برخی فکر می‌کردند حرفی برای گفتن نداریم / راه موفقیت دختران ایرانی ادامه دارد!

«فدراسیون جهانی و حتی کشورهای دیگر تصور داشتند که ایران در این بازی‌ها نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد و بیشتر یک حریف آماتور است اما با چیزی خلاف این موضوع مواجه شدند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران با شکست مقابل تایلند به عنوان نایب قهرمانی مسابقات آسیایی رسید. دختران هاکی روی یخ ایران که در روزهای اخیر نگاه آسیایی‌ها را متوجه عملکرد طلایی خود کرده بودند، در فینال مسابقات آسیایی ۲۰۲۳ تایلند، به مصاف میزبان این مسابقات رفتند. پنج دیدار قبلی تیم ملی هاکی روی یخ ایران، مقابل تیم‌های هند، کویت، قرقیزستان، امارات و سنگاپور با برتری قاطع به پایان رسید تا دختران ایرانی به فینال راه پیدا کنند و عملکرد آن‌ها در این تورنمنت مثال‌زدنی بود. اگرچه تیم ملی ما در نهایت به جایگاه دومی رسید، اما حماسه بزرگی که دختران ایرانی خلق کردند، اتفاقی بزرگ و غیرقابل انتظار بود. کمتر کسی تا چند ماه پیش می‌دانست که در رشته هاکی روی یخ، زنان ایرانی مسابقات ملی انجام می‌دهند اما ورزش تازه‌تأسیس کشورمان، خیلی زود برایمان افتخار آورد.

یگانه بهرامی، عضو تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران پس از حضور در مسابقات هاکی روی یخ قهرمانی آسیا و بازگشت به وطن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۱۹ ساله هستم و اولین سالی است که افتخار همراهی تیم ملی کشورم را داشتم. شش سالی است که این‌لاین هاکی کار می‌کنم و دو سال پیش نیز هاکی روی یخ را شروع کردم. تنها بازیکن اصفهانی هستم که در تیم ملی هاکی روی یخ بانوان حضور داشتم و یکی از چهار بازیکن زیر ۲۰ سال تیم ملی هستم. امسال اولین دوره حضور بانوان هاکی روی یخ در مسابقات آسیایی را تجربه کردیم و می‌توان گفت با توجه به این موضوع، نتیجه بسیار خوبی کسب کردیم.

وی افزود: در این مسابقات هشت تیم در دو گروه کار خود را آغاز کردند و به رقابت پرداختند. ما در گروه دوم با هند، کویت و قرقیزستان بازی کردیم و توانستیم با صعود از گروه خود و عملکرد عالی در مراحل حذفی، راهی دیدار فینال شویم. در دیدار فینال مسابقه بسیار نزدیک و عملکرد تیم‌ها بسیار شبیه به هم بود. هر چه در توانمان بود را در مسابقه فینال به نمایش گذاشتیم اما متأسفانه نتوانستیم در بازی آخر پیروز شویم.

برخی فکر می‌کردند حرفی برای گفتن نداریم/ راه موفقیت دختران ایرانی ادامه دارد!

برخی تصور داشتند حرفی برای گفتن نداریم!

بهرامی راجع به سطح مسابقات تصریح کرد: مسابقات از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار بود، به‌خصوص تیم‌های سنگاپور، تایلند و ایران عملکردی نزدیک به هم داشتند. فدراسیون جهانی و حتی کشورهای دیگر تصور داشتند که ایران در این بازی‌ها نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد و بیشتر یک حریف آماتور است اما با چیزی خلاف این موضوع مواجه شدند. قبل از اعزام به مسابقات می‌دانستیم که قرار است مقابل تیم‌های قدرتمندی قرار بگیریم. کشورهایی در این مسابقات حضور داشتند که از نظر تجربه، قدمت و سطح هاکی روی یخ نسبت به ایران در جایگاه برتری قرار داشتند. با این حال، پیش‌بینی ما این بود که در مسابقات می‌توانیم مقام به دست بیاوریم و همه بازیکنان برای کسب عنوان قهرمانی راهی زمین مسابقه شدند.

بازیکن تیم ملی هاکی روی یخ ایران درباره نحوه آمادگی بازیکنان پیش از حضور در مسابقات نیز صحبت کرد: تک‌تک بازیکنان پیش از حضور در اردوی تیم ملی به صورت انفرادی تمرینات خود را دنبال کردند. بعد از آن نیز مسابقات لیگ برتر برگزار شد که به تمرینات انفرادی، تمرینات تیمی را نیز اضافه کرد تا بازیکنان در باشگاه‌های خود آمادگی خود را افزایش دهند. افراد منتخبی که به اردوی تیم ملی دعوت شدند نزدیک به چهار ماه اردوی مستمر را پشت سر گذاشتند. تمرینات ما به دو بخش تمرین در پیست یخ ایران مال و تمرینات بدنسازی تقسیم می‌شد. البته ما در زمان‌های استراحت خود نیز مسابقات هاکی را تماشا می‌کردیم و همه این تمرینات و فعالیت‌ها برای کسب آمادگی بیشتر زیر نظر فرزاد هوشیدری، سرمربی تیم ملی انجام شد.

وی افزود: کمپ ۱۰ روزه پاوراسکیتینگ نیز با مربیگری دیوید میناریک که یک سرمربی اهل اسلواکی است، برقرار شد. این کمپ با حمایت ایران‌مال برگزار شد و به بازیکنان کمک زیادی کرد. برای کسب این عنوان نایب قهرمانی شبانه‌روز تلاش کردیم، اتحاد داشتیم و جنگیدیم تا بتوانیم آن را کسب کنیم.

برخی فکر می‌کردند حرفی برای گفتن نداریم/ راه موفقیت دختران ایرانی ادامه دارد!

بهرامی درباره مقایسه قدمت این رشته ورزشی در سایر کشورهای حاضر در مسابقات آسیایی و ایران خاطرنشان کرد: تیم‌های حاضر در مسابقات از جمله هند، تایلند و سنگاپور سال‌ها است که به ورزش هاکی روی یخ بها داده‌اند و قدمت زیادی در این رشته ورزشی دارند. این کشورها بازیکنان بسیار خوب با سطح فنی بالایی در اختیار دارند و کار ما به عنوان کشوری که قدمت زیادی در هاکی روی یخ زنان ندارد، بسیار سخت بود. تیم ملی هاکی روی یخ بانوان تنها سه سال است که کار خود را آغاز کرده است. تیم ملی در این زمان کم پیشرفت چشمگیری داشت، به نظر من دلیل اصلی این موضوع، عشق و علاقه تمام بازیکنان هاکی به این ورزش و همه ما هاکی‌بازان این ورزش را زندگی می‌کنیم و به نوعی بخشی از خانواده ما است. همین باعث پیشرفت ما در این مدت کم شده است.

مهم‌ترین شکل حمایت افزایش تعداد پیست‌های یخ در سطح کشور است

وی درباره شکست تیم ملی ایران در دیدار نهایی گفت: در مسابقه نهایی با کشور تایلند روبه‌رو بودیم. در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی بازی را با نتیجه یک بر صفر واگذار کردیم. در بیست‌دقیقه دوم بازی یک بر یک مساوی شد و توانستیم گل خورده را جبران کنیم. با این حال در ۲۰ دقیقه پایانی بازی اگرچه تمام توان خود را گذاشتیم و تا ثانیه‌های آخر جنگیدیم و فاصله کمی با قهرمانی داشتیم اما در پایان تیم تایلند به عنوان قهرمانی رسید.

بهرامی درباره انتظارات خود و سایر ورزشکاران رشته هاکی روی یخ با توجه به نمایش درخشان در مسابقات آسیایی گفت: انتظار داریم که از ما حمایت شود. این حمایت به شکل‌های مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد و شاید مهم‌ترین شکل آن، افزایش تعداد پیست‌های یخ در سطح کشور است. به این ترتیب تعداد هاکی‌بازان ایرانی نیز بیشتر خواهد شد. وقتی می‌بینیم که هاکی روی یخ علی‌غم قدمت کم خود در ایران توانسته است به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند، تردیدی وجود ندارد که حمایت و سرمایه‌گذاری می‌تواند سرعت این رشد را بیشتر کند.

برخی فکر می‌کردند حرفی برای گفتن نداریم/ راه موفقیت دختران ایرانی ادامه دارد!

بهبود شرایط تأمین و تهیه وسایل مورد نیاز برای هاکی می‌تواند حمایت بزرگی برای ما باشد

عضو تیم ملی هاکی روی یخ ایران خاطرنشان کرد: حمایت می‌تواند در بخش‌های دیگری نیز صورت بگیرد. ورزش هاکی روی یخ وسایل زیادی لازم دارد و هزینه تأمین این وسایل نیز بالا است. نکته دیگر این است که این وسایل باید از خارج کشور وارد شوند و به همین خاطر بهبود شرایط تأمین و تهیه وسایل مورد نیاز برای هاکی روی یخ می‌تواند حمایت بزرگی از ورزشکاران این رشته باشد.

وی درباره سطح برگزاری مسابقات لیگ هاکی روی یخ زنان نیز تصریح کرد: مسابقات لیگ ما در سطح بسیار خوبی برگزار می‌شود و تعداد بازیکنان هاکی روی یخ بسیار افزایشی است. به همین دلیل رقابت میان بازیکنان و تیم‌ها بیشتر شده و سطح بالاتری پیدا کرده است. چون این ورزش یک ورزش زمستانی است، معمولاً مسابقات لیگ از دی‌ماه آغاز می‌شود.

بهرامی درخصوص چشم‌انداز آینده خود و تیم ملی هاکی گفت: امیدوارم بتوانم در تیم‌هایی که در سطح بالایی از هاکی روی یخ هستند، بازی کنم و تجربه‌های زیادی کسب کنم. همچنین امیدوارم بتوانم به سایر علاقه‌مندان هاکی این تجربه‌ها را انتقال دهم. همچنین در سطح ملی نیز تورنمنت‌های بین‌المللی زیادی در جهان با نظارت IRHF، فدراسیون جهانی هاکی روی یخ، برگزار می‌شود و هدف اصلی این است که در تمام مسابقات ممکن شرکت و برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.

هاکی درس اتحاد، هوای هم‌تیمی خود را داشتن و همکاری می‌دهد

وی راجع به چشیدن طعم موفقیت و توجه گسترده مردم به رشته هاکی گفت: این توجه و تشویق می‌تواند سال خوبی برای ما رقم بزند. برای تیمی که هیچ‌وقت به آن توجه نشده و آنطور که باید مورد حمایت قرار نگرفته است، چنین حمایتی سبب ایجاد احساس بسیار خوب برای تک‌تک بازیکنان و دست‌اندرکاران می‌شود. از همه مهم‌تر، انگیزه در بازیکنان نیز افزایش پیدا می‌کند. خوشحالیم که می‌بینیم پس از تلاش، کوشش و زحمت بسیاری که در اردوها و مسابقات به جان خریدیم، مورد تشویق مردم کشورمان قرار گرفته‌ایم. این موضوع انگیزه ما را افزایش می‌دهد و انرژی ما را مضاعف می‌کند تا با جدیت برای کسب مدال بهتر در مسابقات بعدی تلاش کنیم.

بازیکن تیم ملی هاکی روی یخ ایران اظهار کرد: هاکی روی یخ تأثیر بسیار زیادی بر زندگی من گذاشته است. انجام این رشته ورزشی یک چارچوب کلی در زندگی من ایجاد کرده است تا تقریباً هر کاری را که می‌خواهم انجام دهم، در راستای بهبود عملکردم در این ورزش باشد. هاکی روی یخ به فرد جنگندگی را می‌آموزد تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کندو از آن‌ها دست نکشد. هاکی درس اتحاد، هوای هم‌تیمی خود را داشتن و همکاری می‌دهد تا در زندگی شخصی نیز از این درس‌ها استفاده شود.

کد خبر 660238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.