولید کرده و آن را برای اطلاع دیگر کشورها به نمایش بگذارند. محصولات دانش بنیان ارزش افزوده بیشتری داشته و اگر بتوان ظرفیت صادراتی آن را تأمین کرد، ضریب تاب آوری اقتصادی کشور نیز افزایش می‌یابد.

همچنین تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی و خدمات فنی مهندسی نیز از جمله محصولاتی بود که در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ۲۰۲۳ عرضه شد.

کد خبر 660550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.