واردات بنزین تاکنون نداشته‌ایم / تراز گازوئیل در سال جاری صفر می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا کنون واردات بنزین نداشتیم، اما برای پاسخگویی به تقاضای بالای بنزین در ایام تعطیلات نوروزی مجبور شدیم از ذخایر استراتژیک بنزین استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، علی‌اکبر نژادعلی اظهار کرد: بعد از اجرای طرح سامان‌دهی کارت سوخت جایگاه‌ها، میزان مصرف بنزین آزاد با کارت سوخت شخصی از یک درصد به ۳۵ درصد رسیده است.

وی افزود: سیر روند صعودی مصرف بنزین به شدت بالاست و مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۱ درصد افزایش داشته است. امسال نیز مصرف بنزین ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون مصرف بنزین بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که با تولید سربه‌سر است. تاکنون واردات بنزین نداشتیم، اما برای پاسخگویی به تقاضای بالای بنزین در ایام تعطیلات نوروزی مجبور شدیم از ذخایر استراتژیک بنزین استفاده کنیم.

نژادعلی خاطرنشان کرد: ما برای دوگانه‌سوزی رایگان ۹۲۶ هزار خودروی عمومی مجوز اخذ کرده‌ایم، ولی به دلیل اختلاف قیمت اندک سی‌ان‌جی و بنزین مردم استقبال نکرده‌اند و فقط ۲۵۷ هزار دستگاه دوگانه‌سوز شده‌اند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون مصرف گاز سی‌ان‌جی در کشور روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب است، ولی ظرفیت افزایش ۱۲ میلیون متر مکعبی نیز وجود دارد، ولی خودروسازان نسبت به تولید خودرو پایه‌گاز سوز همراهی نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره شایعات مربوط به نقش بنزین ایران در آتش گرفتن خودروها در ونزوئلا گفت: با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور ما اصلاً صادرات بنزین نداریم که چنین اتفاقی بیفتد.

نژادعلی ادامه داد: مصرف گازوئیل در ۴۵ روز ابتدای سال به طور میانگین ۱۰۳.۲ میلیون لیتر در روز بود و پیش‌بینی ما این است که این عدد روی رقم ۱۱۶ میلیون لیتر قرار خواهد گرفت که معادل میزان تولید ما است. یعنی تراز گازوئیل در سال جاری صفر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر تمامی جایگاه‌ها دارای کارت سوخت اضطراری هستند، اما دقت کنید که برای موارد اضطراری باید مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح کرد: طرح کدینگ را در استان سیستان و بلوچستان اجرایی کردیم، بدین ترتیب که کارت سوخت شخصی مردم در سامانه هوشمند کد شده است ولی جایگاه‌هایی نیز برای استفاده شهروندان خارج از استان در نظر گرفته شده است.

نژادعلی گفت: دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و بارها شایعه افزایش قیمت بنزین را رد کرده‌ایم.

کد خبر 659970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.