بهره‌برداری از سد مشمپا چالش آب زنجان را برطرف خواهد کرد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان از اجرای طرح سد مشمپا به عنوان مهم‌ترین منبع تغذیه آب خبر داد و گفت: این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با بهره‌برداری از این سد وضعیت کمبود آب زنجان برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر باقری امروز -شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه- در جریان بازدید خبرنگاران از سد تهم، با اشاره به اینکه شاهد کاهش ۷۰ درصدی آب این سد هستیم، اظهار کرد: میزان بارش باران در استان زنجان ۲۳۴ میلی‌متر و مجموع ورودی آب سد تهم در سال جاری سه میلیون متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم سد تهم ۲۳ میلیون متر مکعب است، افزود: به صورت کلی ۱۶ میلیون مترمکعب آب وارد سد گلابر شده است، این در حالی است که شاهد کاهش آب در اکثر سدهای استان زنجان هستیم.

سرپرست آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر دو سد مهم تأمین آب شرب در استان وجود دارد، تصریح کرد: سد مراش ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و سد بلوبین نیز با پیشرفت قابل قبولی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با آبگیری سد مراش آب ۹۲ روستا واقع در منطقه غربی زنجان تأمین خواهد شد، اضافه کرد: کیفیت آب سد مشمپا نیز برای مصرف شرب استان مطلوب است، همچنین اجرای طرح سد مشمپا به عنوان مهم‌ترین منبع تغذیه آب، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

باقری با بیان اینکه چاره‌ای جز اجرای طرح سد مشمپا برای تأمین آب شرب در زنجان نداریم، گفت: با بهره‌برداری از سد مشمپا وضعیت کمبود آب زنجان برطرف خواهد شد، این در حالی است که بهره‌برداری از سد مشمپا منوط به تأمین اعتبارات لازم است، از این رو پیش‌بینی می‌شود این سد مهم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به تأمین آب سد دندی در راستای تأمین آب مورد نیاز مناطق همجوار استان زنجان، گفت: سال گذشته ۳۲۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و در سال‌جاری نیز ۵۳ حلقه چاه غیر مجاز در راستای حفظ و حراست و مدیریت بهینه مصرف مسدود شده است.

سرپرست آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اهمیت مدیریت بهینه مصارف آب در حوزه کشاورزی با نصب کنتورهای هوشمند، اضافه کرد: در استان زنجان شاهد ۱.۵ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در آب مصرفی حوزه کشاورزی بودیم.

وی با اشاره به اعمال محدودیت مصرف آب در دشت‌های ممنوعه شهرستان‌های استان، تاکید کرد: شاهد خروجی مطلوب مدیریت آب در حوزه کشاورزی با همکاری نهادهای علمی و آموزشی و متولیان بودیم.

باقری با اشاره به آورده وضعیت رودخانه تهم در مقایسه با سال قبل با اجرای طرح انقباضی و همکاری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، گفت: شاهد بهبود وضعیت بارش‌ها و تأمین نسبی آب در استان هستیم.

وی گفت: استرداد حق‌آبه قزل اوزن با سهم آبی برای کشاورزان منطقه به میزان ۱۰۹ میلیون مترمکعب است.

سرپرست آب منطقه‌ای استان زنجان وضعیت پنج دشت استان را بحرانی دانست و خاطرنشان کرد: دشت شهرستان‌های ابهر، زنجان، خرمدره، قیدار، سجاس و خرمدره وضعیت مناسبی ندارند، همچنین دشت زنجان از سال ۷۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۶.۵ متر افت آب داشته است.

وی با بیان اینکه سجاس ۱۱ متر، ابهر ۳۰ متر، قیدار حدود ۱۳ متر و زرین آب ۱۱ متر افت آب داشته است، تاکید کرد: در سه دهه اخیر شاهد کاهش و افت ۱۷ میلیون متر مکعبی آب در دشت‌های استان زنجان بوده‌ایم.

باقری با اشاره به اینکه ظرفیت چاه‌های عمیق در این دشت‌ها پر شده است، افزود: استفاده از پساب صنعتی توسط صنایع بزرگ استان مهم و اساسی است.

وی با بیان اینکه استان زنجان جز استان‌های تخصیص صد درصدی اعتبارات است، گفت: پیش‌بینی می‌شود سد بلوبین در سال جاری افتتاح شود، همچنین سال آینده سد مراش به بهره برداری خواهد رسید.

سرپرست آب منطقه‌ای استان زنجان در خصوص بازیافت یا بازچرخانی آب در حوزه صنایع، خاطرنشان کرد: این موضوع به سازمان صمت ابلاغ شده، زنجان نیز دارای ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه است.

وی با اشاره به طرح‌های مطالعاتی در خصوص مدیریت روان آب‌های استان زنجان، تاکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای، هیچ اختیاری در خصوص باروری ابرها ندارد و این جز تصمیمات وزارتی است در این خصوص نیز تاکنون هیچ برنامه برای باروری ابرها برای تأمین آب شرب نشده است.

کد خبر 659492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.