تغییر رویکرد، لازمه بازآفرینی شهری است

رئیس مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان‌ها گفت: پیش‌شرط لازم برای تحقق بازآفرینی شهری تغییر در رویکرد مدیریت شهری است که طبق نظر کارشناسان، نهادسازی و تغییر رویکرد لازمه بازآفرینی شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسمعیل زیارتی امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان که در سالن شهید مطهری باغ ابریشم برگزار شد، اظهار کرد: بازآفرینی شهری یکی از موضوعات مهمی است که امروزه پس از گذشت حدود ۲۴ سال از عمر مدیریت شهری می‌توان به آن پرداخت؛ برای روشن شدن این موضوع می‌توان به نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد که در آن بازآفرینی شهری مطرح است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده به محلاتی گفته می‌شود که حیات در آن جاری است، اما کارایی و اثربخشی لازم را ندارد، افزود: بافت فرسوده که امروزه به عنوان چالش و معضل شهرها محسوب می‌شود، زمانی هویت و تاریخ شهرها بوده، دلیل ایجاد این بافت‌ها کم‌توجهی و نبود برنامه‌ریزی برای این محلات و تمرکز بیش از حد به محلات تازه توسعه یافته است.

رئیس مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بازآفرینی شهری در پی آن است که حیات را به‌طور مجدد به این مناطق بازگرداند، بنابراین هر کجا کارایی و اثربخشی لازم را نداریم، نیازمند بازآفرینی هستیم که این بازآفرینی می‌تواند در عرصه شهری، نظام اداری و حتی دولت مطرح شود.

وی با بیان اینکه تاریخ بشر به چهار عصر شکار، کشاورزی، صنعتی و فراصنعتی تقسیم می‌شود، گفت: کالای استراتژیک در عصر اول زور و بازو، در عصر دوم زمین کشاورزی و در عصر صنعت تولید علم بوده اما عصر فراصنعتی یک کالای استراتژیک نداشته، بلکه کالاها متنوع است، در واقع امروز فقط ملک و املاک به معنی رسیدن به موفقیت نیست، بلکه شاخص مهم عرصه موفقیت، استفاده از ظرفیت‌ها و به‌کارگیری آنها است.

زیارتی خاطرنشان کرد: پیش‌شرط لازم برای تحقق بازآفرینی شهری، تغییر در رویکرد مدیریت شهری است که طبق نظرات کارشناسان نهادسازی و تغییر رویکرد لازمه بازآفرینی شهری است.

وی با بیان اینکه ادامه رویه ۲۴ سال گذشته در مدیریت شهرها، چنانچه با تغییر رویکردها همراه نباشد، همان نتایج قبلی را در پی داشته و دستاورد جدیدی را حاصل نمی‌کند، اضافه کرد: بازآفرینی شهری شامل ۱۲ اصل است که در مرحله نخست باید مدیریت شهری به جای ارائه خدمت به سیاست‌گذاری بپردازد و از مداخله در امور اجرایی پرهیز کند.

رئیس مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه توان‌افزایی به جای خدمتگزاری اصل دوم است، زیرا شهر متعلق به شهروندان است و دلسوزترین و متعهدترین افراد برای آبادانی شهر، شهروندان آن محسوب می‌شوند، گفت: اصل سوم تزریق رقابت در ارائه خدمت است، زیرا ایجاد رقابت موجب می‌شود کمیت و کیفیت خدمات بیشتر شود و از انحصارگرایی و امضاهای طلایی ممانعت شود.

وی با بیان اینکه اصل چهارم اعتقاد و باورداشتن به آموزش است، هرگونه تغییر در مدیریت شهری با توجه به تغییرات در جهان فقط با آموزش رقم می‌خورد، افزود: مدیریت کارآفرینی دانش، پیشگیری به جای درمان، به اشتراک‌گذاری دانش‌ها، اولویت‌بندی و مسئله‌محوری از دیگر اصول بازآفرینی مدیریت شهری است که باید مدیران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت شهری به این نکات توجه کرده و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

زیارتی خاطرنشان کرد: در اصطلاح جایگزینی طب سوزنی به جای جراحی و پرداختن به کار عمیق به جای سطحی‌نگری از دیگر اصولی است که در مدیریت بازآفرینی شهری مطرح است.

کد خبر 660123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.