نمایندگان مجلس از خرد جمعی شوراها استفاده کنند

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: شوراها اصول مترقی قانون اساسی و بازوان توانمند نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند، بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار داریم برای تحقق خواسته‌ها و حفظ منافع مردم در شهرها و روستاها از خرد جمعی این نهاد استفاده کنند.

بهمن کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امام خمینی (ره) دوازدهم فروردین ۱۳۵۸، نوع حکومت را به همه‌پرسی گذاشتند، حکومت‌های زیادی به منظور رأی‌گیری تعریف شد، اما ۹۸.۲ درصد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران اسلامی رأی دادند و بنیانگذار انقلاب اسلامی نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ برای تکمیل این فرایند، مشارکت و رأی مردم دستور مقدمات تشکیل شوراها را صادر کردند.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۷۸ با مصوبه مجلس شورای اسلامی و رأی مردم، شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکیل شد و در حال حاضر ۲۴ سال از تأسیس شوراها می‌گذرد، افزود: از ۱۷۵ اصل قانون اساسی تنها ۱۰ اصل آن به وظایف شوراها اختصاص یافته است و پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی و بی‌توجهی دولتمردان و قانونگذاران کشور، هنوز اختیارات این نهاد مردمی افزایش پیدا نکرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها وظیفه شوراها نظارت بر امور شهرداری‌ها است و پس از گذشت شش دوره از تشکیل شوراها، به این نهاد مردمی کم‌توجهی و تا حدی بی‌اعتنایی شده است که این مسئله زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: چند سال پیش طرح مهمی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که بر اساس آن تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق، گاز، فاضلاب و مخابرات زیرمجموعه مدیریت شهری قرار گیرد اما از سوی نمایندگان اقدامی برای تصویب این طرح انجام نشد و به دست فراموشی سپرده شد.

کنعانی با تاکید بر اینکه مسئولان کشور باید اختیارات شهرها و روستاها را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراهای منتخب آن واگذار کنند، گفت: نبود مدیریت یکپارچه شهری بسیاری از مواقع موجب ناهماهنگی میان شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان شده است، به‌نحوی که پس از اتمام عملیات اجرای روکش آسفالت معابر، از سوی این ادارات چندین بار حفاری و توسط شهرداری ترمیم شده است.

وی هماهنگی بیشتر، کاهش قابل توجه هزینه و وقت در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی و تسریع در رشد و توسعه شهر را از مزایای مدیریت یکپارچه شهری دانست و اظهار کرد: مسئولان از شهرداری‌ها انتظارات زیادی دارند، در حالی که سازوکار مدیریت شهری کامل نیست و باید اختیارات آن افزایش پیدا کند تا بتواند انتظارات مردم و مسئولان را به نتیجه مطلوب برساند.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: شوراها اصول مترقی قانون اساسی و به عنوان منتخبان مردم، بازوان توانمند نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند، بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار داریم برای تحقق و حفظ منافع مردم در شهرها و روستاها از خرد جمعی شوراها استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده است.

خبر از: محمدرضا رشیدی_ خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 660290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.