نسخه الکترونیک، زیرساخت تمام طرح‌های تحولی حوزه سلامت است

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به اقدامات برجسته‌ای که در دو سال اخیر انجام شده است، گفت: نسخه الکترونیکی به‌صورت کامل از دی‌ماه ۱۴۰۰ اجرا شد. می‌توان گفت که نسخه الکترونیک زیرساخت تمام طرح‌های تحولی حوزه سلامت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین صفاری با اشاره به هفته سلامت، روز بیماران خاص و صعب‌العلاج و هفته جوانی جمعیت، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱، یک سال جهادی در بیمه سلامت بود و حتی مقام معظم رهبری نیز شاخص بیمه را شاخص رضایت‌بخشی اعلام کردند.

وی با اشاره به اقدامات برجسته‌ای که در دو سال اخیر انجام شده است، افزود: نسخه الکترونیکی به‌صورت کامل از دی‌ماه ۱۴۰۰ اجرا شد. می‌توان گفت که نسخه الکترونیک زیرساخت تمام طرح‌های تحولی حوزه سلامت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: طرح دارویاری از تیرماه ۱۴۰۱ روی زیرساخت نسخه الکترونیک اجرا و مقرر شد با افزایش قیمت دارو، تمام تفاوت را بیمه‌ها پرداخت کنند.

وی ادامه داد: عددی که در طرح دارویاری در ۹ ماهه ۱۴۰۱ هزینه شد، حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بود که این مبلغ تنها بابت اجرای این طرح اضافه شد. با این طرح، به میزان صددرصد به هزینه‌های بیمه سلامت اضافه و بسیار خوب اجرا شد. با این نظارت‌ها، هزینه اضافه دارو برای افرادی که از مسیر مشخص‌شده اقدام کنند، دریافت نمی‌شود.

صفاری خاطرنشان کرد: اقدام دیگر در سال ۱۴۰۱ ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بود که کار جدیدی در انقلاب اسلامی بود. با پنج‌هزار میلیارد تومان که مجلس اختصاص داد، ۱۰۷ بیماری تحت پوشش ویژه قرار گرفت و در این راستا بعد از آنکه هزینه بیمه پایه حساب شد، مابقی هزینه‌ها را بیمه سلامت تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه در سامانه این بیماری‌ها تعریف شده است، تصریح کرد: برای مثال برای بیماران ام اس بسته حمایتی اعمال شده است و بدون اینکه هزینه پرداخت کنند از طرح استفاده می‌کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان افزود: اگر فردی که دارای بیماری خاص است، از طرح در همان زمان استفاده نکرد و هزینه‌ای پرداخت کرد، پس از آن فاکتور و مدارک را ارائه کند و به این افراد در سال گذشته تا سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از یکم آبان‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شد، گفت: براساس اطلاعاتی که در دست داریم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه بیش از ۱۳۹ میلیارد تومان، برای بیش از ۵۵ هزار نفر بیمار خاص پرداخت شده است.

صفاری با اشاره به طلب مراکز درمانی و دارویی از بیمه، افزود: یکی از دغدغه‌های طرف مقابل نیز طلب آن‌ها از بیمه بود که تمام طلب‌ها پرداخت و تسویه شد. اجازه نمی‌دهیم مطالبات داروخانه‌ها به ماه بعد هم بکشد و در حال حاضر هیچ مطالبه عقب افتاده‌ای به هیچ مؤسسه‌ای نداریم. در دو سال اخیر پرداخت‌ها منظم بوده است.

وی اظهار کرد: درمان ناباروری، در گذشته تحت پوشش بیمه نبود، در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت به‌صورت ویژه تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، زوج‌های نابارور می‌توانند در طول یک سال از سه دوره خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه سلامت با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، به ۱۱۰۰ بیمار دارای مشکل ناباروری در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال پرداخت شده است که بیش از ۷۰ میلیارد ریال آن مربوط به هزینه‌های دارو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش همگانی بیمه سلامت از سال ۱۴۰۱ به‌طور کامل اجرا شد، به‌طوری که تمام افراد ایرانی با محوریت مناطق کم‌برخوردار و خانوارهای سه دهک پایین درآمدی جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

صفاری تصریح کرد: در حال حاضر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری افراد تحت پوشش در استان اصفهان بیش از ۷۰ درصد به‌صورت رایگان بیمه شده و ازخدمات بیمه سلامت استفاده می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ حق بیمه یک سال برای هر نفر یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان است که این مبلغ برای افراد با دهک درآمدی ۱۰ به شکل کامل محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: دهک‌های درآمدی یک تا سه که بر اساس آزمون ارزیابی وسع به بیمه سلامت معرفی می‌شوند، به شکل رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند. افراد دهک درآمدی چهار باید ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه سالانه، دهک درآمدی پنجم ۲۰ درصد، دهک درآمدی ششم ۳۰ درصد، دهک درآمدی هفتم ۴۰ درصد، دهک درآمدی هشتم ۶۰ درصد و دهک درآمدی نهم باید ۸۰ درصد از حق بیمه یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را پرداخت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: اسامی کسانی که به عنوان سه دهک فاقد بیمه از سوی وزارت رفاه برای بیمه سلامت ارسال شود، به‌صورت سیستمی تحت پوشش قرار می‌گیرند و نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ندارند. همه شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۱۶۶۶* از وضعیت پوشش بیمه درمانی خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای جزء پنج بند ک تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر الزام مراکز به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه، فراخوان لازم به انجمن‌های تخصصی مراکز توانبخشی، کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی، ارتوپدی فنی، اوتیسم و… عقد قرارداد برای افزایش تعهدات بیمه در حوزه توانبخشی انجام شد و بر همین مبنا ۵۹ خدمت توانبخشی به تعهدات سازمان بیمه سلامت افزوده شد.

صفاری با بیان اینکه بارزترین اقدام صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بود که لازم است مردم نسبت به آن آگاه شوند و استفاده کنند، افزود: کارگروهی در استان وجود دارد که در آن با بهزیستی همکاری خوبی داریم و نمایندگانی از مجمع نمایندگان مجلس، کمیته امداد، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، جامعه پزشکی و نظام پزشکی در آن حضور دارند.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۸۴۰ هزارنفر در استان اصفهان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به‌طور کامل رایگان بیمه شدند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۱ هر کسی بیمه نداشت، سه ماه رایگان بیمه می‌شد، در سال ۱۴۰۲ تنها یک ماه می‌توانند از بیمه سلامت رایگان استفاده کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت در کل استان ۵۲۰۱ مرکز است، گفت: بیمه سلامت با دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد است، اما بهتر است که نیازی به مراجعه حضوری نباشد و به‌صورت غیرحضوری از خدمات استفاده کنند.

کد خبر 659948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.