رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

درحالی که رئال‌مادرید و منچسترسیتی حساس‌ترین بازی مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کردند، مربیان آنها در لیست بهترین‌های دنیا از سال ۲۰۰۰،‌ جایگاه خوبی کسب‌ کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا شخصیت‌های بسیار متفاوتی هستند، اما یکی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها، استعداد کسب پیروزی در مسابقات مهم فوتبال است، مرد کاتالان و کارلتوی ایتالیایی، چهار قهرمانی لیگ قهرمانان، ۱۵ عنوان قهرمانی لیگ و ۱۳ سایر جام‌های داخلی را به دست آورده‌اند.

آنها دوباره در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین رئال‌مادرید و منچسترسیتی شب گذشته، سه شنبه، به مصاف یکدیگر رفتند. آنچلوتی دو بازی دیگر تا تبدیل شدن به دومین سرمربی با سابقه در UCL فاصله دارد، درحالی که گواردیولا امیدوار است تا برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته، بزرگترین جام قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد.

اما این دو اسطوره مربیگری فوتبال در عصر مدرن، در بین بهترین سرمربی‌های قرن بیست و یکم، چه رده‌ای را تصاحب کرده‌اند؟ رسانه GOAL این مورد را بررسی کرده است:

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۱۰- آنتونیو کونته

هر بار که کونته هدایت یک تیم را بر عهده می‌گیرد، موفقیت را به دنبال دارد. مسلماً، او اغلب تیم‌ها را با ناکامی ترک می‌کند، همانطور که هواداران تاتنهام می‌توانند به این موضوع گواهی دهند، اما بسیاری از مدیران نمی‌توانند بگویند که پنج عنوان قهرمانی لیگ را در دو لیگ کسب کرده‌اند. یک نقطه سیاه در کارنامه کونته، رکورد منفی اروپایی اوست. اینتر او در فینال لیگ اروپا ۲۰۲۰ توسط سویا شکست خورد و سپس نتوانست از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بالاتر برود، سرنوشتی که در فصل ۱۴-۲۰۱۳ برای تیم یووه تحت هدایت او نیز رقم خورد، و کونته هرگز از مرحله یک چهارم نهایی بزرگترین رقابت اروپا، فراتر نرفته است که با توجه به تیم‌هایی که او مدیریت کرده است، یک شکست است.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۹- لوئیز انریکه

لوئیز انریکه که در دوران بازی خود یک مهاجم سازش ناپذیر و جنگجو بود، دقیقاً همان راه گواردیولا را دنبال کرد و برای بارسلونا بازی کرد، هدایت تیم دوم باشگاه را بر عهده گرفت، سرمربی تیم اصلی هم شد و سپس هر جامی را که قابل تصور بود با آن‌ها به دست آورد. او که اسطوره وفادار نیوکمپ بود، تیمی از هم پاشیده را از جراردو مارتینو تحویل گرفته بود، اما همچنان ستاره‌های فوق‌العاده‌ای برای کار با آنها داشت، از جمله سرخیو بوسکتس، جرارد پیکه، ژاوی هرناندز و لیونل مسی، به علاوه نیمار و لوئیس سوارز و..... که عالی عمل کردند.

او تیم را متحول کرد، اگرچه شاید بزرگترین تصمیمش، عقب‌نشینی از درگیری با مسی در ژانویه ۲۰۱۵، آن هم پس از اینکه این بازیکن آرژانتینی با نیمکت نشینی مخالفت کرد، بود. پس از چند روز پرتنش، این زوج صلح کردند و پنج ماه بعد بارسا، موفق شد لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند، که شاید با حضور بهترین مهاجم‌های تاریخ، یعنی مسی، سوارز و نیمار، بدست آمده است.

لوئیس انریکه در فصل بعدی خود، این جایگاه را حفظ کرد و دو بار دیگر قهرمان کوپا دل ری شد و سپس هدایت اسپانیا را برعهده گرفت و به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ و یک شانزدهم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ رسید.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۸- ویسنته دل بوسکه

این مرد اسپانیایی، تنها برای سه فصل و نیم سرمربی رئال‌مادرید بود اما توانست هفت جام از جمله دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و دو قهرمانی لالیگا را به دست آورد. او هشت سال سرمربی اسپانیا بود و قهرمان جام جهانی و قهرمانی اروپا شد. دل بوسکه در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست دنیای فوتبال را متحول کند

اما این سرمربی، هرگز به آن احترامی که سزاوارش بود، نرسید. یک روز پس از کسب دومین عنوان خود در سال ۲۰۰۳، او از کار برکنار شد و این خبر را درحالی که از راهروی داخل سانتیاگو برنابئو می‌گذشت، دریافت کرد. فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه مادرید در آن زمان گفت که روش‌های دل بوسکه بیش از حد سنتی است و باشگاه به دنبال فردی مدرن‌تر است، اما ۱۱ سال دیگر طول کشید تا رئال، یک لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. شاید آن روش‌های سنتی آن‌قدرها هم بد نبودند.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۷- دیگو سیمئونه

مدیران باشگاه‌های فوتبال اسپانیا به صبور بودن معروف نیستند، با این حال دیگو سیمئونه توانسته است بیش از ۱۱ سال را در اتلتیکو مادرید سپری کند و روخی‌بلانکوها را از یک تیم در خطر سقوط، به یکی از بزرگترین باشگاه‌های اروپا تبدیل کند. اتلتیکو در تمام ۱۱ فصل گذشته زیر نظر سیمئونه، در جمع سه تیم برتر لالیگا قرار گرفته و دو بار عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است. آنها به دو فینال لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در لیگ اروپا و یک قهرمانی کوپا دل ری رسیده‌اند.

اما این حالا، بحث فقط در مورد جام نیست. این آرژانتینی، باشگاه را که اکنون در یکی از بهترین استادیوم‌های اروپا بازی می‌کند، کاملاً متحول کرده است. در یک چشم‌انداز همیشه در حال تغییر فوتبال، وقتی که سه بار تعویض مربی توسط مدیران در یک فصل، برای باشگاه‌ها غیرعادی به نظر می‌رسد، صدای هواداران اتلتیکو که شعار می‌دهند «اوله اوله، ال‌چولو سیمئونه» ثابت است. او بیش از این یک مربی فوتبال باشد، برای تیم دوم شهر مادرید، یک نماد است.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۶- ژوزه مورینیو

مرد پرتغالی چیزهای زیادی را به دست آورده است، و هرگز از یادآوری این موضوع به همه، خسته نمی‌شود. با وجود اینکه مورینیو از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ عنوان قابل توجهی کسب نکرده است، اما او همیشه مورد توجه تیم‌ها بوده است و هیچکس نباید تعجب کند اگر این مرد به عنوان مربی بعدی پاری سن ژرمن معرفی شود. از زمانی که در سال ۲۰۰۴ به عنوان قهرمان اروپا وارد چلسی شد و خود را "سر زبان‌ها" انداخت، هیچ‌کس در فوتبال نتوانسته چشم از عملکرد آقای خاص بردارد و حتی با وجود اینکه در دوران اوج قرار ندارد، این رکورد او همچنان برجسته است: قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با پورتو و اینتر، هشت قهرمانی در لیگ‌های پرتغال، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا، درحالی که هدایت تیم‌هایی مانند رئال مادرید، منچستریونایتد، چلسی، تاتنهام و رم را برعهده داشته، هر کسی که چنین رزومه‌ای داشته باشد فکر می‌کند که خودش نیز، خاص است.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۵- زین الدین زیدان

منتقدان زیزو، توانایی‌های او را نادیده گرفتند و گفتند که این مربی همیشه خوش شانس بوده است. اما شانس فقط تا یک جایی به شما کمک می‌کند، سه قهرمانی متوالی لیگ قهرمانان، دو قهرمانی لالیگا و فداکاری برخی از بهترین بازیکنان جهان را نمی‌توان با شانس به ارمغان آورد. زیدان، زمانی که کریستیانو رونالدو در اوج دوران فوتبالش بود، شانس هدایت رئال مادرید را بدست آورد، اما رافائل بنیتز، مانوئل پلگرینی و مورینیو به عنوان مربی‌های بزرگ، هرگز نتوانستند به دستاوردهایی که او کسب کرد، برسند، و با توجه به فشار همه‌جانبه رسانه‌ها، و وجود مدیر کم حوصله‌ای مثل پرز، موفق شدن در سانتیاگو برنابئو بسیار سخت است.

اما زیدان همیشه آرام بود و بهترین عملکرد را ارائه می‌داد، و زمانی که او در سال ۲۰۱۸ استعفا داد، باشگاه به حدی متلاشی شد که ۱۰ ماه بعد از آن جدایی، از این اسطوره خواستند که دوباره به خانه برگردد.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۴- یورگن کلوپ

"من هوی متال (‌نوعی موسیقی راک) را دوست دارم. همیشه آن را با صدای بلند می‌خوانم." یورگن کلوپ در سال ۲۰۱۳ چنین صحبتی را مطرح کرد، و یک دهه بعد، این موسیقی هنوز به گوش می‌رسد. طرفداران لیورپول هرگز نمی‌خواهند این موسیقی متوقف شود. این مربی آلمانی چهره‌ای بسیار کاریزماتیک و محبوب است. او در وحله اول بوروسیا دورتموند و سپس لیورپول را به تیمی قدرتمند تبدیل کرد و با آنها به موفقیت‌های زیادی رسید. دورتموند کلوپ، دنیا را مجذوب خود کرده بود و دو بار بایرن مونیخ را شکست داد و به قهرمانی بوندسلیگا رسبد، البته در سال ۲۰۱۳ به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم صعود کرد و مغلوب تیم ترسناک یوپ هانکس شد.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۳- کارلو آنچلوتی

این مرد ایتالیایی کتابی به نام " رهبری آرام" نوشت و محتوای آن خلاصه‌ای از رویکرد او به مدیریت است، که به ندرت سر و صدا راه انداخته است، کارلتو، همسالانش انتظار احترام دارد، یا وقتی اوضاع بر علیه او پیش می‌رود، داوران را سرزنش می‌کند. این رکوردها هستند که به جای آنچلوتی حرف می‌زند و به راحتی می‌توان فهمید که چرا این صحبت‌ها مطرح می‌شود. او تنها مربی‌ای است که در هر یک از پنج لیگ معتبر اروپا، عنوان قهرمانی را کسب کرده است و هیچکس در تاریخ این ورزش، به اندازه مرد ایتالیایی قهرمان جام‌های اروپایی نشده است. شهرت او بیشتر به عنوان یک مربی باهوش تا یک تاکتیک‌دان درخشان، همچنان ادامه دارد، اما کسانی که با سرمربی فعلی رئال کار کرده‌اند می‌دانند که او چه توانایی‌هایی دارد و به همین دلیل است که رئال مادرید در سال ۲۰۲۱ زمانی که کارلتو در اورتون بود، دوباره خواهان جذبش شد.

اما در دومین حضورش در مادرید، آنچلوتی تمام جام‌های ممکن را به دست آورد، او کوپا دل ری اسپانیا را فتح کرد و لیگ قهرمانان اروپا را برد و قهرمانی لالیگا را که در اولین فصل خود برده بود، دوباره فتح کرد.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۲- سر الکس فرگوسن

در سال ۱۹۹۳، فرگوسن اولین قهرمانی منچستریونایتد در لیگ را پس از ۲۶ سال به ارمغان آورد، و با توجه به نحوه اداره باشگاه از زمان جدایی او، ممکن است ۲۶ سال دیگر برای فتح چام بعدی لیگ‌برتر آنها منتظر بمانند. این مرد گلاسکویی، اولدترافورد را با روش خاص خودش اداره می‌کرد و همیشه برای آینده برنامه‌ریزی داشت و آنقدر سخت کار می‌کرد که هرگز جرأت نداشت حتی یک روز به مرخصی برود. فرگوسن طی ۲۷ سال حضور در یونایتد، شیاطین‌سرخ را به ۱۳ عنوان قهرمانی لیگ، ۵ قهرمانی در جام‌حذفی و دو قهرمانی لیگ‌قهرمانان رساند. حتی اگر فقط افتخارات او را در قرن بیست و یکم حساب کنید، فرگی بیش از بسیاری از مربیان این لیست، جام برنده شده است.

او به طرز شگفت‌انگیزی، لیورپول را جدول افتخارات انگلیس کنار زد و یونایتد را بالاتر آن‌ها قرار داد. اما تأثیر واقعی این مرد اکنون، یک دهه بعد، احساس می‌شود و یونایتد بدون رهبری سر الکس، همچنان بی ثبات به نظر می‌رسد.

رتبه‌بندی بهترین سرمربی‌های قرن ۲۱

۱- پپ گواردیولا

این مرد کاتالانی در هر تیمی که مربیگری کرده، سبک جدیدی از فوتبال را به نمایش گذاشته است. او ۱۰ عنوان قهرمانی لیگ را در ۱۲ فصل به دست آورده است و رکورد مجموع امتیازات در لالیگا و لیگ‌برتر طی یک فصل را شکسته و در سریع‌ترین زمان تاریخ، بوندسلیگا را فتح کرده است. او بی رحم است و هرگز به بازیکنانش اجازه نمی‌دهد تا استراحت کنند یا از خود راضی شوند. پپ دائماً در حال نوآوری است و در هر بازی، مانورهای تاکتیکی جدیدی ارائه می‌دهد و تیم را با برنامه‌هایش تطبیق می‌دهد. برای مثال، او در بیشتر دوران حضورش به عنوان سرمربی روی نیمکت سیتی، بدون مهاجم مرکزی بازی کرده است، اما زمانی که فهمید سیتی می‌تواند ارلینگ هالند را به خدمت بگیرد، روش بازی آنها را تغییر داد تا با این بازیکن نروژی کنار بیاید و باعث شد که این هالند به گلزن‌ترین بازیکن تاریخ لیگ‌برتر تبدیل شود. تنها دلیلی که باعث می‌شود کمی به توانایی‌های گواردیولا به عنوان بهترین مربی تاریخ، شک کنیم، این است که او از زمان دو موفقیت خیره کننده‌اش با بارسلونا در ابتدای دوران حرفه‌ای خود، دیگر هرگز نتوانسته است قهرمان لیگ قهرمانان شود.

گواردیولا این فصل، به کسب قهرمانی با سیتیزن‌ها در UCL، بسیار نزدیک شده است و فعلاً در بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی، با رئال‌مادرید یک بر یک مساوی است.

کد خبر 660289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.