تداوم تندباد لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک / منتظر افت شدید دما در اصفهان باشید

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان گفت: ناپایداری‌های جوی با افزایش ابر و در بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد شمال و شرق استان تا اواخر روز چهارشنبه تداوم دارد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج ناپایدار در تراز میانی جو بر فراز استان تا روز چهارشنبه _بیستم اردیبهشت‌ماه_ است.

وی ادامه داد: این شرایط سبب ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر و در بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد شمال و شرق استان، شرایط رگبار بهاری باران گاهی همراه با رعد و برق و صاعقه به ویژه در نیمه غربی، شمال و مرکزی استان نیز خواهیم داشت.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به گذر امواج ناپایدار در تراز جوی استان، افزود: از روز پنجشنبه تا وقت شنبه _بیست‌ویکم الی بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه_ شرایط پایداری بر روی منطقه حاکم است و دمایی هوا از شب پنجشنبه روند افزایشی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با فعالیت سامانه بارشی و تنش دمایی از امروز تا اواخر روز چهارشنبه _بیستم اردیبهشت‌ماه_ رگبار باران بهاری همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

امینی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی امروز در استان از شدت بیشتری برخوردار است، گفت: اوج فعالیت این سامانه امروز در شهرستان‌های داران، فریدونشهر، دهق، نجف‌آباد، اصفهان، چادگان، خوانسار، گلپایگان، بویین و میاندشت، میمه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی روز چهارشنبه هفته جاری در مناطق نائین، ورزنه، اصفهان، خوانسار، فریدون‌شهر، گلپایگان، چادگان، بویین میاندشت، داران، کاشان، میمه، نطنز، بادرود، دهق، نجف‌آباد، لنجان، انارک و مهاباد همراه خواهد بود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اظهار کرد: لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، مه آلودگی و کاهش دید، احتمال اختلال در راه‌های روستایی به واسطه رگبار باران، خسارت به صنایع کشاورزی و باغات از اثرات مخاطرات فعالیت سامانه بارشی در استان است.

وی اضافه کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آگاهی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود و باید در دستور کار قرار گیرد.

امینی بیشترین شدت وزش باد در ۲۴ ساعت اخیر را در شهرستان‌های اردستان و خوانسار با ۸۴ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و افزود: در این مدت سرعت وزش باد در شهر اصفهان ۵۶ کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعت‌های امروز به ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا، به ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بویین میاندشت با دمای چهار درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان اصفهان هستند.

کد خبر 660158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.