پاکستان نفت روسیه را به یوآن می‌خرد / دلار در انزوا قرار گرفت

به گفته وزیر قدرت پاکستان، این کشور با کمبود نقدینگی مواجه شده و امیدوار است بتواند هزینه تحویل نفت خام روسیه در آینده را با یوان چین بپردازد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اویل پرایس، خرم دستگیرخان، وزیر قدرت پاکستان اظهار کرد: پاکستان با کمبود نقدینگی مواجه است و امیدوار است بتواند هزینه تحویل نفت خام روسیه در آینده را با یوان چین بپردازد.

پاکستان تاکنون تنها یک محموله نفت خام از روسیه سفارش داده است که انتظار می‌رود در این ماه وارد شود.

مسادیک مالک، وزیر نفت پاکستان در پایان ماه آوریل گفت که پاکستان انتظار دارد در ماه مه اولین محموله بارگیری شده با نفت خام روسیه را پس از ثبت اولین سفارش نفت خود از مسکو، تحت یک قرارداد دوجانبه جدید دریافت کند.

پرداخت اولین محموله نفت روسیه با دلار آمریکا انجام شد اما پاکستان پس از آن که در سال گذشته قیمت نفت و گاز افزایش پیدا کرد و ذخایر ارز خارجی آن تقلیل یافت، از واردات انرژی با هزینه کم ناامید شد. این کشور سوآپ ارزی با چین دارد که پرداخت برای نفت خام را آسان‌تر از استفاده از ذخایر اندک با دلار آمریکا می‌کند.

وزیر قدرت پاکستان درباره واردات نفت خام روسیه گفت: «ما امیدواریم که اگر این توافق بلندمدت انجام شود، تبدیل به یک معامله با روپیه یا ارز چینی شود.»

پرداخت یوان هم به نفع چین و هم به نفع روسیه خواهد بود. چین سال‌ها است که به دنبال ایجاد معاملات تجاری بیشتر به یوان برای افزایش ارتباط ارز خود در بازارهای جهانی و به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی از جمله تجارت انرژی بوده است.

در ماه مارس، رئیس‌جمهور چین، با ولادیمیر پوتین در مسکو دیدار کرد و رئیس‌جمهور روسیه تجارت را علاوه بر چین با سایر کشورها نیز تأیید کرد.

به نقل از رسانه‌های روسی، پوتین گفت که ما از استفاده یوان چین در پرداخت‌ها بین روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین حمایت می‌کنیم.

سال گذشته، روسیه در پی تحریم‌های غرب بر صادرات، واردات و تجارت انرژی خود به تجارت با یوان روی آورد، زیرا پول چین تنها جایگزین پوتین برای کاهش ارزش پول کشورش در برابر دلار و یورو بود و از این طریق عواقب تحریم‌هایی که دارایی‌های دولتی روسیه در کشورهای غربی را مصادره کرده بود، محدود کرد.

کد خبر 660409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.