شوراها تضمین‌کننده امنیت ملی / مدیران شهری دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند امنیت ملی را تضمین و کشور را در برابر موضوعات مختلف واکسینه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در همایش شوراهای شهر و روستای استان اصفهان که در سالن شهید مطهری باغ ابریشم برگزار شد، اظهار کرد: در باب اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی می‌توان به قانون فصل هفتم و قانون شوراها در قانون اساسی اشاره کرد که بسیار غنی است.

وی با اشاره به نقش شوراها در مردم‌سالاری دینی افزود: به‌کارگیری توانایی و قدرت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، بازآفرینی نحوه اداره شهرها، گذر از دولت‌محوری، تمرکززدایی و چابک‌سازی از دستاوردهای شوراهای اسلامی به حساب می‌آید.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به الزامات شوراهای اسلامی شهر و روستا، خاطرنشان کرد: پاسخگویی، قانون‌مداری، اثربخشی، جامع‌نگری، کارایی، مسئولیت‌پذیری و تعامل با شهروندان از نکات مهم شوراها است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه امروز موضوع شهرداری و شوراهای اسلامی شیشه‌ای مطرح است، چراکه همه مسائل، مشکلات و موضوعات باید برای مردم مشخص باشد، تصریح کرد: بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، برای اینکه کشورمان در بین دیگر کشورها متمایز باشد باید مقتدر عمل کرد؛ در عرصه اقتدار سه مؤلفه مهم مطرح است، نخستین مؤلفه اقتدار و قدرت خدادادی شامل داشته‌ها و منابع کشور و شهرها است که ایران از آن بهره برده است، دومین مؤلفه قدرت اکتسابی همچون دانش هسته‌ای و دانش موشکی و سومین مؤلفه قدرت گفتمانی بوده که تکمیل‌کننده دو مؤلفه دیگر است.

وی تاکید کرد: امام راحل (ره) ابتدای انقلاب اسلامی مباحثی همچون استقلال، آزادی، استکبارستیزی و باور داشتن به یکدیگر را برای تقویت و ایجاد قدرت گفتمانی مطرح کرد، در این راستا شوراهای اسلامی شهر و روستا تقویت و گسترش این قدرت گفتمانی را بر عهده دارند، در واقع شورای اسلامی می‌تواند امنیت ملی کشور را تضمین کند و چه بسا می‌تواند کشور را در برابر موضوعات مختلف واکسینه کند.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: با انتخاب افراد دلسوز و دغدغه‌مند در شهرها و روستاها می‌توان مردم را به آینده خوش‌بین و حس تعلق و رفاقت را در بین مردم محلات و روستاها و شهرها ایجاد کرد.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: چنانچه این رفاقت‌ها در محلات، روستاها و شهرها ایجاد شود حس تعلق ارتقا پیدا می‌کند و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال دارد و در لوای آن امنیت اجتماعی و ملی تضمین می‌شود، در حالی که برخی تصور می‌کنند جنس شوراها تنها عمرانی است.

وی گفت: به‌طور حتم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جزو چند دستگاه و ارگان اصلی در کسب رضایت شهروندان و مردم به‌شمار می‌روند؛ بنابراین نقش شوراها به عنوان خاکریز نخست مطالبات مردمی در سطح جامعه اهمیت دارد.

اجرای کامل قانون داروی بسیاری از دردها در شهرها و روستاها است

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه اگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خوب عمل کنند رضایت در کل کشور حاصل می‌شود، افزود: حرکت بر محور قانون از دیگر ضرورت‌های رفتاری شوراهای اسلامی شهرها و روستاها است، قانون شوراها به عنوان رکن چهارم دموکراسی بسیار ارزشمند است و اگر نواقصی وجود دارد به دلیل درست اجرا نشدن قانون است.

جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه امروز داروی بسیاری از دردها در شهرها و روستاها اجرای کامل قانون و حرکت در مسیر قانون است، خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستاها باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را شناسایی و این ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه را بالفعل کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مصوبه و وظیفه شورای اسلامی انتخاب شهردار است که در این مسیر باید از تعجیل کردن و خطا کردن پرهیز کنیم، چراکه می‌تواند رضایت یا نارضایتی چهارساله شهروندان را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: انتخاب شهردار به عنوان کسی که حیطه اختیارات او چه بسا بیشتر از یک وزیر است، در امر آبادانی و خدمت به مردم اهمیت دارد؛ بنابراین انتخاب فردی آگاه، مطلع و مجری توانمند به عنوان شهردار از رسالت‌هایی است که نباید نسبت به آن غفلت کرد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: خالی از سکنه نشدن روستاها و مهاجرت نکردن از روستاها به شهرها از دغدغه‌های همیشگی وزارت کشور است که می‌توان با بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا به آن دست پیدا کرد، تمرکز بر موضوع گردشگری، رونق ابنیه تاریخی و هویتی و ایجاد اشتغال‌های پایدار در سایه خلاقیت، فکور بودن و تدبیر شوراهای اسلامی شهر و روستاها رقم می‌خورد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه تمرکز بر برنامه‌ریزی و داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از دیگر الزامات شورای اسلامی شهر و روستا است، اظهار کرد: بعضی از روستاها و شهرها حتی یک خط برنامه‌ریزی ندارد، در حالی که برنامه محور بودن سبب پیشروی اهداف می‌شود.

بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها در گرو ورود بخش خصوصی است

وی ادامه داد: معتقدیم که شوراهای اسلامی شهر و روستا نباید به عرصه اجرایی بپردازند و لازم است از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بهره ببرند.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تاکید کرد: یکی از عرصه‌هایی که می‌توان مشارکت مردمی را در آن محقق کرد، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها است، در واقع زمانی موفق هستیم که مردم پای کار ساخت شهر بیایند، اولویت‌ها را اجرا و زمینه رونق مراکز تجاری، تفریحی و گردشگری را فراهم کنند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه مدیران شهرها و روستاها زمانی موفق هستند که خود را سکاندار کشتی خدمت و تصمیم‌ساز بدانند و کار اجرایی و در اصطلاح پارو زدن این کشتی را به مردم بسپارند، گفت: تسهیل‌گری ورود بخش خصوصی از رسالت‌های مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا است، چراکه برای بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها چاره‌ای جز ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران شهری باید دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند، افزود: ارتباط ارگانیک میان شورای اسلامی پایین‌دست و بالادست از نکات مهم است و اگر این ارتباط ایجاد شود، یک شبکه مویرگی در کشور خواهیم داشت، این شبکه مویرگی می‌تواند اتحاد، وحدت و انسجام شوراهای اسلامی شهر و روستا را رقم زند.

کد خبر 660093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.