افزایش تعاملات بین‌المللی با ایران نشان‌دهنده پذیرش قدرت کشورمان در آسیا است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزایش ارتباطات و تعاملات با ایران در عرصه بین المللی را نشان‌دهنده پذیرش قدرت ایران در آسیا دانست و گفت: امروز افزایش تعاملات کشورهای روسیه و چین برای رسیدن به اقصی نقاط دنیا از مسیر تعامل با ایران می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مقتدایی امروز _ چهارشنبه، بیستم اردیبهشت ماه _ در همایش ملی تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی «از واقعیت‌ها تا بایدهای گام دوم» به میزبانی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: این همایش ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعریف شده بنابراین پرداختن به ابعاد مختلف بیانیه شایسته و بایسته است.

وی تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی را از جمله کلید واژه‌های این همایش معرفی کرد و افزود: در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ای تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کردند که با توجه به زمان صدور آن، حاوی نکات و پیام‌های مهمی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته اول آن است که مقامات آمریکایی در آن زمان ادعا می‌کردند که نظام جمهوری اسلامی متوقف شده و به دنبال جلوگیری از برگزاری جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی بودند اما در زمانی که غربی‌ها یک جنگ روانی سیاسی بزرگ را بر ضد انقلاب اسلامی ایجاد کرده بودند و تحریم‌های ظالمانه در اوج خود بود، بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در آن زمان اعتقاد داشتند اگر در قضایای مذاکرات با ایران، اروپاییان تعجیل نکنند، جمهوری اسلامی ایران به زودی از بین خواهد رفت، اما در ادامه مسیر زود متوجه شدند که قدرت ایران رو به افزایش بوده و دچار خطای استراتژیک شدند، آنها دچار یک کندذهنی در فهم مسائل ایران بوده و هستند، در حالی که پیام کند ذهنی آنها در قبال تحلیل قدرت رو به افزایش ایران به سوی آنها ارسال و تاکید شده که این موضوع می‌تواند باعث تضعیف و حذف آنها از عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای شود.

مقتدایی شکل‌گیری گروه‌های اقتصادی بزرگ از جمله اجلاس شانگهای و عضویت ایران در آنها را نشان‌دهنده پیشرفت‌های نظام در دوران تحریم دانست و ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها توجه شده است.

وی با اشاره به توجه مجامع علمی غربی به موضوع آینده پژوهی، گفت: کشورهایی مانند سوئیس و سوئد آینده‌پژوهی را مطرح می‌کنند که ناشی از ثبات‌ها و بسترهای آرامشی است که در جامعه آنها وجود دارد، اما در کشوری همچون ایران موضوع آینده پژوهی را باید بومی و تحت عنوان «بحران پژوهی» تحلیل کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی «بحران پژوهی» نسبت به آینده کشور ایران را دارای نتایج مطلوب دانست و تصریح کرد: آینده پژوهی نیز دانش و معرفت برای شکل بخشیدن به آینده به شکل عالمانه است.

وی آینده پژوهی را علم مطالعه آینده ممکن و محتمل معرفی کرد و افزود: اگر قرار باشد نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای خود عالمانه استفاده و آینده خود را طراحی کند، باید به آینده پژوهی و بحران پژوهی بپردازد، در حالی که تلاش همه جانبه دشمن در اغتشاشات اخیر بر محور جنگ ترکیبی، گزینه روی میز دشمن علیه انقلاب و گزینه روی میز نظام جمهوری اسلامی ملاطفت با مردم، شناسایی عمیق وضعیت‌ها و مقابله با ناکارآمدی‌ها بود.

مقتدایی با اشاره به وجود بیش از ۷۵ سرخط مهم در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: می‌توان به مواردی چون جامعه پردازی اسلامی، تمدن اسلامی، طرح مفهوم دین در کنار دنیا، حفظ و پایبندی به شعارهای انقلاب، مفاهیم معنایی مرتبط با رویکردهای اسلامی مثل عزت برابری و برادری، دل‌زدگی مسئولان از ارزش‌های دینی و اسلامی، آمادگی انقلاب اسلامی برای تصحیح خطاهای خود، پایبندی شدید به اصول جمهوری اسلامی، طی کردن فاصله بین بایدها و واقعیت‌ها، ایستادن شجاعانه و مقتدرانه در برابر زورگویان و دفاع از مظلوم، الهام گرفته از ایمان اسلامی و آموزش و مفاهیمی چون «ما می‌توانیم» اشاره کرد.

وی افزایش ارتباطات و تعاملات با ایران در عرصه بین‌الملل را نشان‌دهنده پذیرش نقش قدرت ایران در آسیا عنوان کرد و یادآور شد: افزایش تعاملات کشورهای روسیه و چین برای رسیدن به اقصی نقاط دنیا از جمله دریای سیاه از مسیر تعامل با ایران می‌گذرد و این نشان می‌دهد که ایران در کانون توجهات قرار دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده نکردن از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، ناکارآمدی و به‌کار نگرفتن افراد تحصیل‌کرده، توقف در بهره گیری برای طرح‌های بزرگ از چرخه سوخت هسته‌ای و فناوری، توقف افزایش ۶۰ برابری صادرات غیر نفتی و نبود برنامه‌ریزی و پاسخگویی به صنعت از جمله بحران‌های پیش روی نظام است که باید در موضوع بحران پژوهشی به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه استکبارستیزی ایران منبع قدرت نظامی شده است، اظهار کرد: دشمنان برای همه بحران‌های پیش روی ما برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند که بحران ناکارآمدی مدیریت کشور همچنین جمعیت و جوانی جمعیت در رأس برنامه‌ریزی‌های دشمن است که باید در بحران پژوهی مد نظر قرار گیرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: این قبیل همایش‌ها تحقق بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه را به همراه دارد و موجب تمرکز تصمیم سازان بر بحران‌ها و پژوهش افزایش قدرت ایران در آینده خواهد شد.

کد خبر 660393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.