راه‌اندازی پلت‌فرم اروپایی سازگاری با آب‌وهوا

پلت‌فرم اروپایی سازگاری با آب‌وهوا برای کمک به دولت‌های محلی و منطقه‌ای در فرآیند گذار سبز راه‌اندازی شد، کمیسیون اروپا این ابزار را به‌عنوان راهی برای ساده‌سازی داده‌ها و فرصت‌ها در یک مرکز دیجیتال مناسب ایجاد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از انتشار منشور مأموریت اتحادیه اروپا توسط کمیسیون اروپا با ۳۰۱ امضا کننده دولت محلی، سازگاری با آب‌وهوا به‌طور رسمی یکی از ارکان قرارداد سبز اروپا شد. همه امضاءکنندگان اکنون بخشی از جامعه آزمایشی سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی هستند که در بیست‌وششم ژانویه ۲۰۲۳ در بروکسل راه‌اندازی شد. در همان زمان مقرر شد که همکاری این گروه با یکدیگر از طریق راه‌اندازی یک پلت‌فرم تقویت شود. بنابراین کمیسیون اروپا به‌منظور کمک، تسهیل و تسریع این فرآیند حیاتی، یک پلت‌فرم اروپایی سازگاری با آب‌وهوای جدید (Climate-ADAPT) راه‌اندازی کرد.

پلت‌فرم جدید یک پورتال وب است که به شهرداری‌ها و مناطق کمک می‌کند تحولات خود را به‌سمت انعطاف‌پذیری آب‌وهوایی تا سال ۲۰۳۰ تسریع ببخشند و به این ترتیب آن‌ها را یاری می‌کند تا خطرات را بهتر درک کنند، برای مقابله با آن‌ها آماده شوند، رخدادها را مدیریت کنند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را توسعه دهند که به ایجاد تاب‌آوری آب‌وهوایی منجر می‌شود. این پورتال دانش و ابزارهای هدفمندی را در اختیار مقامات محلی و منطقه‌ای قرار می‌دهد و برای کمک به توسعه، اجرا و نظارت بر برنامه‌های سازگاری آن‌ها، ابزار پشتیبانی سازگاری منطقه‌ای فراهم می‌کند.

راه‌اندازی پلت‌فرم اروپایی سازگاری با آب‌وهوا

پنل سازگاری با هدف اطلاع‌رسانی به مناطق در مورد اثرات گرمایش جهانی، آسیب‌پذیری در برابر تغییرات و قرار گرفتن در معرض خطرات آب‌وهوایی و همچنین ارائه سیاست‌ها و اقدامات سازگاری راه‌اندازی شده است و در خدمت ایجاد یک جامعه عملی برای پیشبرد و تأمین مالی فرآیندهای برنامه‌ریزی برای سازگاری با آب‌وهوا، شناسایی و تأمین مالی پروژه‌های آزمایشی و بسیج و مشارکت شهروندان و ذی‌نفعان قرار دارد. پروژه‌های مأموریت یادشده نیز به این جامعه دیجیتال دسترسی خواهند داشت.

کمیسیون اروپا تأکید کرد که هنگام امضای منشور مأموریت، مناطق و مقامات محلی تعهد خود را برای پیوستن به این سفر سازگاری نشان دادند. آن‌ها اکنون ابزاری غنی در اختیار دارند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند، آموزش دهند و تجربیات خود را در مسیر تاب‌آوری آب‌وهوا به اشتراک بگذارند تا همه با هم از آن بهره‌برداری کنند.

کمیسیون مطرح کرد که از موج‌های گرمایی مرگبار و خشکسالی‌های ویرانگر گرفته تا آتش‌سوزی‌های جنگلی و خطوط ساحلی که در اثر بالا آمدن سطح آب دریاها فرسایش یافته‌اند، تغییرات آب‌وهوایی تاکنون تلفات بسیاری را در اروپا و سراسر جهان برجای گذاشته است که تأثیر آن نه تنها بر محیط زیست و اقتصاد، بلکه بر سلامت شهروندان نیز کاملاً هویدا است. فراوانی و شدت تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی در حال افزایش است، بنابراین باید راه‌حل‌هایی ایجاد و تسریع شود که انعطاف‌پذیری آب‌وهوایی ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی پلت‌فرم اروپایی سازگاری با آب‌وهوا

کد خبر 660069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.