پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی توسط دستگاه‌های قضایی ایران و عراق

رئیس قوه قضائیه گفت: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضائی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده است و کسانی که ظلم کردند و خون‌ بی‌گناهان را ریختند، در این دنیا به جزای اعمالشان خواهیم رساند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، به‌منظور توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضائی میان دو کشور ایران و عراق، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی عراق بنا به دعوت حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، برای یک دیدار رسمی دو روزه وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

رئیس قوه قضائیه پس از حضور هیئت عالی قضائی عراق در ایران روز گذشته _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد و در این ملاقات یک یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضائی میان ایران و عراق به امضای دو طرف رسید؛ همچنین دادستان‌های کل دو کشور ایران و عراق نیز در خصوص موضوعات فی‌مابین یادداشت تفاهم همکاری منعقد کردند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در این دیدار اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده دو کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضائی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضائی دو کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضائی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضی هم عملیاتی شده‌اند، اما اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ لازم است دستگاه‌های قضائی دو کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضائی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هر چه سریع‌تر مرتفع سازند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضائی ایران و عراق به امضا رسیده است، اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت بخشیم؛ باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر و به صورت کامل، اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضائی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و کسانی که ظلم کردند و خون بی‌گناهان را ریختند، در این دنیا به جزای اعمالشان خواهیم رساند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ و تغییراتی که در پی این بازنگری در ساختار دستگاه قضائی کشورمان پدید آمد، برای انتقال تجربیات تقنینی و قضائی مربوطه به دستگاه عدلیه کشور عراق، اعلام آمادگی کرد.

در جریان این ملاقات، فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضائی عراق، ضمن قدردانی صمیمانه از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: دستگاه قضائی عراق در تمام سطوح و با تمام زیرمجموعه‌های خود برای تحکیم روابط مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ایران، تلاش وافری دارد؛ حضور ما در این سفر با هدف تکمیل تلاش‌ها و اقداماتی بوده که در گذشته انجام شده است؛ یادداشت‌ها تفاهمی که امروز با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضائی میان ایران و عراق به امضا می‌رسد، در جهت تقویت و تحکیم تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دستگاه‌های قضائی ایران و عراق است.

وی افزود: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام دو فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آن‌ها در هم آمیزد؛ بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.

کد خبر 660430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.