هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

تنها دو هفته دیگر تا اتمام لیگ حساس و البته پر حاشیه فوتبال کشورمان باقی مانده است اما مطابق با روال معمول در ایستگاه های پایانی لیگ برتر به وضوح شاهد اشتباهات داوری، بیانیه نویسی های متعدد و ایجاد حواشی مختلف هستیم که تا حدودی جذابیت رشته ورزشی پرطرفدار همچون فوتبال را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیگ بیست‌ودوم فوتبال ایران روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و تنها دو هفته دیگر تا اتمام این لیگ حساس و البته پرحاشیه باقی مانده است اما مطابق با روال معمول در ایستگاه‌های پایانی لیگ برتر به وضوح شاهد اشتباهات داوری، بیانیه‌نویسی‌های متعدد و ایجاد حواشی مختلف هستیم که تا حدودی جذابیت یک ورزش پرطرفدار همچون فوتبال را کاهش می‌دهد. در هر حال فصل جاری مسابقات از این قاعده مستثنی نبوده است و در هفته‌های اخیر حواشی متعددی درباره چیدمان داوران، اشتباهات و تأثیرگذاری سوت آنها در تعیین امتیازات وجود داشته و جالب این است که همین مسئله سبب شده است در چند مصاحبه شاهد افشاگری از سوی کارشناسان و داوران نام‌آشنای لیگ برتر باشیم، حتی در روزهای گذشته خداداد افشاریان، رئیس دپارتمان داوری کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران حمایت همه‌جانبه خود از قضاوت‌کنندگان لیگ بیست‌ودوم را اعلام کرد و این جانبداری تا حدی بود که به درخواست برخی از اهالی فوتبال مبنی بر انتخاب داور خارجی برای شهرآورد احتمالی جام حذفی پاسخ منفی داد و با قاطعیت از انتخاب یک تیم شایسته داوری صحبت کرد.

در هر حال با توجه به حواشی پیش آمده در زمینه داوری و برخورد باشگاه‌های ورزشی با اشتباهات احتمالی داوران گفت‌وگویی با علی خسروی و نوذر رودنیل، کارشناسان مطرح داوری کشورمان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. این کارشناسان برای برون‌رفت از حواشی پیش آمده توصیه‌های خود را ارائه دادند.

داوران باید برای کسب نمره بالا تلاش کنند

علی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنااظهار کرد: در طول ۳۰ سال حضور در عرصه داوری می‌توانم بگویم همیشه قضاوت‌ها همچون یکدیگر بوده است و در کل داوران ما بین نمره ۱۵ تا ۱۷ را می‌گیرند و برای نمره‌های بالاتر باید تلاش کنیم. اینکه بگوییم امسال قضاوت‌ها خوب یا بد بوده، کلی است و حق و ناحق می‌شود. همیشه روال همین است و تا زمانی‌که سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) برای کاهش اشتباهات وارد نشود ، همچنان همین روند ادامه خواهد داشت.

اعتراضات به داور سبب ایجاد فشار روانی می‌شود!

وی افزود: سعی می‌کنیم بهترین داورها را برای مسابقات انتخاب کنیم که از نظر شهامت، آمادگی جسمانی، تمرکز و تصمیم‌گیری سرآمد باشند اما اشتباه وجود دارد و این اجتناب ناپذیر است. زمانی‌که از دقیقه یک به داور اعتراض می‌شود و تمام افراد به سمت داور می‌روند، شرایط بدی ایجاد می‌شود. در محوطه فنی باید بحث فنی صورت بگیرد اما متأسفانه شاهد اعتراض و لشکرکشی به سمت داور هستیم و این موارد باعث ایجاد فشار روی وی می‌شود.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

برخی به دنبال کسب شهرت هستند

کارشناس داوری کشورمان تصریح کرد: هر داور، کارشناس و ناظری که در مسائلی غیرداوری همچون تبانی ورود کند، غیرحرفه‌ای رفتار کرده است و این افشاگری‌ها نه تنها باعث آرامش نمی‌شود بلکه افسار گسیختگی را هم به دنبال دارد. ما هیچ‌گاه اجازه نداریم درباره مسائل فنی تیم‌ها صحبت کنیم و باید در خصوص قوانین داوری حرف بزنیم، هرکس غیر این کار را انجام دهد، به دنبال کسب شهرت و تیتر شدن است و خانواده داوری باید به دنبال آرامش باشند.

عوامل متعددی برای اشتباهات داوری وجود دارد

وی گفت: VAR کمک کننده است و اگر این سیستم وجود داشته باشد، درصد اشتباه داوران کاهش پیدا می‌کند، با اینکه نبود کمک‌داور ویدئویی ضربه‌زننده نیست اما بی‌تأثیر هم ظاهر نشده است. چند عامل همچون نداشتن آمادگی جسمانی، آشنا نبودن با قوانین جدید، نداشتن استراحت کافی، نبود اعتماد به نفس و تمرکز در روز بازی، همکاری نکردن داور با کمک‌ها همچنین کم قضاوت کردن آن‌ها، در اشتباهات داوری تأثیرگذار است.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

بیانیه‌نویسی‌ها چیزی جز لجبازی در پی ندارد

خسروی درخصوص تعداد کم داوران لیگ و بیانیه‌نویسی تیم‌ها افزود: پیشنهاد من این است که سال آینده تعداد داوران خود را کاهش دهیم و فکر می‌کنم باید تعداد داوران لیگ برتر و لیگ یک را از ۳۰۰ به ۱۰۰ کاهش دهیم تا تمرینات آن‌ها با حساسیت بیشتری پیگیری شود. همچنین در نظر گرفتن پاداش هنگام قضاوت درست و استراحت چند هفته‌ای بعد از تصمیم اشتباه می‌تواند تأثیرگذار باشد. تا حدودی قبول دارم که در هفته‌های اخیر برخی تصمیمات سبب تأثیر در امتیازات شده اما برای دو هفته پایانی بهتر است کمیته داوران همچون شهرآورد تهران جلسه‌ای برگزار کند تا بهترین داوران برای بازی‌های پایانی انتخاب شود. همچنین از سرمربیان و عوامل تیم‌ها تقاضا می‌کنم آرامش خود را حفظ کنند. بیانیه‌نویسی یک کار غیراخلاقی و غیرورزشی است که فقط در ایران انجام می‌شود و تنها لجبازی‌ها بیشتر می‌شود. امسال نزدیک به ۵۰ بیانیه داشته‌ایم که هیچکدام فنی نبوده است و عوامل باشگاه‌ها باید مسائل حقوقی را پیگیری کنند، چراکه این بیانیه‌نویسی‌ها فقط روح جوانمردی را از بین می‌برد.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

در عرصه داوری پیشرفتی نسبت به سال‌های گذشته نداشته‌ایم

در ادامه نوذر رودنیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متأسفانه اگر بخواهیم در مجموع حساب کنیم پیشرفتی در عرصه نداشته‌ایم چراکه در چند بازی داوران خوب سوت زده‌اند اما در سایر تقابل‌ها این چنیین نبوده است و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم پیشرفت داشته‌ایم. در جهان می‌گویند هر داور از ۱۰ بازی باید ۹ قضاوت خوب و یک داوری متوسط داشته باشد اما در کشور ما برعکس است و داوران ۹ بازی اشتباه و یک بازی خوب قضاوت می‌کنند.

آموزش نادرست یکی از دلایل اشتباهات داوری است

وی ادامه داد: آموزش داوران ما کم است و باید آموزش‌های داوری برای لیگ برتر به مراتب بهتر باشد. به‌رغم اینکه مدرسان خوبی همچون سفیری و نظری را در اختیار داریم اما می‌توانیم یک مدرس خارجی خوب بیاوریم در هرحال متأسفانه امسال آموزش خوبی نداشتیم و همین یک عامل برای قضاوت نادرست است. بیشتر داورهای ما مطالعه و آمادگی بدنی ندارند، درصورتی که داوران باید خود را به‌روز کنند. سه فاکتور در قضاوت بسیار مهم است که یکی از آن‌ها بازی‌خوانی خوب داور است. با این فاکتور جای‌گیری خوب صورت می‌گیرد و در نهایت هم به تصمیم درست منجر می‌شود. در بازی‌های اخیر اشتباهات تأثیرگذار زیادی داشته‌ایم و فکر نمی‌کنم پیشرفتی حاصل شده باشد.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

بسیاری از داوران شایستگی قضاوت ندارند

کارشناس داوری فوتبال کشور تصریح کرد: همه تیم‌ها دو بازی دیگر دارند و کمیته داوران و فدراسیون باید با بررسی متوجه شود کمترین اشتباه متعلق به کدام داور و بهترین قضاوت متعلق به چه کسی بوده است، چراکه بازی‌ها حساس است بنابراین کمیته داوران باید از سرمایه‌های داوری خود استفاده کند تا جای بحثی باقی نماند.

اینکه همه کارشناسان در یک صحنه هم‌نظر باشند کمی غیرممکن خواهد بود اما بحث‌هایی صورت می‌گیرد صحیح نیست و بهترین کار دپارتمان داوری سکوت است. در این مدت مصاحبه‌های داوری زیاد بوده استو کمیته داوران باید نظر کارشناسان را بپذیرد. در هر حال امیدوارم در بازی‌های آخر چیدمان داوری صحیح باشد، چراکه بسیاری از داوران لیگ برتری ما شایسته قضاوت در لیگ برتر نیستند.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

توانایی ملاک انتخاب داور باشد

وی افزود: باید اجازه دهیم داور با توانایی خود بالا بیاید نه اینکه از طریق واسطه و به‌خاطر چند رأی انتخاب شود. من با انتخابات فدراسیون فوتبال که رؤسای هیئت‌ها رأی دهند، مخالف هستم، چراکه به‌خاطر یک رأی داوران خود را به لیگ برتر می‌فرستند. یک سوت و یک پرچم می‌تواند ۲۰ میلیارد هزینه را از بین ببرد. ما در اصفهان داوری داریم که حرف اول را می‌زند. پیشنهاد من این است که یک کمیته استعدادیابی برگزار شود و بهترین‌ها انتخاب شوند. چون در استان‌ها استعداد داوری بسیار زیادی در اختیار داریم. مدرسان خوبی در اصفهان حضور دارند که نمونه آن اسماعیل سفیری است و ناظر اول AFC هم به‌شمار می‌رود. هیئت‌های فوتبال باید از این افراد و دانش آن‌ها استفاده کند.

کمک‌داور ویدئویی نیازمند هزینه و برنامه‌ریزی است

رودنیل خاطرنشان کرد: مدرس خارجی همان حرفی را می‌زند که دانیال مرادی و سفیری می‌گویند، بنابراین مدرس خارجی برای برخی ریزه‌کاری‌ها بد نیست اما به طور کلی مدرسان خوبی در ایران داریم. استعدادیاب یک نفر است که چند عضو را در استان‌ها انتخاب می‌کند و هیچ هزینه برای هیئت‌ها ندارد و تمام اهالی فوتبال می‌پذیرند که در تمام رده‌ها استعدادیاب داشته باشند. VAR هزینه‌های بالایی دارد و تمام تیم‌ها در همه رده‌ها درخواست این نوع کمک‌داور را دارند و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

هفته‌های پایانی لیگ و کنترل حواشی قضاوت‌ داوران

کد خبر 660286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.