ارائه بیش از ۱۱۰ برنامه حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان

در راستای دستیابی به اهداف تعریف شده در قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات»، بیش از ۱۱۰ برنامه حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بوده است.

در این قانون، محورهای مهمی از جمله تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.

علاوه بر حمایت‌های مورد نظر این قانون، معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به منظور توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از ۱۱۰ عنوان را شامل می‌شود.

در برنامه‌های حمایتی معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان محورهای مهمی از جمله تسهیلات سربازی کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت‌ها و حمایت‌های مالیاتی، توسعه بازار، معافیت‌ها و تسهیلات گمرکی، تسهیلات و حمایت‌های بیمه‌ای، استقرار، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و خدمات توانمندسازی تعریف شده است.

همچنین رفع نیازمندی‌های فناورانه صنایع بزرگ، ساخت کالای دانش‌بنیان، بیمه بازرگانی، صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات مالی، صادرات؛ دانشگاه و پژوهش، ترویج فعالیت‌های دانش‌بنیان و بورس و فرابورس از دیگر برنامه‌های حمایتی معاونت توسعه شرکت دانش‌بنیان است.

براساس این گزارش، شرکت‌های تایید شده بر اساس آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نوع یک، نوع دو و نوع سه (مستعد دانش‌بنیان) مصوب کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزیابی و تأیید شده‌اند. بر این اساس شرکت‌های تولیدی و نوپای نوع دو یا نوع سه (مستعد دانش بنیان)، مشمول معافیت مالیاتی نخواهند بود.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و دستگاه‌های اجرایی مختلف دولت بیش از ۱۱۰ برنامه را برای حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان و فناور در کشور در دست اجرا دارند.

این برنامه‌های حمایتی از سوی بخش‌های مختلف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف اجرایی شده است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد تا با اجرای این برنامه‌های حمایتی درجهت توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان گام بردارد و این امر را از طریق توانمندسازی این شرکت‌ها و توسعه بازار صادرات محصولات این شرکت‌ها میسر خواهد کرد.

برنامه‌های حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به سه دسته تقسیم شده است که شامل برنامه‌های حمایتی ذیل قانون، برنامه‌های حمایتی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌های حمایتی ذیل برنامه جامع توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان است.

کد خبر 659437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.