مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش قطعی و لازم‌الاجرا است

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش در سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی لازم الاجرا و قطعی است و مصوبات این شورا صرفاً توسط خود این شورا قابل تغییر یا اصلاح است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» و «تکمیل و اصلاح موادی از آن» در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: تأمین عدالت آموزشی به ویژه برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه، تحقق ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش عمق یادگیری با سوالات تشریحی نسبت به آزمون گذشته و کاهش استرس داوطلبان و خانواده آن‌ها از اهداف این مصوبه است.

وی با تاکید بر پیگیری اخبار از مراجع رسمی و تقبیح رفتارهای غیر اخلاقی در فضای مجازی، افزود: اخبار، تفاسیر و برداشت‌های شخصی افراد ملاک عمل نبوده و در این قضایای مهم حوزه تعلیم و تربیت و علم و فناوری به ویژه موضوع کنکور که سالانه با بیش از یک میلیون خانواده ارتباط دارد، داوطلبان و خانواده‌های ایشان ضروری است از مراجع رسمی اخبار را پیگیری کنند و مصاحبه‌های شخصی افراد در فضای مجازی را ملاک قرار ندهند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ قوانینی برای حذف کنکور تصویب شد اما به دلایل مختلفی این امر محقق نشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب وظیفه ذاتی و تکالیفی که به این شورا واگذار شده بود، به این موضوع ورود جدی کرد.

وی اضافه کرد: بدین منظور، با انجام بیش از پنج سال مطالعات کارشناسی گسترده، استفاده از ظرفیت ذی‌نفعان و فعالان این حوزه و برگزاری حدود ۱۰۰ جلسه کارشناسی، پیش‌نویس اولیه در ارتباط با برگزاری کنکور تهیه شد. در ادامه با برگزاری ۳۰ جلسه کمیسیون علم و آموزش، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه به سرانجام رسید. به‌نحوی که به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، یکی از مترقی‌ترین و دقیق‌ترین تصمیماتی بوده که نظام تصمیم‌گیری کشور در این حوزه به تصویب رسانده‌است.

نباید شبهه‌ای در لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد

برزویی گفت: در لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به فرمایشات امام (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی، نباید شبهه‌ای وجود داشته باشد، از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جایگاهی فراقوه‌ای و با توجه به ترکیبی که در رأس آن رؤسای قوای سه‌گانه حضور دارند، مشروعیت و صلاحیت در سیاست‌گذاری کلان حوزه علم و فرهنگ در کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌های سیاست‌پژوه و نخبگان علمی و همچنین برخی فرهنگستان‌ها، انجمن‌های علمی، مدارس شاخص و معلمان، حمایت‌های فراوانی از این مصوبه داشتند و آن را گامی بلند در مسیر تحقق عدالت آموزشی، آرامش داوطلبان و خانواده‌ها، شایسته‌گزینی و عاملی برای بهبود کیفیت تربیت دانش‌آموزان در مدارس دانستند. به عنوان مثال نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی آموزش و پرورش در شبکه شاد، حکایت از رضایت عمومی دانش‌آموزان، معلمان و والدین و حمایت قاطع از مصوبه شورا داشته است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور، فعالیت‌های فراوان و اقدامات مؤثری را انجام دادند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نظارت دقیق بر فرایند داشته است. وزارت محترم کشور نیز حمایت‌ها و مساعدت‌های به‌موقع و مؤثری در این راه داشته است.

وی تصریح کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش در سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی لازم الاجرا و قطعی است و مصوبات این شورا صرفاً توسط خود این شورا قابل تغییر یا اصلاح است؛ لذا دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها و علاقمندان ورود به آموزش عالی با آرامش کامل و مطابق مصوبه شورا فعالیت آموزشی خود را ادامه دهند و هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

کد خبر 660231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.