پیشرفت نیازمند اتخاذ رویکرد اسلامی است

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و اهمیت چشم‌اندازهای ملی نظیر بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت کشور نیازمند اتخاذ رویکرد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن رفیعیان در نشست تخصصی ارائه نتایج طرح پژوهشی رتبه‌بندی شهرها با رویکرد اسلامی که امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در دانشگاه یزد برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت و ارتقای سطح شهرها، رتبه‌بندی آن‌ها است، اظهار کرد: امروزه رتبه‌بندی شهرها در جهان، براساس شاخص‌های متعددی انجام می‌گیرد. این شاخص‌ها براساس نظام فکری و فرهنگی موجود در جوامع و اندیشه‌های حاکم بر سیاست‌ها برگزیده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های نظام‌های رتبه‌بندی در جهان، وجود رویکردهای قضاوتی در طرح‌های پژوهشی است، افزود: این نگاه موجب ایجاد فضای رقابتی نامناسب میان شهرها شده و به همین دلیل لازم است تا ساختارهای نظری رتبه‌بندی تغییر کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این خلأ در اندیشه‌های رتبه‌بندی، رویکرد ترویجی جایگزین رویکرد قضاوتی شد. در این نگاه، شهرها با توجه به امکانات و محدودیت‌های خود رتبه بندی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و اهمیت چشم‌اندازهای ملی نظیر بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نیازمند اتخاذ رویکرد اسلامی است. این رتبه‌بندی با شاخص‌های اسلامی انجام شده و اصلی‌ترین نکته در رتبه‌بندی انسان‌ها تقوا و ایمان است.

رفیعیان افزود: در این طرح، ۱۱ کلان‌شهر ایران نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و یزد مورد ارزیابی قرار گرفتند و به دلیل وجود نداشتن رویکرد قضاوتی و توجه به رویکرد ترویجی شهرها در سه سطح دسته‌بندی شدند. به این ترتیب شهرهای یزد، مشهد، رشت، قم، تبریز و تهران در سطح یک، اصفهان، شیراز و اهواز در سطح دو و کرمانشاه و کرج در سطح سه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این دسته‌بندی در پنج رکن فکری-عقیدتی، وجه معیشتی شهروندان، تعاملات شهروندان، تعاملات شهر و بستر شهر مورد توجه واقع شد. نتایج پژوهش در رکن فکری-عقیدتی بیانگر نیاز به افزایش تعداد گروه‌های جهادی، توجه به موقوفات عام و افزایش مشارکت مردم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: در رکن وجه معیشتی شهروند ایرانی، بررسی‌ها نشان داد که توجه به افزایش پوشش بیمه تأمین اجتماعی و گسترش زیرساخت‌های درمانی می‌تواند موجب ارتقای این شاخص‌ها شود. از سوی دیگر ارکان تعاملات شهر و تعاملات شهروندان، با توجه به ارزیابی شاخص‌هایی نظیر زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری، توسعه هتل‌ها و موزه‌ها پیشنهاد شد. در آخرین رکن نظام رتبه‌بندی، شاخص‌هایی نظیر سرانه مصرف آب، سهم خانوارها از دسترسی به برق، تعداد روزها با هوای پاک مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست برای هر یک از کلانشهرهای کشور، سند ترویجی برای ارتقای جایگاه کلان‌شهر تنظیم گردید و این سند در اختیار کلان‌شهرها قرار خواهد گرفت تا ضمن شناسایی نقاط ضعف، اقدامات لازم به‌منظور ارتقای شاخص‌ها انجام گیرد.

کد خبر 660053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.