نبود منطق واحد در عرضه و تقاضای ارز / رئیس بانک مرکزی مسئول است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه عرضه و تقاضا یک سیستم و منطق واحد حاکم نیست، گفت: مسئولیت ارز، نرخ سکه و حفظ ارزش پولی ملی از مأموریت‌های ذاتی بانک مرکزی بوده و رئیس بانک مرکزی نسبت به آن مسئول است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب‌شناسی سازوکار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور، خطاب به رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: نکاتی که طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد، مهم است و دیگر آنها را تکرار نمی‌کنم اما شما به آنها توجه داشته باشید.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس بانک مرکزی در حوزه دارو افزود: امروز در موضوع ثبت سفارش‌ها اولویت‌ها مشخص نیست، در حقیقت در حوزه ثبت سفارش‌ها دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، صمت و وزارت بهداشت بیشترین سهم و حجم ثبت سفارش را دارند و این نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در حوزه ارزی در یک سیستم و منطقی حاکم نیست؛ ما در کشور باید عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی مسئولیت ارز، موضوعات ارزی کشور، وضعیت سکه در بازار و موضوع ارزش پول ملی را از مأموریت‌های ذاتی و مسئولیت بانک مرکزی دانست و گفت: با صراحت عرض می‌کنم اینکه جنابعالی می‌فرمایید از بعضی آمارها و درآمدهای موجود، نوع ارز و تراستی‌ها مطلع نیستید، درست نیست؛ معتقدیم که این مسائل در اختیار بانک مرکزی است و این تصمیم در حوزه سران گرفته شده است، اگر به عنوان رئیس بانک مرکزی احساس می‌کنید جایی این اختیار وجود ندارد آن را صریح به ما بگویید، ما معتقدیم این اختیار در دست شما بوده است و درخواست شما را در جلسه سران تصویب کردیم.

وی تاکید کرد: اینکه بگویید در جریان و مطلع نبوده‌اید و در صحبت‌های امروز خود نیز به آن اشاره کردید، به نظر من پذیرفته شده نیست، اگر موردی وجود دارد، بگویید ما کمک می‌کنیم. معتقدیم این سه مورد باید در بانک مرکزی متمرکز باشد و مسئولیت ذاتی جنابعالی است و پاسخگویی به آن هم برعهده شما خواهد بود.

قالیباف با اشاره به بحث مربوط به سیاست‌های ارزی است، ادامه داد: در سیاست‌های ارزی یک قانون دائمی و یک‌سری سیاست‌ها در بودجه سالانه تصویب می‌شود کهدر مجلس از شما توقع داریم آن را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهید. اگر دولت و جنابعالی احساس می‌کنید جایی نیازمند اصلاح است، اشکالی ندارد، به مجلس منتقل کنید تا اصلاح شود اما قرار نیست قانون باشد و کار دیگری انجام دهید.

وی با تاکید بر لزوم ثبات در این بخش گفت: در این زمینه قانون دائمی داریم و آن هم مدیریت شناور ارز است، این قانون، قانون دائمی ما است، از کاری که در حوزه مبادلات کردید نیز به همین جهت حمایت کردیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: در حوزه تسهیلات بانک‌های عامل نیز دچار مشکل هستیم و احساس می‌کنیم آن طور که باید بر اساس بودجه سالانه، تسهیلات در اختیار آن چه که قانون پیش‌بینی کرده است، قرار نمی‌گیرد و در این حوزه دچار مشکل هستیم. به‌خصوص در حوزه اشتغال و تبصره ۱۸، بنابراین خواهش ما این است که هم‌اکنون که ابتدای سال قرار داریم به این موضوع توجه شود. سال گذشته عقب‌ماندگی زیادی در حوزه اشتغال و محرومیت‌زدایی داشتیم که امیدواریم امسال تکرار نشود.

وی با اشاره به طرح اصلاح قوانین بانک‌های عامل یادآور شد: تجدیدنظر در قوانین بانک‌های عامل در دست بررسی است و روز گذشته هم این موضوع خدمت جنابعالی گفته شد، اگر نظراتی در این بخش دارید، بیاورید تا امسال که سال پایانی مجلس است بحث مربوط به بانک‌های عامل و اصلاح این قانون را انجام دهیم و بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

کد خبر 660110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.