۱۰ بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

سرخیو بوسکتس، هافبک اسپانیایی بارسلونا، سرانجام به دوران درخشان خود در نیوکمپ پایان داد، اما او در بین بزرگان باشگاه، در چه جایگاهی قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصور اینکه بارسلونا بدون سرخیو بوسکتس حملات را از مرکز خط میانی انجام دهد، سخت است. با این حال، پس از اعلام خبری مبنی بر جدایی او از باشگاه در پایان فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲، این واقعیتی است که کاتالان‌ها باید به آن عادت کنند. این مرد اسپانیایی، میراثی باورنکردنی از خود به جا گذاشته است.

بوسکتس سومین بازیکن تاریخ بارسا است که در طول ۱۸ سال حضورش در نیوکمپ، تقریباً تمام جام‌هایی را که می‌توانست، برنده شده است. جام‌های او، شامل هفت کوپا دل‌ری، سه لیگ قهرمانان و سه قهرمانی جام‌جهانی باشگاه‌ها است. هافبک بارسلونا همچنین قرار است با اضافه کردن نهمین عنوان لالیگا به مجموعه بزرگ افتخارات خود، باشگاه دوران کودکی‌اش را ترک کند.

تعداد کمی از بازیکنان بیش از بوسکتس توانستند چنین راهی را طی کنند. او ممکن است مهم‌ترین بازیکن تیم نبوده باشد، اما توانایی‌اش در فاکتورهای مختلف، سلاحی حیاتی برای آبی‌اناری‌ها به حساب می‌آید، به همین دلیل ژاوی بسیار مشتاق بود، تا بوسکتس قرارداد جدیدی با بلوگرانا امضا کند. حالا، از لیگ MLS یا لیگ حرفه‌ای عربستان به عنوان مقاصد احتمالی اسطوره اسپانیایی در تابستان امسال نام برده می‌شود.

رسانه GOAL انگلیس، ۱۰ بازیکن‌برتر بلوگرانا در قرن بیست‌ویکم را رتبه‌بندی کرده است:

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۱۰- جرارد پیکه

پیکه نمی‌توانست از بارسلونا دور بماند. پدربزرگش که در خانواده‌ای کاتالانی بزرگ شده بود، حتی در آن زمان نایب رئیس بارسا بود. بنابراین، زمانی که این بازیکن از انتقال خود به منچستریونایتد پشیمان شد و در سال ۲۰۰۸ به باشگاه دوران کودکی‌اش بازگشت، هیچکس متعجب نشد.

این یک تصمیم عالی برای هر دو طرف بود. پپ گواردیولا در اولین فصل خود، الهام‌بخش تیم برای کسب سه‌گانه تاریخی بود. پیکه بخش مهمی از این موفقیت را شکل داد و همراه کارلوس پویول، سال‌ها خط دفاع آبی‌اناری‌ها را بیمه کرد.

نمایس‌های او، خبر از ظهور یک اسطوره را می‌داد. طی ۱۴ سال بعد، او به ندرت از ترکیب اصلی تیمش خارج شد و به آبی‌اناری‌ها کمک کرد تا افتخارات زیادی کسب کنند. پیکه هرچه سنش بالاتر رفت، به پایان درخشانش ادامه داد، اما تعهد او به این باشگاه هرگز کم نشد، همانطور که با پذیرش درخواست چندین بار کاهش دستمزد، آن هم درست زمانی که بارسا در مشکلات مالی قرار داشت، این موضوع را ثابت کرد. حالا تعجبی نخواهد داشت که ببینیم او روزی رئیس باشگاه می‌شود.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۹- کارلوس پویول

پویول که از سیستم آکادمی معروف لاماسیا بارسلونا بیرون آمد، نه تنها به دلیل مدل موی جذاب و نمادینش از سایرین متمایز شد، بلکه یکی از بهترین مدافعان تاریخ نیز لقب گرفت. اسطوره بارسا، کارش را به عنوان یک مدافع کناری آغاز کرد، اما در قلب خط دفاعی بود که او نام خود را مطرح کرد.

او پس از تأثیرگذاری بالا در تیم‌های رده سنی، در آغاز هزاره جدید، وارد تیم اصلی بزرگسالان شد. در آن زمان، بارسلونا از آن قدرتی که اواخر دهه ۲۰۰۰ به آن دست پیدا کرده بود، بسیار دور بود.

با این حال، قلب پویول همیشه همراه بلوگرانا بود و وفاداری او زمانی که فرانک رایکارد و گواردیولا کمک کردند تا سرنوشت باشگاه را تغییر دهند، همواره در خاطر دوست‌دارانش باقی مانده است. پس از بازنشستگی از فوتبال در سال ۲۰۱۴، او اینگونه صحبت کرد: "من رؤیای هزاران کودک را زندگی کرده‌ام و ممتاز هستم. من در کودکی به اینجا آمدم و بارسلونا را مانند خانواده‌ام می‌دانم. می‌خواهم از همه کسانی که در باشگاه هستند تشکر کنم."

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۸- دنی آلوز

دنی آلوز طی دو مقطع در بارسلونا حضور داشت. اولین فصل، بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ و زمانی بود که او به عنوان یکی از بهترین مدافعان کناری هجومی که تا به حال دنیای فوتبال به خود دیده است، شهرت پیدا کرد.

آلوز در طول بازی‌ها آنقدر نفوذ می‌کرد که اساساً به‌عنوان یک وینگر شناخته می‌شد و به هر کسی که در سمت او بازی می‌کرد، (اغلب لیونل مسی)، کمک می‌کرد تا حریفان را ویران کند. این بازیکن سپس در ژانویه ۲۰۲۲، برای بار دوم، با دریافت کمترین دستمزد ممکن، به باشگاه بازگشت.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۷- ساموئل اتوئو

اتوئو با رد ادعای دیدیه دروگبا به عنوان بهترین فوتبالیست آفریقایی تاریخ، سر و صدای زیادی به پا کرد. او در سال ۲۰۲۰ گفت: "هیچ‌یک از آنها نمی‌توانند بیایند و بگویند که در سطح من یا بهتر از آن بودند. این چیزی نیست که من آن را بگویم، بلکه کاملاً درست است. من می‌خواستم شماره یک باشم و در طول دوران حرفه ای‌ام همین گونه بوده‌ام."

اتوئو علاوه بر اینکه بهترین بازیکن آفریقایی است، ادعایی به حق برای قرار گرفتن در لیست بهترین مهاجمان تاریخ بارسلونا را نیز دارد. رکورد ۱۳۰ گل در تنها ۱۹۹ بازی، خود گویای این موضوع است و بارسا وقتی او را به سمت درِ خروج هدایت کرد تا ورود زلاتان ابراهیموویچ را در سال ۲۰۰۹ تسهیل کند، مطمئناً اشتباه بزرگی انجام داد.

درحالی که ابراهیموویچ با گواردیولا درگیر شد و نتوانست با هم‌تیمی‌های جدیدش ارتباط خوبی برقرار کند، بر خلاف او، اتوئو به اینتر کمک کرد تا یک سه‌گانه تاریخی ثبت کند. همه فوتبالی‌ها مطمئن هستند که پیروزی فوق‌العاده نراتزوری در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا، فقط به‌خاطر ستاره‌ای به نام "اتوئو" بود.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۶- لوئیز سوارز

بارسلونا در سال ۲۰۱۴ از این که سوارز را به خدمت بگیرد، ناامید بود و زمانی که سرانجام با لیورپول به توافق رسید، او را به یکی از گران‌ترین بازیکنان تاریخ تبدیل کرد. طبق معمول، سوارز پس از محرومیت به دلیل گاز گرفتن جورجیو کیه لینی در جام جهانی ۲۰۱۴، بخشی از بازی‌های تیمش در اولین فصل خود را از دست داد.

زمانی که این محرومیت به پایان رسید، او اولین بازی خود را در ال‌کلاسیکو و با شکست مقابل رئال مادرید تجربه کرد، اما سوارز همچنان تأثیرگذار بود و در عرض چهار دقیقه به نیمار کمک کرد تا گلی به ثمر برساند. این زوج، همراه با مسی، در خط حمله، مثلث MSN را تشکیل دادند؛ یکی از ویرانگرترین خطوط حمله‌ای که دنیای فوتبال تا به حال دیده است.

تماشای همکاری این سه نفر در جریان بازی‌ها کامل لذت‌بخش بود، آنها بسیار مؤثر بودند و به بارسلونا کمک کردند تا یک سه‌گانه فوق‌العاده را زیر نظر لوئیز انریکه کسب کند. البته در ادامه دوران فوتبالی ال‌پیستولرو، موفقیت‌های بیشتری برای او رخ داد و از حضور در لالیگا لذت برد.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۵- سرخیو بوسکتس

بوسکتس متولد کاتالونیا، پسر یکی از اسطوره‌های بارسلونا، برای بازی در نیوکمپ به دنیا آمد. پدرش، کارلوس، دروازه‌بان دوم بلوگرانا بود. سرخیو، دستاوردهای بسیار بیشتری نسبت به پدرش داشته است و تنها دو بازیکن تا به امروز برای این باشگاه بیشتر از او به میدان رفته‌اند.

استعداد او برای بازی در موقعیت‌های مختلف، یکی از اصول کلیدی بود که بارسلونا دوست داشت به خاطر سبک توتال فوتبال در زمین بازی پیاده کند، بوسکتس در سن بسیار پایینی شناخته شد. او همچنین مالکیت توپ را به خوبی حفظ می‌کرد و برای بازی در نقش هافبک دفاعی بارسلونا، بسیار مناسب بود.

قدرت بوسکتس، با افزایش سنش به طور ملموسی کاهش یافته است. بازی او همیشه بیشتر به سرعت ذهنش متکی بود تا سرعت بدنش. ژاوی سخت تلاش کرد تا دوستش یک فصل دیگر در باشگاه بماند اما این بازیکن قبول نکرد.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۴- رونالدینیو

به جز مسی، هیچ بازیکنی مانند رونالدینیو در قرن بیست‌ویکم نیوکمپ را به افتخارات پر زرق و برق نرساند، اولین گل او برای بارسلونا، لحظه‌ای بود که باعث شد توسط پادکست GIANT، برنده جایزه شود و این نشان‌دهنده سال‌های زیبا و پر از شادی بود که کاتالان‌ها انتظار داشتند.

همان بازی آغاز شد، سازش با سویا که خواستار بازی در روز چهارشنبه بود، به این معنی بود که رونالدینیو آن مسابقه را به دلیل تعطیلات فیفادی از دست می‌داد.

جادوی رونالدینیو باعث شد تا ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه معروف قدیمی آبی‌اناری‌ها، سرگرم شوند. این اولین گل، قبل جام‌هایی بود که رونالدینیو در طول دوران حضورش در باشگاه به آن‌ها رسید، دوره‌ای که باعث شد کاتالان‌ها غرور خود را بازیابند و چندین جام را به دست آورند.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۳- آندرس اینیستا

یکی دیگر از ستاره‌های لاماسیا خوب عمل کرد، اینیستا بود. اسطوره بارسا که در برخی مواقع گرفتن توپ از او غیرممکن بود، فوتبالش را در نقش هافبک هجومی انجام داد.

لحظات به‌یادماندنی زیادی وجود دارد که می‌توان از بین دوران حرفه‌ای اینیستا انتخاب کرد، اما تعداد کمی از آنها به اندازه ضربه فوق‌العاده و گل استثنایی‌اش در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی، به‌یادماندنی بودند.

این گل باعث شد یکی از دو سه‌گانه‌ای که او در نیوکمپ تجربه کرد را کسب کند. با این‌حال، شاید بهترین لحظه او با پیراهن آبی‌اناری‌ها، در سال ۲۰۱۵ بود، زمانی که پس از کسب پیروزی در ال‌کلاسیکو، با تشویق هواداران رئال، در سانتیاگو برنابئو روبه‌رو شد.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۲- ژاوی

ژاوی که شریک قدیمی اینیستا در خط هافبک بود، او ۱۷ سال خدمت بی‌عیب و نقص بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ را در بارسلونا انجام داد. هیچ بازیکنی از بارسا، بیشتر از این هافبک در رقابت‌های اروپایی ظاهر نشده است و بعید به نظر می‌رسد که رکورد او شکسته شود.

او همیشه مردی برای بازی‌های بزرگ بود که نشان‌دهنده نمایش فوق‌العاده‌اش در فینال لیگ قهرمانان اروپا سال ۲۰۱۱ برابر منچستریونایتد بود. ژاوی در آن شب سرد لندن، کاملاً بر خط هافبک تسلط داشت و حتی جایزه بهترین بازیکن مسابقه را به دست آورد، سرالکس فرگوسن نیز اسطوره بلوگرانا را بسیار تحسین کرد.

ژاوی در اوج فوتبال خود قرار داشت و اگر کمی خوش‌شانس بود، مطمئناً در مقطعی از دوران حرفه‌ای خود، توپ طلا را به دست می‌آورد. او اکنون در تلاش است تا وضعیت خود را جایگاه مربیگری هم بهبود بخشد و نشانه‌های اولیه از آغاز کارش، امیدوارکننده است.

10 بازیکن برتر بارسلونا در قرن بیست‌ویکم‌

۱- لیونل مسی

مسی، در طول دوران حضورش در بارسلونا، تاریخ فوتبال را از نو نوشت، کلمه بهترین بازیکن جهان بودن را معنا کرد و با کریستیانو رونالدو برای دریافت ۱۰ توپ طلا، همواره رقابت کرد. اگر بخواهیم از تمام رکوردها و افتخاراتی که مسی طی دوران حضورش در کاتالونیا به دست آورده است، لیستی تهیه کنیم، مطمئناً امکان آن وجود ندارد.

برخی از جوایز برجسته او تا به امروز، شامل شش کفش طلای اروپا، هفت توپ طلا و رکورد گلزنی در لالیگا است. بدون درخشش وصف‌ناپذیر مسی، بارسلونا نمی‌توانست نیمی از جام‌هایی را که در قرن بیست‌ویکم به دست آورده بود، کسب کند.

جدایی غم‌انگیز او از بلوگرانای محبوبش در سال ۲۰۲۱، هنوز هم برای مربیان و کل دنیای فوتبال باورنکردنی است. با این حال چه کسی می‌داند؟ اگر گزارش‌های اخیر را باور کنیم، او هنوز می‌تواند زمان داشته باشد تا قبل از آویزان کردن کفش‌هایش، به بارسا برگردد و افتخارات بیشتری کسب کند.

کد خبر 660522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.