بررسی «نقش اصفهان در گسترش هنر نقالی در ایران» در نشست «شیوه ما مردمان»

مدیر دفتر تخصصی فرهنگ عامه شهرداری اصفهان با بیان اینکه سخنران اصلی دوازدهمین نشست سلسله نشست‌های بررسی ارتباط متقابل فرهنگ عامه و گستره‌های اجتماعی «شیوه ما مردمان» محمد جعفری قنواتی است، گفت: در این نشست به «نقش اصفهان در گسترش هنر نقالی در ایران» پرداخته می‌شود.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در نشست‌های شیوه ما مردمان به بررسی ارتباط متقابل گستره‌های اجتماعی و فرهنگی عامه پرداخته می‌شود، در ۱۱ نشست گذشته از رسته‌های مختلف هنری و اجتماعی مهمان داشتیم، جامعه شناسی، هنر، بحث موزه، حوزه کتاب و کتابخوانی، اقلیم‌شناسی، حکت و فلسفه و جامعه شناسی ورزش موضوعاتی است که به آن‌ها در این سلسله نشست‌های فرهنگ عامه پرداخته شد.

وی ادامه داد: سخنران اصلی دوازدهمین نشست سلسله نشست‌های بررسی ارتباط متقابل فرهنگ عامه و گستره‌های اجتماعی «شیوه ما مردمان» محمد جعفری قنواتی است که در این نشست به «نقش اصفهان در گسترش هنر نقالی در ایران» پرداخته می‌شود. قنواتی از برترین پژوهشگران فرهنگ عامه در کشور است و تالیفات ارزشمندی در بخش‌های مختلف فرهنگ عامه مانند طومارهای شاهنامه و درآمدی بر فرهنگ عامه دارد که این تالیفات از طریق شبکه‌های اجتماعی قابل دریافت است.

مدیر دفتر تخصصی فرهنگ عامه شهرداری اصفهان تصریح کرد: قنواتی عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف اسلامی است و همچنین به عنوان مدیر دانشنامه فرهنگ ایران در این مجموعه منصوب شده و در حال فعالیت است.

وی در خصوص زمان و مکان برگزاری نشست خاطرنشان کرد: نشست دوازدهم روز پنجشنبه، بیست و یکم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ در مکان موزه عصارخانه شاهی، واقع در میدان امام خمینی (ره)، بازار عطارها ورودی بازار مخلص برگزار می‌شود.

بررسی «نقش اصفهان در گسترش هنر نقالی در ایران» در نشست «شیوه ما مردمان»

خیام باشی در خصوص موضوع این نشست گفت: در این ایام دو مناسبت گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای و روز فردوسی را داریم، استاد قنوانی پژوهش‌های زیادی در خصوص فردوسی انجام داده و دغدغه بررسی آثار و معرفی شاهنامه را دارد، نقالی رسانه‌ای است که در زمان خودش هم سرگرمی‌ساز مردم بوده هم آموزه‌های پهلوانی و میهن‌پرستی شاهنامه را برای مردم کوچه و بازار و شب‌نشینان قهوه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها مطرح می‌کرده و به راحتی با جذاب‌ترین شیوه آموزش می‌داده.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر نقالی آنچنان که باید مورد توجه نیست و به نوعی در محاق رفته، فقط در جشن‌ها و مناسبت‌ها اجرا می‌شود، اکثر مردم با نقالی آشنا نیستند و ندیده‌اند در حالی که در زمان خودش از مؤثرترین شیوه‌های معرفی شاهنامه بوده است.

مسئول موزه عصارخانه شاهی افزود: بنابراین به پیشنهاد استاد این زمان را برای پرداختن به نقالی انتخاب کردیم، بسیاری از طومار نویسان اصلی و بزرگ قدیم و مفصل‌ترین و بهترین طومار نقالی از اصفهان توسط مرشد زریری نگارش شده است درواقع ایشان نقش اصفهان در گسترش هنر نقالی را مؤثر و قابل عرضه می‌داند.

کد خبر 660326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.