پروژه‌های بزرگ شهرداری‌ها چگونه تامین مالی می‌شوند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: از جمله راهکارهای تامین مالی که کمتر استفاده شده می‌توان به استفاده از وام‌های کلان، اوراق صکوک، استفاده از صندوق‌های توسعه شهری بین‌المللی، پروژه‌های اشتراک زمانی یا حتی فروش‌های متری اشاره کرد.

رضا نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زمینه راهکارهای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ شهرداری، اظهار کرد: یکی از روش‌های تأمین مالی، پروژه‌های مشارکتی است مانند فعالیتی که شهربانی برای تکمیل فاز نهایی پروژه اشراق انجام داد که به صورت مشارکت سرمایه‌گذاری بود. این قراردادهای مشارکتی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها استفاده شده و برخی هنوز استفاده نشده است.

وی افزود: موضوع بعدی اوراق مشارکت قراردادهای مشارکتی است که تجربه حداقل دو مورد از آن را در اصفهان داریم، مانند میدان امام علی (ع) و همت آباد که در بعضی مواقع موفقیت‌آمیز بوده است.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: از راه‌هایی که در استان اصفهان زیاد استفاده نشده می‌توان به این مواردی مانند استفاده از وام‌های کلان، اصل صکوک و استفاده از اوراق مالی اسلامی و استفاده از صندوق‌های توسعه شهری بین‌المللی اشاره کرد.

نصر اصفهانی ادامه داد:صندوق‌هایی در دنیا وجود دارد که برای توسعه پایدار وام‌هایی را به شهرها پرداخت می‌کنند که می‌توان از آن استفاده فراوانی کرد. موضوع بعدی جلب مشارکت عموم شهروندان از طریق قراردادهای فروش‌های خرد پروژه‌های کلان است، مانند پروژه‌های اشتراک زمانی (time sharing) که پروژه‌های بخش خصوصی هستند یا فروش‌های متری به صورتی که پروژه‌های کلان بزرگ به اجزای کوچک تقسیم می‌شود و دستاورد واحدهای آن از طریق سیستم تأمین مالی خرد منتشر می‌شود و افراد دارای مالکیت‌های خرد در زمان مشخص و سطح مشخص می‌شوند و به این صورت این پروژه تأمین مالی و اجرا می‌شود.

وی گفت: استفاده از توان خیران نیز می‌تواند برای تأمین مالی راهگشا باشد و تا به امروز چنین چیزی کمتر دیده شده است، همانطور که یک خیر مدرسه یا مسجد می‌سازد می‌تواند یک مرکز تفریحی یا فرهنگی بسازد، احتمالاً افرادی هستند که علاقه به این کار دارند و باید تشویق شوند.

عضو هیئت علمی اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: تأمین مالی یک موضوع عام و گسترده است و شاید نیاز باشد که شهرها اتاق فکری در این زمینه داشته باشند تا به طور جدی‌تر درباره آن کار شود. علیرغم اینکه شهرداری‌ها دفتر سرمایه مشارکت‌ها و دفتر درآمد دارند ولی به نظر می‌رسد نیازمند یک سازوکار جدی‌تر در قالب اتاق فکر در بخش تأمین مالی پروژه‌های بزرگ هستند که جای آن در اصفهان خالی است.

کد خبر 659600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.