۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
تعریف کلان‌شهر در ایران چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: تاکنون تعریف واحدی برای کلان‌شهر میان صاحب‌نظران کشور ارائه نشده، اما مهم‌ترین و مستندترین تعریف موجود در این زمینه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که در آن شهرهایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، کلان‌شهر در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مجموعه شهری محدوده‌ای جغرافیایی است که از یک شهر مرکزی و حداقل دو شهر پیرامونی و نواحی روستایی بین آنها تشکیل شده و تمام شهرهای پیرامونی آن با شهر مرکزی دارای یکپارچگی اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است و باید تحت مدیریت یکپارچه باشد.

وی افزود: تاکنون تعریف واحدی برای کلان‌شهر میان صاحب‌نظران کشور ارائه نشده، اما مهم‌ترین و مستندترین تعریف موجود در این زمینه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که در آن شهرهایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت کلان‌شهر در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهرهای کشور در طبقه‌بندی مجموعه‌های شهری در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در صورتی که جمعیت شهر مرکزی هر مجموعه شهری براساس آخرین سرشماری رسمی کشور بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر باشد، مجموعه شهری میانی نامیده می‌شود، در صورتی که جمعیت شهر مرکزی هر مجموعه شهری براساس آخرین سرشماری رسمی کشور، بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر باشد به نام مجموعه شهری بزرگ شناخته می‌شود و در صورتی که جمعیت شهر مرکزی هر مجموعه شهری، براساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون نفر یا بیشتر باشد، مجموعه شهری مذکور منطقه کلان‌شهری نامیده خواهد شد.

مهدوی با بیان اینکه در موارد استثنایی با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری امکان تعریف طرح مجموعه شهری برای شهرهایی وجود دارد که شرایط این مصوبه را ندارند، تصریح کرد: در سال‌های اولیه ورود رقابت‌پذیری به بحث‌های گردشگری، روی این موضوع تحقیقات متنوعی انجام و مشخص شد عوامل ویژه گردشگری همچون زیرساخت‌های گردشگری و مدیریت مقصد، اصلی‌ترین محرک‌های رقابت در کشورهای در حال توسعه است که بر توسعه شهرها نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: رقابت مقصد در کشورهای توسعه‌یافته به فاکتور خاص مدیریت مقصد و شرایط اقتصادی همچون زیرساخت‌های عمومی، کلان محیط زیست و محیط تجاری بستگی دارد.

این کارشناس شهرسازی گفت: عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری در مناطق شهری نشان می‌دهد منابع اصلی و جذب‌کننده، مدیریت مقصد، برنامه‌ریزی، سیاست مقصد و توسعه مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری در عرصه گردشگری محدوده‌های شهری است و نقش مهمی در جمعیت و اندازه شهرها دارد.

کد خبر 659737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.